خیار شرط چیست؟

خیار شرط چیست؟ (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

خیار شرط چیست؟

خیار شرط چیست؟

خیار شرط به چه موضوع حقوقی می گویند؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که درگیر پرونده های مربوط به خیار شرط شوید؟ خیار شرط شامل چه مباحث و موضوعاتی می شود؟ ارکان موضوعی مربوط به خیار شرط را می دانید؟ کدام وکیل پایه یک دادگستری می تواند اطلاعات دقیقی در مورد خیار شرط به ما ارائه دهد؟ خیار شرط در چه مواردی می تواند باعث ایجاد یک دعوای حقوقی شود؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد خیار شرط صحبت کنیم و آن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم بهتر است در ابتدا در مورد انواع عقود و شرایط آنها با شما صحبت کنیم تا بتوانید دیدگاه کلی در مورد ان بدست اورید. قراردادهای حقوقی در حالت کلی به دو نوع جایز و لازم تقسیم می شوند. قراردادهای جایز به قراردادهایی گفته می شود که امکان بر هم زدن آن از جانب طرفین قرارداد در هر زمانی وجود داشته باشد و از طرفی دیگر نیز شما باید این موضوع را بدانید که خیار شرط معمولا در قراردادهای جایز مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجایی که در قراردادهای لازم امکان فسخ قرارداد وجود ندارد به همین علت هم نباید انتظار داشت که افراد بتوانند از خیار شرط در چنین عقودی استفاده کنند. مگر اینکه در شرایط خاصی قانون این حق را به طرفین قرارداد داده باشد تا آنها بتوانند از خیار شرط استفاده کنند. با کمک یک وکیل حقوقی به راحتی می توانید اطلاعات مورد نظرتان را در مورد خیار شرط بدست آورید و شرایط نسبتا مناسبی را برای به نتیجه رساندن پرونده های مربوط به آن ایجاد کنید.

در حالت کلی خیار شرط به معنای قدرت اختیار و انتخاب است و حقی است که باعث می شود تا دو طرف منعقد کننده یک قرارداد این قدرت را داشته باشند تا در مواقع لزوم برای برهم زدن آن اقدام کنند. الته باید این موضوع را بدانید که شخص ثالث نیر می تواند با استفاده از خیار شرط برای از بین بردن قرارداد اقدام کند اما در شرایط خاصی این امکان وجود دارد و نمی توان گفت که در هر حالتی به راحتی می توان با استفاده از خیار شرط برای از بین بردن موضوع قرارداد اقدام کرد.

خیار شرط و شرایط اعمال آن

خیار شرط در شرایط خاصی اعمال می گردد و باید تمامی این شرایط وجود داشته باشند تا بتوان ان را به راحتی به مرحله عمل گذاشت و از آن استفاده کرد. وکیل حقوقی تهران با تکیه بر تجربیاتی که در این حوزه دارد به راحتی می تواند اطلاعات لازم را به شما ارائه دهد و تمامی نکات مورد نیازتان در مورد خیار شرط را به شما توضیح دهد. شرایط اعمال خیار شرط را به صورت دسته بندی شده به موارد زیر می توان تقسیم کرد:

مشخص بودن ابتدا و انتهای زمان فسخ قرارداد: اگر با انواع خیارات آشنایی داشته باشید باید این نکته را بدانید که در انواع خیارات به خصوص در مورد خیار عیب لازم تا شرایط خاصی وجود داشته باشد و جزییات حقوقی خاصی رعایت شود تا این نوع خیار اجرا شود اما این موضوع در مورد خیار شرط وجود ندارد اما باید ابتدا و انتهای این نوع قرارداد مشخص باشد تا با تعیین مدت زمان دقیق آن خیار شرط اجرا گردد.

موثر بودن شخص ثالث: در مقایسه با انواع خیارات باید بگوییم که خیار شرط یکی از مهم ترین انواع خیاراتی است که در ان شخص ثالث موثر است و علاوه بر طرفین قرارداد می تواند نقش موثر و مهمی داشته باشد.

قابلیت درج در تمامی قراردادها: خیار شرط تنها مخصوص قرارداد بیع نیست و در انواع قراردادها کاربرد دارد. خیار شرط یکی از مهمترین انواع خساراتی است کگه نمی توان ان را در قراردادها از بین برد و به راحتی می توان در انواع پرونده ها و دعاوی از آن استفاده کرد.

عدم درج خیار شرط در عقد نکاح، وقف و ضمان: در عقد نکاح، وقف و ضمان جز آن دسته از استثنا هایی هستند که در قراردادها از آن استفاده نمی شود و نمی توان انتظار داشت که در این نوع قراردادها نیز خیار شرط وجود داشته باشد.

خیار شرط و قوانین مربوط به آن

خیار شرط در قانون مدنی دارای مصادیق بسیار زیادی است. به چند نوع از مهم ترین و اساسی ترین موضوعاتی که باید در مورد خیار شرط بدانید اشاره می کنیم:

 در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معین برای بایع یا مشتری یا هر دو یا شخص خارجی اختیار فسخ معامله باشد.

اگر ابتداء مدت خیار ذکر نشده باشد ابتداء آن از تاریخ عقد محسوب است و الا تابع قرارداد متعاملین است. اگر برای خیار شرط مدت ذکر نشده باشد هم شرط خیار و هم بیع باطل است.

در عقد بیع متعاملین می‌توانند شرط نمایند که هرگاه بایع در مدت معینی تمام مثل ثمن را بمشتری رد کند خیار فسخ معامله را نسبت‌بتمام مبیع داشته باشد و هم‌چنین می‌توانند شرط کنند که هرگاه بعض مثل ثمن را رد کرد خیار فسخ معامله را نسبت به تمام یا بعض مبیع داشته باشد‌ در هر حال حق خیار تابع قرارداد متعاملین خواهد بود و هرگاه نسبت به ثمن قید تمام یا بعض نشده باشد خیار ثابت نخواهد بود مگر با رد تمام ثمن.

خیار شرط چیست؟ (1)
خیار شرط چیست؟ (1)

چند نکته اساسی که باید در مورد خیار شرط بدانید:

در بیع خیار شرط به مجرد عقد بیع ملک مشتری می‌شود با قید خیار برای بایع بنابراین اگر بایع به شرایطی که بین او و مشتری برای‌استرداد مبیع مقرر شده است عمل ننماید بیع قطعی شده و مشتری مالک قطعی مبیع می گردد و اگر بالعکس بایع بشرایط مزبوره عمل ننماید و مبیع را‌استرداد کند از حین فسخ مبیع مال بایع خواهد شد ولی نماآت و منافع حاصله از حین عقد تا حین فسخ مال مشتری است.

در بیع شرط مشتری نمی‌تواند در مبیع تصرفی که منافی خیار باشد از قبیل نقل و انتقال و غیره بنماید. اگر مشتری در زمان خیار از اخذ ثمن امتناع کند بایع می‌تواند با تسلیم ثمن بحاکم قائم مقام او معامله را فسخ کند. اگر مبیع به شرط بواسطه فوت مشتری به ورثه او منتقل شود حق فسخ بیع در مقابل ورثه به همان ترتیبی که بوده است باقی خواهد‌ بود. اگر در بیع شرط معلوم شود که قصد بایع حقیقت بیع نبوده است احکام بیع در آن مجری نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×