جرم ممانعت از حق در ملک مشاع

جرم ممانعت از حق در ملک مشاع (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

جرم ممانعت از حق در ملک مشاع

جرم ممانعت از حق در ملک مشاع به معنی مانع شدن شخصی برای استفاده فردی از ملک خود می باشد و شخص مجرم از استفاده مالک از ملکش مانع می شود. منظور از ملک مشاع ملکی است که دارای چند مالک است. در صورتی که یکی از شرکا مانع استفاده شریک خود در استفاده از ملک مشاع و شراکتی شود دعوای مربوط به جرم ممانعت از حق در ملک مشاع در مراجع اقامه خواهد شد. در ادامه این مقاله به جهات مختلف وقوع این جرم و مجازات های آن و نحوه شکایت خواهیم پرداخت.

منظور از جرم ممانعت از حق در ملک مشاع چیست؟

همانطور که گفته شد ملک مشاع مالی است که بین چند نفر مشترک است و جرم ممانعت از حق در ملک مشاع زمانی مطرح می شود که یکی از مالکین مانع استفاده مالک یا شریک دیگر در استفاده از ملک مشاع شود. بیشتر این دعاوی مربوط به حالت هایی است که ملکی به طور مشترک به چند نفر ارث رسیده است و هنوز تقسیم آن صورت نگرفته است و یکی از وراث مانع استفاده وارث دیگر از ملک شود. در رابطه با اقامه دعوای ناشی از جرم ممانعت از حق در ملک مشاع موارد  و اصطلاحاتی به کار برده می شود که بسیار مهم است و لزوم تسلط بر این دو مفهوم در بیان ادعا و طرح شکایت ضرورت دارد. حق انتفاع و حق ارتفاق دو اصطلاح حقوقی است که لازم است به آن پرداخته شود.

حق ارتفاق داشتن به چه معنا می باشد؟

حق ارتفاق حقی است که ناشی از قرارداد یا ناشی از قانون و یا طبیعت است و به این معنی است فرد طبق قانون یا طبیعت و یا طبق قرارداد مشخصی حق استفاده از قسمتی از ملک را دارد و دیگری حق ممانعت استفاده از حق را برای فرد نخواهد داشت.

حق انتفاع داشتن به چه معنا می باشد؟

حق انتفاع نیز حقی است که به فرد برای مدت مشخصی داده می شود و تا پایان این مدت کسی حق ممانعت از حق و استفاده وی از این ملک را نخواهد داشت.

شرایط وقوع جرم ممانعت از حق در ملک مشاع کدام است؟

برای طرح دعوا بر علیه جرم ممانعت از حق در ملک مشاع شرایطی لازم است و طبق قانون بایستی این شرایط برای طرح شکایت موجود باشد.

جرم ممانعت از حق در ملک مشاع همانطور که از اسم و عنوان آن مشخص است فقط برای اموال غیر منقول است و قوانین آن برای اموال غیر منقول کاربرد دارد.

در زمان اقامه دعوا در جرم مزبور بایستی مدعی اثبات نماید که فرد بدون مجوز قانونی و به صورت غیر قانونی مانع استفاده فرد از ملک خود شده است.

همچنین مدعی باید اثبات نماید که حق ارتفاق یا انتفاع را از ملک مشاع دارد و قبل از ایجاد مانع فرد وی حق استفاده از ملک را داشته است. ادعای خود را مبنی بر سابقه انتفاع به وسیله شهادت شهود و استشهادیه می توان اثبات کرد.

نحوه شکایت در خصوص جرم ممانعت از حق در ملک مشاع چگونه است؟

برای طرح شکایت از جرم ممانعت از حق در ملک مشاع افراد از دو طریق و در دو مرجع قادر به اقامه دعوا خواهند شد. نکته مهم این است که جرم مزبور هم جنبه حقوقی و هم جنبه کیفری دارد و قابل اعمال مجازات بر مجرم می باشد. فرد مدعی از طریق طرح شکایت در دادگاه کیفری و تنظیم شکواییه نامه و تقدیم آن به دادسرا وقوع جرم را بر علیه خود گزارش دهد و یا اینکه با تقدیم دادخواستی شکایت خود را به دفاتر حقوقی ارسال نماید.

در صورت طرح شکایت نامه و ارسال آن به دادسرا پس از بررسی های لازم پرونده به یکی از دادگاه های کیفری ارسال خواهد شد. در صورت اثبات وقوع جرم ممانعت از حق در ملک مشاع فرد محکوم و ملزم به رفع مانع و تحمل مجازات خواهد شد.

با ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی فرد مجرم مجازات نخواهد شد اما مجبور به رفع مانع خواهد شد. انتخاب هر یک از ای روش ها به اختیار فرد است و بایستی برای انتخاب هر یک از روش های رفع مزاحمت و تجاوز با وکیل مجرب در این زمینه مشورت نماید.

مجازات جرم ممانعت از حق در ملک مشاع چیست؟

جرم ممانعت از حق در ملک مشاع یکی از جرایمی است که در خصوص ملک و ملک مشاع صورت می گیرد. طبق آنچه که در متن فوق عنوان کردیم اگر فرد شاکی بخواهد شکایت خود را به دادگاه کیفری ارسال نماید فرد مجرم علاوه بر الزام وی بر رفع مانع مشمول مجازات های قانونی نیز خواهد شد. چنانچه کسی مانع استفاده کسی دیگر از ملک و حق خود شود به 15 تا 6 ماه حبس محکوم می شود. فرد می تواند با پرداخت جریمه ای مجازات حبس را تبدیل نماید و اگر برای بار دوم مرتکب این جرم شود طبق ماده 693 با وی برخورد خواهد شد. طبق ماده 693 قانون؛ چنانچه کسی به موجب حکم قطعی دادگاه محکوم به خلع ید از ملک و اموال غیر منقول یا محکوم به رفع ممانعت از حق یا رفع مزاحمت شده باشد، پس از اجرای حکم مجددا ایجاد مزاحمت یا تصرف عدوانی یا ممانعت از حق نماید علاوه بر رفع مزاحمت و تجاوز محکوم به حبس 6 ماه تا دو سال خواهد شد. البته طبق تبصره اصلاحیه سال 99 این مجازات به نصف کاهش پیدا کرد.

مرجع دارای صلاحیت رسیدگی به جرم ممانعت از حق در ملک مشاع کدام است؟

همانطور که گفته شد مراجع دارای صلاحیت برای اقامه دعوا علیه جرم ممانعت از حق در ملک مشاع علاوه بر دادگاه حقوقی دادگاه کیفری نیز دارای صلاحیت می باشد. در دادگاه حقوقی مجرم مجازات نخواهد شد اما لزوم رفع مانع بر وی اعمال می شود. به هر حال چون دعوای مطرح شده مربوط به دعاوی ملکی است دادگاهی برای اقامه دعوا صالح خواهد بود که ملک در حوزه رسیدگی دادگاه واقع شده باشد. دادگاه محل ملک غیر منقول دادگاه دارای صلاحیت رسیدگی خواهد بود. بنابراین فرد مجاز به اقامه دعوا یا در دادگاه حقوقی یا در دادگاه کیفری در محل وقوع ملک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×