حقوق مالی زن

حقوق مالی زن (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

حقوق مالی زن

حقوق مالی زن

حقوق مالی زن چیست؟ حقوق مالی زن چگونه باید پرداخت شود؟ حقوق مالی زن چگونه محاسبه می شود؟ حقوق مالی زن بر اساس کدام مواد قانونی تعیین می شود؟ مهمترین حقوق مالی زن کدام است؟ حقوق مالی زن در زندگی چیست؟ حقوق مالی زن توسط کدام قانون تعیین شده است؟ حقوق مالی زن آیا منصفانه است؟ چگونه می توان حقوق مالی زن را مشخص کرد؟ دادگاه چگونه حقوق مالی زن را می گیرد؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حقوق مالی زن چیست؟ چگونه می توانیم بهترین وکیل در خصوص حقوق مالی زن را پیدا کنیم؟ حقوق مالی زن چه زمانی اثبات می شود؟ منظور از حقوق مالی زن چیست؟

حقوق مالی زن از جمله حقوقی است که زوجه بعد از عقد به دست می آورد. در واقع منظور ما از حقوق مالی زن، حقوق او بعد از ازدواج و در دوران زندگی با همسر خود یا پس از آن است. بنابراین منظور ما از حقوق مالی زن حقوق او در جامعه به صورت عام نیست. ما به دنبال این هستیم که بدانیم یک زن با ورود به یک زندگی از چه حقوق مالی برخوردار می شود و چگونه می توانید این حقوق را بگیرد. این ها همه مفاهیمی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن کمی باید در خصوص مفهوم ازدواج و طلاق در قانون صحبت کنیم.

به طور کلی یک وکیل خانواده به خوبی می داند که قانون ازدواج را مانند یک قرارداد می داند. در کلام ساده تر ازدواج برای قانون چیزی جز قراردادی میان طرفین نیست. بر اساس این قرارداد طرفین متعهد می شوند که بندهایی را نسبت به یک دیگر اجرایی کنند. در صورت عدم اجرای این بندها توسط هر کدام از این طرفین، قانون حق دفاع و پیگیری حق را به فرد مقابل می دهد. بر اساس همین قرارداد است که می توان حقوق مالی زن را مشخص کرد.

نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که عمده قوانین ایران بر اساس شرع و اسلام تدوین شده است. این مسئله به خصوص در مورد قوانین خانواده و ازدواج به شکل واضح تری دیده می شود. بنابراین می توان گفت که عمده حقوق مالی زن در جریان ازدواج و بعد از آن توسط اسلام تعیین شده است. همچنین در نظر داشته باشید که نوع عقد می تواند تفاوت عمده ای در تعیین حقوق مالی زن داشته باشد.

حقوق مالی زن شامل چه مواردی می شود؟

حقوق مالی زن در ازدواج و عقد دائم شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و ارث. این ها را می توان مهمترین موارد از حقوق مالی زن در دوران زندگی مشترک یا بعد از آن دانست. چرا که برخی از این حقوق مانند مهریه بعد از طلاق نیز همچنان از حقوق زن محسوب می شود و این حقوق باید تمام و کمال به وی پرداخت شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که مهریه با مرگ زوج نیز از بین نمی رود و این حقی است که پیش از انحصار وراثت باید به زن پرداخت شود. به نوعی می توان گفت که مهریه طلب زن بر گردن مرد است. از این رو این طلب باید تحت هر شرایطی به زن پرداخت شود. به نوعی می توان گفت که مهریه از مهمترین حقوق مالی زن محسوب می شود.

از دیگر حقوق مالی زن که بسیار مهم و قابل توجه است، نفقه می باشد. به طور کلی نفقه به تامین مایحتاج زندگی زن توسط مرد گفته می شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص نفقه وجود دارد این است که قانون مبلغ یا مقداری مشخص برای نفقه بیان نکرده است. در واقع می توان اینگونه گفت که قانون نفقه را بر اساس شان و ارزش زن متغیر قرار داده است. به نوعی اگر زن در زندگی مجردی خود و در زندگی که با خانواده پدری از امکاناتی برخوردار بوده است به نوعی شوهر این وظیفه را دارد که این امکانات و همان رفاه را برای زن فراهم کند. این مسئله ای است که بسیاری از افراد در خصوص نفقه نمی دانند. در واقع گاهی زن بیش از چیزی که حق اوست از مرد به عنوان نفقه طلب می کند و گاهی نیز مرد توانایی تامین نیازهای مالی زن و نفقه او را ندارد. همچنین نفقه با طلاق از بین می رود و همچنین تحت شرایطی این حقوق مالی زن می تواند معلق شود. در واقع شرط پرداخت نفقه از سمت مرد تمکین زن به او است. بنابراین با عدم تمکین زن مرد می تواند به حکم دادگاه از پرداخت نفقه امتناع کند.

اجرت المثل یکی از ناشناخته ترین حقوق مالی زن در جامعه محسوب می شود. در واقع بر اساس شرع و قانون زن می تواند بابت کارهایی که در خانه و زندگی انجام می دهد، هزینه ای متناسب دریافت کند. به طور مثال زن می تواند بابت کارهایی مانند شست و شو، نظافت، فرزند داری و … از همسر خود درخواست هزینه داشته باشد. این هزینه کاملا قانونی و شرعی است و جزو حقوق مالی زن محسوب می شود.

حقوق مالی زن (1)
حقوق مالی زن (1)

حقوق مالی زن و کارکرد وکیل حقوقی در این حوزه

حقوق مالی زن از جمله مهمترین مباحثی است که به خصوص در حوزه طلاق می تواند مسائل بسیاری را به همراه داشته باشد. نکته ای که وجود دارد این است که زن باید نسبت به حقوق خود آگاه باشد تا بتواند بهترین دفاع را از خود در روند پرونده و دعوی که در جریان دارد داشته باشد. از طرف دیگر دریافت این حقوق به منزله طلاق و جدایی نیست. با این وجود بهترین کار این است که پیش از هر اقدامی بهتر است با یک وکیل مجرب و باتجربه در این حوزه مشورت کنید. در واقع این وکیل به خوبی می داند که یک زن از چه حقوق مالی و معنوی برخوردار است و چگونه می تواند این حقوق را دریافت کند. به طور مثال بسیاری از افراد از مفهومی به نام نحله اطلاعی ندارند. نحله مبلغی است که زوج در زمان جدایی به عنوان هدیه یا کمک هزینه به زن پرداخت می کند. این مسئله در صورت استطاعت زوج قابل درخواست است. این ها مهمترین نکاتی بود که در خصوص حقوق مالی زن باید به آن ها توجه می کردیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×