دادخواست اثبات زوجیت

دادخواست اثبات زوجیت (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست اثبات زوجیت

تنظیم دادخواست اثبات زوجیت

دادخواست اثبات زوجیت که به دادگاه تقدیم می شود مبنی بر ادعایی است که هر یک از زوجین برای طرح موضوع خود دارند. طبق ماده قانونی ۱۲۵۷ و آیین دادرسی به ماده ۱۹۷ هر شخصی که ادعای دادخواهی موضوعی را از دادگاه خواستار می شود ابتدا باید موضوع و حق خود را به اثبات دادگاه برساند. ازدواج یک نوع معامله است و عقد نامه نیز قراردادی است که طبق آن هر یک از زوجین موظف به کاری است. در نظر بگیریم زن یا مرد از وظایفی که در قانون عنوان و در عقد نامه درج شده است اهمال کنند و یا شانه خالی کنند هر یک می توانند اعاده حق کنند. اما قبل از آن باید زوجیت خود را برای دادگاه ثابت کنند. دعوی زوجیت همیشه به این صورت است که یکی از زوجین شاکی و دیگری متهم می شود.

گاهی موضوع اثبات زوجیت چیزی فرای موضعی است که بیان شد. در صورتی که مرد و یا زن فوت شود و طرف دیگر برای اثبات زوجیت خود و همسر فوت شده اش احتیاج به مدارک و اسنادی دارند تا به حق خود دست پیدا کند. اولا مردی که اقدام به ازدواج دوباره کرده و بعد از فوت وی همسر و فرزندانش متوجه ازدواج مرد می شوند. همسر دوم برای مدعی حق خود باید زوجیت خود را برای دادگاه اثبات کند. در این متن می خواهیم به آزومت اثبات زوجیت برای دادگاه و شرایط و چگونگی اثبات را شرح دهیم.

راه های اثبات زوجیت

برای تنظیم دادخواست زوجیت باید حتما ابتدا شرایط لازم را برای اثبات در نظر گرفت و آن را برای اثبات زوجیت به کار برد. راه های اثبات زوجیت به شرح زیر است؛

اقرار؛ زمانی که در دعوی حقوقی یکی از طرفین به چیزی یا اثبات موضوعی اقرار می کند حکم قاضی بر اساس اقرار وی می باشد و بعد ها شخص برای تجدید نظر خواهی و فرجام نمی تواند اقرار خود را انکار نماید. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین ادله اثبات در دعوا افرا است. بنابراین اگر هر یک از زوجین خواسته اقرار به زوجیت و عقد نماید زوجیت آنان برای دادگاه محرز خواهد شد و حکم بر مبنی زوجیت آنها صادر می شود.

سند کتبی؛ زمانی که زن و مرد به عقد یکدیگر در می آیند، سندی تنظیم می شود مبنی بر از ازدواج آن دو با یکدیگر اما ممکن است تنظیم سندی در رابطه با ازدواج آنها صورت نگیرد. این اهمال باعث می شود تا ادله محکمی که زوجیت را اثبات می کند را از دست بدهیم. پس لزوم تنظیم سند در قالب قبال ازدواج و عقد نامه ضروری است. پس یکی از ادله ها و راه های اثبات زوجیت سند کتبی معتبر و صحت تنظیم سند است. منظور بر جعل سند است که اگر برای دادگاه عدم جعل سند ثابت شود، بر اساس وجود سند رسمی ازدواج زوجین حکم صادر می شود. اهمیت تنظیم سند در قراردادها و در ازدواج به حدی است که اگر مردی اقدام به ازدواج و طلاق نماید و تنظیم سند را جدی نگیرد محرم است و متحمل به حبس تعزیری به مدت یک سال تمام خواهد شد. طبق ماده ۴۹ قانون مدنی و حمایت از خانواده اگر مردی برای ازدواج خود اقدام به تنظیم سند رسمی و کتبی نکند و برای طلاق نیز اقدام به وبت طلاق در دفاتر ثبت اسناد نکند محکوم به پرداخت جریمه نقدی از هشت میلیون تومان تا هجده میلیون تومان می شود و همزمان محکوم به حبس سه ماه سی روزه و یک روز( ۹۱ روز ) و یا شش ماه می شود.

شهادت شهود؛ در زمان ازدواج و وبت عقد شاعرانی حضور دارند و در زمان ادعای زوجیت و اثبات آن شهادت این شاهدان می توانند ادله کافی بر اثبات زوجیت باشد. البته شهود باید شرایط قانونی را برای شهادت داشته باشند.

معاشرت و سکونت زوجین؛ منظور از معاشرت و سکونت زوجیت این است که عرف و قانون بر آن است که زوجین با یکدیگر و در یک خانه و محل زندگی کنند. معاشرت آنان و رفت و آمد های همزمان آنان با یکدیگر نیز دلیل قانع کننده برای اثبات زوجیت است.

سوگند؛ سوگند یکی از ادله های اثبات در موضوع دعوا و در طرح موضوع زوجیت است که از ضعیف ترین و غیر قابل اتکا ترین ادله برای اثبات این موضوع است.

تمامی موارد فوق راه هایی برای اثبات ازدواج دائم و موقت است.

مدارک جهت تنظیم دادخواست اثبات زوجیت

با هر یک از روش های فوق می توان زوجیت را اثبات نمود. اما برای این مهم نیز باید مدارکی در ید مدعی باشد که با استفاده از آن بتواند اثبات گفته های خود را تقدیم دادگاه نماید. یکی از این مدارک اصل سند ازدواج و یا رونوشت آن از دفتر خانه ثبتی که در آنجا ازدواج صورت گرفته است. مدارک شناسایی شهود و مطلعین و همراهی آنان در دادگاه، استشهادیه و تحقیقات محلی، درخواست جلب نظر کارشناس و خوردن سوگند و درخواست استعلام از مرجع ذیربط تمامی مواردی است که برای تنظیم دادخواست لازم است.

نکات مهم در رابطه با دادخواست اثبات زوجیت

دادگاه عمومی و دادگاه خانواده مراجع ذی صلاح در امر رسیدگی به این طرح از دعوی می باشند. در شهرستان ها دادگاه خانواده وجود ندارد و امور و دعاوی خانواده را به دادگاه عمومی واگذار می کنند.

چنانچه هر یک از زوجین زوجیت خود را انکار کند و دادگاه پس از بررسی ادله و اسناد و تحقیقات بر قاضی وجود زوجیت اثبات شد، زوج منکر شده به حبس و مجازات نقدی درجه شش تعزیری محکوم می شود.

برای جلوگیری از انکار زوجیت بهترین کار تنظیم سند رسمی و متلی ازدواج در زمان عقد است. همانطور که گفته شد؛ در صورتی که مرد از انجام این کار سر باز زند به مجازات محکوم می شود.

در صورت فوت یکی از زوجین برای بهره مندی از حقوق خود در رابطه با ارث و میراث باید با مدارک موجود و ادله کافی فرزندان زوج فوت شده را مورد خطاب در دعوا قرار داد.

قبل از انجام هر اقدامی در این خصوص بهتر است حداقل یک بار با وکیل مشورت شود تا در مورد تنظیم دادخواست راهنمایی انجام بگیرد.

مطالب مرتبط:

وکیل حقوقی

وکیل برای کلاهبرداری

وکیل کیفری

وکیل جرایم پزشکی

وکیل ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×