دادخواست اثبات نسب

دادخواست اثبات نسب (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست اثبات نسب

صفر تا صد تنظیم دادخواست اثبات نسب

دادخواست اثبات نسب زمانی مطرح می شود که  نسب فرزند و پدر و یا مادر را طبق قانون به اثبات برسانند. زمانی که زن و مرد با هم ازدواج می کنند و پیوند زناشویی ایجاد شده در بین آنها منجر به دنیا آمدن فرزندی می شود که در مباحث حقوقی به آن نسب می گویند. حتما بار ها عبارت اصل و نسب را شنیده اید که منظور از آن خانواده و پدر و مادر و خویشاوندان فرد است. نسب به معنی این است که دو نفر از یک نسل باشند و یا از دو نسل باشند. اما چه زمانی و با چه شرایطی چنین دادخواستی مطرح می شود؟! راه های اثبات نسب کدامند؟ مراجع ذیصلاح برای رسیدگی به این موضوع کدامند؟ اثبات نسب پدر یا مادر با هم متفاوت است؟ جواب این سوال و سوالات دیگر را در این مقاله خواهیم داشت.

چه زمان دادخواست اثبات نسب مطرح می شود؟

چرا و به چه دلایلی دادخواست اثبات نسب مطرح می شود؟ حالت های مختلفی وجود دارد که زن یا مرد و یا فرزندی برای اثبات نسب خود به دادگاه مراجعه کند و اقدام به تنظیم دادخواست نماید.

در حالتی که زن و مرد از یکدیگر جدا شده اند و زن مدعی می شود که در زمان زندگی زناشویی لقاح صورت گرفته است. پس در این حالت اثبات نسب بر عهده زن می باشد.    

یا زمانی که زن و مرد در عقد دائم نبوده اند و زن مدعی می شود که فرزند در بطن یا به دنیا آمده متعلق به مرد است و در چنین حالتی زن باید نسب را به اثبات برساند تا از حقوقی بهره مند شود.

در حالتی ممکن است پیش آید که مرد از عدم نزدیکی و دخول مطمئن باشد ولی همسر وی باردار شود، پس به دادگاه چنین داد خواستی را خواستار می شود.

حالتی دیگر فرزند برای اثبات نسب خود با پدر یا مادر به دادگاه دادخواست اثبات نسب را تقدیم می کند.

فرضیه دیگر این است که مادر یا پدر ادعای نسب با فرزندی را دارند و به این منظور ادعای نسب و اثبات نسب را به دادگاه در قالب دادخواست تنظیم می کنند.

در تمام حالات  و فرضیه های فوق الذکر دادگاه روند رسیدگی را آغاز می کند و پس از تحقیقات و بررسی های لازم و دستور به انجام آزمایشات ژنتیکی را قادر می کند. چنانچه نسب اثبات شود حق و حقوق خواهان باید در مورد نسب خود رعایت شود و در خصوص احقاق حق خود می تواند به دادگاه دوباره خواسته ای را مطرح نماید.

روند رسیدگی به دادخواست اثبات نسب

روند رسیدگی به دادخواست اثبات نسب اینگونه است که اگر خواهان این دادخواست به سن قانونی نرسیده باشد دادستان از طرف وی مدعی و نماینده وی خواهد شد. در هر حال با چنین دادخواستی دادگاه قبل از دستور به انجام آزمایشات ژنتیکی تحقیقات و بررسی لازم را انجام می دهد. این آزمایشات در پزشکی قانونی انجام می شود. پس از مهلت قانونی و دریافت نتیجه آزمایش کارشناسان رای خود را صادر و به قاضی دادگاه تقدیم می کنند. گاهی نتیجه این آزمایشات و رای کارشناسان پزشک قانونی مبنی رای دادگاه است ولی در برخی موارد قاضی با تکیه بر وجدان خود رای را صادر می کند. نتیجه آزمایشات برای خواسته و خواهان قابل اعتراض به دادگاه می باشد. اگر رای صادره دادگاه بر اثبات نسب باشد طرفین دعوی مکلف به وظایفی می شوند که در هر نسب از سوی قانون و شرع تعیین شده است. دادخواستی که به دادگاه تسلیم می شود نوعی از طرح دعوی است، همانطور که گفته شد رای دادگاه قابل اعتراض است چه در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور قابل پیگیری است.

مرجع رسیدگی دادخواست اثبات نسب

مرجع ذی صلاح به دادخواست اثبات نسب دادگاه خانواده است. در شهرستان ها نیز دادگاه های عمومی مسئول رسیدگی به این موضوع هستند. اثبات نسب مادر و فرزند در دوران بارداری و زایمان غیر قابل انکار است. اما برای مردان این امکان وجود ندارد چون ممکن است مرد ازدواج موقت داشته باشد و نتیجه آن منجر به دنیا آمدن بچه ای باشد.

راه های اثبات نسب

•استشهادیه؛ فرمی که به صورت کتبی تهیه می شود و شهادت شاهدین در آن نوشته می شود. یکی از ادله های محکم در اثبات نسب است. استشهادیه برای اثبات موضوعات مختلفی در تمامی دعاوی است. در دعاوی اثبات نسب نیز کاربرد دارد. کسانی که شاهد ازدواج و به دنیا آمدن بچه بوده اند می توانند شهادت بدهند. شهادت دو مرد لازم است.

• اماره قانونی؛ اماره قانونی نیز یکی از راه های اثبات نسب است. نوزاد به دنیا آمده اگر بعد از ۶ تا ۱۰ ماه بعد از نکاح باشد قانونی است و فرزند متعلق به زن و شوهر است. همچنین بعد از طلاق و جدایی زن و شوهر اگر بچه ای بعد از ده ماه به دنیا آمد نسب پدر و مادر بر فرزند قانونی است. اگر زن بعد از طلاق در کمتر از ده ماه ازدواج کند و ازدواج دوم وی به شش ماه نرسیده باشند، بچه متعلق به شوهر دوم است. در این صورت که شهبه پیش خواهد آمد که بچه متعلق به کدام یک است، آزمایش ژنتیک انجام می شود. البته زمانی اماره قانونی قابل استناد است که مرد به زن اتهام زنا ندهد، یعنی اگر فرزند در زمان زوجیت به دنیا بیاید رابطه پدر و مادر بر فرزند اثبات شده است مگر اینکه مرد به زن اتهام زنا بدهد. در غیر این صورت این موضوع قابل بررسی و رسیدگی است.

• سند ولادت؛ چنانچه جعل نبودن شناسنامه ثابت شود، مدرک قابل قبولی برای ادعای نسب است و قابل اثبات می باشد.

• اقرار؛ زمانی که خواسته دعوی اقرار به نسب کند قانون حکمی خاص در این مورد صادر می کند. در ماده قانونی ۱۲۷۳ بیان شده است که در دو حالت اقرار در نسب صحیح است؛ یک زمانی که نسب وی از طرف دیگر افرا شده است تصدیق کند. دوم آنکه تحقق نسب بر حسب قانون و عادت نباشد.

نکته مهم در صورت اثبات فرزند نامشروع این است که اگر اثبات نسب محرز شد و این فرزند حاصل رابطه نامشروع زن و مرد است مرد به لحاظ عرفی وظیفه تامین مخارج فرزند تحت عنوان نفقه را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×