دادخواست ابطال عملیات اجرایی

دادخواست ابطال عملیات اجرایی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست ابطال عملیات اجرایی

قبل از پرداختن به دادخواست ابطال عملیات اجرایی لازم است تا تعریفی جامع از عملیات اجرایی داشته باشیم. عملیات اجرایی اصطلاحی حقوقی می باشد پس منظور از عملیات اجرایی اجرای حکم و سندی است که توسط دادگاه و یا اجرای ثبت صورت گرفته شده است.  پس از صدور حکم اجرای آن در موضوع دستور قرار خواهد گرفت به دین معنی حکم صادره لازم الاجرا خواهد بود. با دستور قاضی به خواسته محکوم له این عملیات آغاز می شود و اجرای حکم به جریان خواهد افتاد. صرف نظر از اینکه اجرای حکم توسط چه مرجعی انجام می شود فرقی ندارد مرجع دادگستری یا مرجع قضایی یا غیر قضایی و اداری باشد اما همیشه راهی برای ابطال عملیات اجرایی و توقف آن وجود دارد.

در پروسه رسیدن به حق و حقوق از طریق قانون عملیات اجرایی یکی از مصداق های مهم این موضوع است و متوقف کردن حکم اجرا دارای عملیات نسبتا پیچیده ای است. قبل از شروع عملیات اجرایی برای متوقف کردن آن دادخواست ابطال اجراییه مطرح می شود و در صورتی که عملیات اجرا شروع شده باشد و در حین اجرا خواهان چنانچه حقی را برای خود بداند دادخواست عملیات اجرایی را تنظیم کرده و آن را به مراجع مربوطه ارائه خواهد داد. پس با این وجود ابطال اجراییه و ابطال عملیات اجرای دو مصداق و موضوع مهم در مورد اجرای حکم و ثبت است. احکام صادر شده از دادگاه قابل ابطال عملیات اجرایی در حالت عادی ندارد پس در چنین حالتی اعتراض ثالث اجرایی مدعی را به  مقصود خود از متوقف نمودن عملیات اجرایی خواهد رساند. توصیه می شود برای درک بهتر این موضوع حقوقی به مقاله لایحه اعتراض ثالث رجوع شود. حال حتی اگر حکم اجرا شده باشد و امکان واخواهی برای شخص محکوم علیه وجود داشته باشد متقاضی می تواند ابطال عملیات اجرایی را از مراجع مربوطه خواستار شود. پس با اجرای حکم این دریاچه بر روی محکوم علیه یا متضرر یا متقاضی بسته نخواهد شد. اما نحوه تنظیم این دادخواست چگونه است؟ در متن زیر مختصری در این مورد توضیح داده خواهد شد.  

نحوه تنظیم دادخواست ابطال عملیات اجرایی

دادخواست ابطال عملیات اجرایی یک درخواست کتبی است که دارای ضوابط مشخص اقامه دعوا به شکل قانونی است. این دادخواست در راستای دعوای اصلی تنظیم می شود. بایستی تمام ادله و مستندات مهم و مربوط به توقیف عملیات اجرایی را در دادخواست مطرح کرد. پیشنهاد می شود به دلیل پیچیدگی و اهمیت فراوان این موضوع با وکیل متخصص در این زمینه مشورت شود. اما نکاتی وجود دارد که دانستن آنها برای درک بهتر در خصوص تنظیم و تهیه دادخواست ابطال عملیات اجرایی لازم است که قبل از پرداخت به آن لازم دیده شد تا موارد توقف عملیات اجرایی در راستای حکم صادره را بیان کنیم که در متن زیر به آن اشاره شده است.

موارد مهم توقیف عملیات اجرایی

توقیف اموال به دو شیوه اجرایی و تامینی انجام خواهد شد. منظور از توقیف اجرایی توقیفی است که از سوی اداره ثبت انجام می شود و یا اینکه پس از صدور حکم قطعی انجام می شود. اما اجرای حکم در موارد با توقیف عملیات رو به رو خواهد شد که در ذیل به آنها اشاره شده است؛

فوت یا ورشکستگی یا حجر محکوم علیه

ادعای شخص ثالث در خصوص تلف شدن مال توقیفی

گذشت پنج سال تمام از صدور حکم اجرای عملیات و پیگیری نکردن محکوم له پس اجراییه بی اثر تلقی خواهد شد.

رضایت محکوم له بر توقف عملیات اجرایی

عدم تطابق مال توقیفی با واقعیت بیان شده

ادعای جعل بودن سند و یا تخلف قانونی از سوی متضرر

اعتراض شخص ثالث به عملیات اجرایی

دادخواست تجدید نظر به علت داشتن عذر موجه

واخواهی

تجدید نظر

اعاده دادرسی

فرجام خواهی

نقض دادستان کل با دادخواستی با شرایط قانونی

اعتراض به رای داور یا حکم

اما نکات ضروری و مهم در این خصوص چیست؟

نکات مهم در مورد درک دادخواست ابطال عملیات اجرایی

گفتیم که قبل از شروع عملیات اجرای و تنظیم دادخواست ابطال عملیات اجرای دادخواستی تنظیم می شود تحت عنوان ابطال اجراییه که دعوای ابطال اجراییه در موردی دعاوی اسناد لازم الاجرا مطرح خواهد شد که اجراییه آن از اداره ثبت صادر شده است اما دعوای اجراییه که از دادگستری صادر شده است قابل اقامه دعوای ابطال نخواهد بود. تنها راهی که می توان عملیات اجرایی احکام اجرایی دادگستری را ابطال کرد واخواهی و اعتراض به دادگاه تجدید نظر و اعاده دادرسی و فرجام خواهی و اعتراض ثالث می باشد پس در دعاوی دادگستری ابطال حکم اجرایی موضوعیت نخواهد داشت.

در صورت تنظیم دادخواست ابطال عملیات اجرایی تمامی اقدامات متقاضی و مدعی که تا کنون انجام شده است تا نتیجه نهایی دادخواست ابطال می شود و به شرایط به وضعیت سابق بر می گردد. البته لازم به یادآوری است که این مهم زمانی رخ خواهد داد که قاضی پرونده جهات شکایت را قوی دانسته پس در این صورت با اخذ تامین مناسب قاضی قرار بر تاخیر در اجرای حکم را صادر می کند.

دعاوی ابطال عملیات اجرایی دعوای کسی می باشد که ادعای حق دارد و به مال موضوع شکایت می کند. این دعوا از هر شخصی اعم از شخص ثالث و مدیون سند پذیرفته خواهد شد. این دعوا از حیث ماهیت مربوط به قوانین آیین دادرسی مدنی است و مواد قانونی آن در این موضوع حکمیت دارد. اما نکته بسیار مهم در این مورد این است که گفتیم در صورت رای قاضی ادامه عملیات اجرای متوقف می شود که قاضی بایستی دستور موقت را صادر نماید نه فرار توقف پس ادامه عملیات اجرایی پس از تنظیم دادخواست ابطال عملیات اجرایی منوط به دستور موقت قاضی دادگاه خواهد بود. و نکته مهم دیگر در این خصوص این است که در صورتی که دادگاه رای به ابطال عملیات دهد عملیات ابطال می شود اما دستور اجراییه به قوت خود باقی است. پس شخص ذینفع می تواند به ابطال عملیات اجرایی و ادامه روند دستوری دادگاه اعتراض نماید. لزوما اقامه دعوای ابطال عملیات اجرایی باعث اجرایی عملیات نخواهد شد.

از نکات دیگر قابل ذکر این است که دستور به ابطال عملیات از سوی دادگاه صادر خواهد شد که دستور و حکم اجراییه را صادر کرده است.

نمونه دادخواست ابطال عملیات اجرایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×