خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی امکان پذیر است؟

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی چگونه است؟ قانون چه دیدگاهی در خصوص خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی دارد؟ آیا خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی منع شده است؟ آیا امکان خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی وجود دارد دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی چیست؟ آیا از نظر قانونی خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی در ایران وجود دارد؟ تحت چه شرایطی امکان خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی ایجاد می شود؟ مهمترین نکات خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی چیست؟

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی یکی از مهمترین سوالاتی است که ممکن است در ذهن مهاجران و اتباع خارجی که در ایران زندگی می کنند وجود داشته باشد. در واقع برخی از کشورهای جهان به سبب مفهوم جذب سرمایه و سرمایه گذار خارجی امکان خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی را فراهم کرده اند. در واقع در این دست کشورها شما بدون نیاز به پیش نیاز قانونی خاص می توانید نسبت به خرید و فروش ملک به عنوان یک تبعه خارجی اقدام کنید. اما حال سوال اینجاست که آیا چنین امکانی برای اتباع خارجی که درایران زندگی می کنند و یا وارد ایران می شوند وجود دارد؟

از دید قانون اتباع خارجی به هر فردی گفته می شود که تابعیت ایرانی ندارد. بنابراین هر فردی که تابعیت غیر ایرانی دارد و با به طور کلی تابیعتی ندارد، از دید قانون به عنوان یک تبعه خارجی شناخته می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. بنابراین مادامی که فرد تابعیت ایرانی دریافت نکرده از دید قانون به عنوان یک خارجی شناخته می شود تمام اعمال او بر اساس قانون اتباع خارجی مورد بررسی قرار می گیرد. این نکته ای است که یک وکیل مهاجرت به خوبی به آن آگاه است.

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی و قانون مهمی که وجود دارد.

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی را می توان از مبهم ترین قوانین ایران دانست. در واقع اولین و مهمترین قانونی که در خصوص خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی مطرح می شود، ماده 961 قانون مدنی است. بر اساس این ماده قانونی اتباع خارجی می توانند حقوقی برابر با حقوق شهروندان ایرانی داشته باشند. بر اساس این قانون هر تبعه خارجی می تواند همان حقوقی را داشته باشد که یک شهروند ایرانی دارد. اما در ادامه این ماده قانونی صراحتا بیان شده است که این قانون در حالتی است که قانونگذار منعی پیش بینی نکرده باشد. در کلام ساده تر یک تبعه خارجی می تواند همه حقوقی که یک شهروند ایرانی دارد، داشته باشد مگر آن هایی که قانون مشخص کرده است. این استثناها عبارتند از مواردی که قانون صراحتا حق را مخصوص اتباع ایرانی دانسته، در خصوص حقوقی که کشور تبعه خارجی آن را قبول ندارد، همچنین در خصوص حقوق خاصی که توسط فرهنگ و عرف ایرانی تدوین شده باشد. به جز این موارد عملا می توان تبعه خارجی از نظر قانون حقوقی با شهروندان ایرانی برابر دانست.

اما زمانی که در عمل نگاه می کنیم و می خواهیم مسئله خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی را مورد بررسی قرار دهیم  متوجه می شویم که قانون پیچیدگی هایی خاص خودش را دارد و به سادگی نمی توان از کنار چنین موضوعاتی گذشت. در واقع خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی به نظر جزو هیچ کدام یک از استثنا های ماده 961 قانون مدنی نیست. اما زمانی که به قانونی به سال تصویب 1310 توجه می کنیم مشخص می شود که عملا قانون صراحتا اتباع خارجی را از تملک املاک یا زمین منع کرده است. بنابر این ماده قانون عملا می توان گفت که خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی در ایران وجود ندارد و چنین امکانی به آن ها داده نشده است. اما با توجه به این که هر قانونی استثناهایی دارد می تواند در این خصوص نیز سراغ این استثناها رفت.

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی (2)
خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی (2)

خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی و چند استثنای قانونی

همانطور که گفتیم هر قانونی استثنایی برای خود دارد. این موضوع نیز در خصوص خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی صدق می کند. در واقع یکی از مهمترین کارکردی های یک وکیل حقوقی در خصوص خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی این است که بتواند به بهترین شکل از این موارد استفاده کند.

اولین مورد این است که خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی زمانی امکان پذیر است که دولت فرد تابع با دولت ایران وارد قرارداد و تفاهم نامه ای شده باشد. در کلام ساده تر خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی زمانی امکان پذیر است که عملا این خرید و فروش بر اساس تفاهم نامه ای فی مابین دولت ایران و دولت کشور فرد تابع صورت گرفته باشد. به طور مثال در دوران اول پهلوی، دولت ایران بر اساس تفاهم نامه ای با دولت آلمان این اجازه را به اتباع آلمانی داخل ایران داده بود که بتوانند نسبت به خرید ملک برای گذران زندگی خود اقدام کنند.

حالت دوم که اجازه می دهد خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی امکان پذیر شود در شرایطی است که مجوز لازم را از دولت ایران دریافت کرده باشد. یعنی یک تبعه خارجی تنها زمانی می تواند نسبت به خرید یا فروش ملک اقدام کند که اساسا مجوز لازم را از دولت ایران داشته باشد. حال اینکه برای دریافت این مجوز باید چه مسیرهایی طی شود و یا چه سختی هایی وجود دارد از جمله مواردی است که بهتر است در خصوص آن با وکیل حرفه ای و مجرب در این حوزه تماس بگیرید و از او بخواهید نقشه راه مسیر را به شما نشان دهد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی در ایران امکان پذیر نیست مگر این توافهم نامه ای میان دولت ایران و کشور تابع فرد به امضا رسیده باشد و یا این که بتواند به نحوی مجوزهای لازم را برای خرید و فروش دریافت کند. همه اینها نشان می دهد که در این مسیر به یک وکیل مجرب نیاز خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×