خیار تدلیس در قانون

خیار تدلیس در قانون (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

خیار تدلیس در قانون

خیار تدلیس در قانون

خیار تدلیس چیست؟ خیار تدلیس چه کارکردی دارد؟ مهمترین شرایط خیار تدلیس چیست؟ بهترین شرایط خیار تدلیس چیست؟ چرا از خیار تدلیس استفاده می شود؟ خیار تدلیس به چه معنی است؟ در چه موقعیت هایی از خیار تدلیس استفاده می شود؟ مهمترین نکات خیار تدلیس چیست؟ چه زمانی می توان از خیار تدلیس استفاده کرد؟ ابزار قانونی خیار تدلیس چه کارکردی در قانون دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خیار تدلیس چیست؟

خیار تدلیس یکی از مهمترین ابزارهای قانونی در مفهوم قرارداد و عقد محسوب می شود. به نوعی بر اساس این خیار امکان فسخ قرارداد در صورت بروز تدلیس یا همان فریب به فرد مقابل داده می شود. از این رو در ادامه ما می خواهیم بدانیم که خیار تدلیس چگونه اجرایی می شود و ما به چه نحوی می توانیم از آن استفاده کنیم؟ در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که عملا خیار تدلیس از این جهت مورد استفاده قرار می گیرد که به طرفین قرارداد این قدرت را می دهد تا در صورتی که احساس کنند مورد فریب واقع شده اند از این قرارداد خارج شوند.

اما برای این که بتوانیم ساده تر و دقیق تر این مفهوم را درک کنیم بهتر است کمی با مفاهیم مهمی مانند قرارداد و خیار در آن آشنا شویم. این آشنایی و فهم دقیق مفاهیم می تواند بینش دقیق تری از خیار تدلیس به ما بدهد.

خیار تدلیس و نگاه به چند مفهوم

خیار تدلیس زمانی به طور کامل قابل درک است که اساسا زمینه و چارچوب مورد استفاده آن را بشناسیم. در کلام ساده تر ما باید کمی در خصوص قانون قراردادها بدانیم. بر اساس قانون دو نوع قرارداد وجود دارد که به قرارداد لازم و قرارداد جایز شهرت دارند. اگر بخواهیم ساده تر تفاوت این دو نوع قراردادها را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که در عقد جایز طرفین قرارداد می توانند بدون هیچ پیگرد یا نیاز قانونی از قرارداد خارج شوند. به نوعی انحلال این قرارداد هیچ شرایط خاصی ندارد. به طور مثال قرارداد وکالت یک نوع قرارداد جایز است. موکل می تواند در هر زمانی که بخواهد وکیل خود را عزل کند.

اما جامعه نیاز به قراردادهایی دارد که کمی سفت و سخت تر باشد. در واقع این قرارداد نباید به سادگی منحل شود و افراد بدون دلیل بتوانند از آن خارج شوند. به این دست از قراردادها که دارای پیش نیازهای قانونی برای خروج است، قرارداد لازم گفته میشود. به نوعی شما تنها زمانی قادر به انحلال این قرارداد هستید که یکی از چهار حالت ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله اتفاق بیفتد. اگر از یک وکیل حقوقی بخواهید می تواند تمامی این حالت ها را برای شما به تفصیل توضیح دهد.

آن چیزی که ما در این مقاله با آن سروکار دارد، مفهوم خیار تدلیس است. در واقع به طور کلی خیار مفهومی است که به صورت مستقیم با مفهوم فسخ سر و کار دارد. در کلام ساده تر فسخ یکی از روش های انحلال قرارداد لازم محسوب می شود که بر اساس خیارات صورت می گیرد. به نوعی یکی از طرفین بر اساس اختیاراتی که در قرارداد دارد و یا اختیاراتی که قانون به وی می دهد می تواند بدون هیچ پیگرد قانونی از قرارداد لازم خارج شود.

بنابراین دانستیم که خیارات به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول آن است که به صورت طبیعی در خصوص هر قرارداد وجود دارد و دسته دوم آن است که در قرارداد  و به صورت توافقی بین طرفین منعقد می شوند. خیار تدلیس از نوع اول می باشد. در واقع این اختیاری است که قانون بر اساس ماده 483 قانون مدنی به طرفین قرارداد می دهد.

خیار تدلیس در قانون

همانطور که گفتیم خیار تدلیس اختیاری است که قانون به طرفین قرارداد می دهد تا در صورت لزوم امکان فسخ قرارداد را داشته باشند. اما سوال اینجاست که چه زمانی این امکان وجود دارد که بتوان از این خیار استفاده کرد؟ همانطور که از عنوان این خیار مشخص است، تدلیس به معنی فریب است. بنابر ماده 483  قانون مدنی در صورتی که ثابت شود یکی از طرفین به واسطه عملیات فریبانه هدفی غیر از هدف قرارداد را دنبال کند طرف مقابل می تواند می تواند نسبت به خروج از قرارداد و فسخ آن اقدام کند.

به نوعی می توان اینگونه گفت که در عقد یک قرارداد طرفین بر اساس توافق تصمیم می گیرند که تعهد هایی را برعهده بگیرند. اما ممکن است در این بین یکی از طرفین با بیان حرفی فریبانه یا انجام عملیات غیر واقعی هدفی غیر از هدف عقد را دنبال کند. به طور مثال ممکن است این عقد یک بیع باشد و در این بیع مالی معیوب یا ناقص تحویل طرف دیگر داده شود. در این صورت این فرد می تواند با استفاده از خیار تدلیس نسبت به فسخ قرارداد و بازپس گیری تمام حقوق خود اقدام کند.

خیار تدلیس در قانون (2)
خیار تدلیس در قانون (2)

شروط خیار تدلیس

خیار تدلیس به سادگی قابل اثبات نیست. از این رو قانون شرایط خاصی را برای اثبات این خیار در نظر گرفته است. یکی از مهمترین این شرایط این است که اساسا خیار تدلیس زمانی محقق می شود که وصف انجام شده در قرارداد در مال یا خدمت صورت گرفته وجود نداشته باشد. به نوعی می توان گفت که که عمل انجام شده بر خلاف آن چیزی باشد که در قرارداد ذکر شده باشد. بنابراین در این شرایط گفته می شود که تدوین یک قرارداد درست می تواند بسیار مهم باشد. شما با تدوین یک قرارداد با شرایط خاص و مشخص می توانید مانع از فریب خوردن خود شوید. شرط دیگر تحقق خیار تدلیس این است که عنصر فریب و یا پنهان کاری در این بین وجود داشته باشد.

تمامی این موارد به خوبی نشان می دهد که در خصوص خیار تدلیس و به طور کلی قوانین قراردادها استفاده از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بسیار مفید است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا این نوع مسیرها بسیار سخت و پیچیده است. بنابراین استفاده از چنین وکلایی می تواند کار را ساده و سریع کند. همچنین استفاده از یک وکیل در خصوص انعقاد قرارداد عملا احتمال فریب یا پنهان کاری را بسیار سخت تر می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×