دادخواست اثبات واقعه نکاح

دادخواست اثبات واقعه نکاح (33)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست اثبات واقعه نکاح

اساسا زمانی قانون عقد نکاحی را به رسمیت می شناسد که در دفاتر ثبت ازدواج به ثبت رسیده باشد. در غیر این صورت و در شرایطی خاص که عقد نکاح به ثبت نرسیده باشد برای اثبات آن هر یک از زوجین باید دادخواست اثبات واقعه نکاح با اثبات زوجیت را به دادگاه ارائه دهد. عدم ثبت ازدواج پیگیری حقوقی و کیفری را برای زوج به دنبال خواهد داشت. گاهی اوقات در مواردی پیش می آیید که برای اثبات رابطه زوجیت باید دادخواست اثبات را به دادگاه مطرح کرد. هر یک از زن و شوهری که با یکدیگر ازدواج کرده اند و عقد نکاح میان آنها صورت گرفته است اما این واقعه در جایی به ثبت نرسیده باشد می تواند منکر رابطه زوجیت شوند از این رو طرف مقابل برای اثبات این ارتباط اقدام به تهیه و ارسال دادخواست اثبات واقعه نکاح خواهد کرد. در ادامه به موارد اثبات واقعه نکاح و همچنین دلایل انکار واقعه نکاح یا دلایل عدم ثبت نکاح خواهیم پرداخت.

دلایل عدم ثبت واقعه نکاح

گفته شد؛ گاهی یکی از طرفین زوجین به دلیل انکار همسر خود به رابطه زوجیت و یا در صورت فوت یا در مواقع فورس ماژور برای اثبات رابطه زوجیت خود و فرد مقابل مجبور به تنظیم دادخواست اثبات واقعه نکاح خواهد شد. دلایل انکار زوجین شانه خالی کردن از وظایفی است که قانون بر عهده هر یک از آنها گذاشته است. همچنین گفته شد قانون زمانی نکاحی را به رسمیت می شناسد که در دفتر ثبت ازدواج به ثبت رسیده باشد. این مهم یعنی ثبت نکاح بر عهده زوج است و اگر از ثبت ازدواج به هر دلیلی خودداری کند قانون وی را تحت تعقیب حقوقی و کیفری قرار خواهد داد. اگر ازدواج زوجین به ثبت نرسیده باشد حتما متوجه پیامد هایی خواهد بود. اما دلایلی که باعث به ثبت رسیدن نکاح می شود؛

مسامحه

پنهان کاری؛ به دلیلی زوج یا زوجه خواهان پنهان کاری رابطه زوجیت خود هستند.

عدم اجازه از همسر اول مبنی بر ازدواج مجدد

شرایط فورس ماژور

لازم به یادآوری است که اثبات واقعه نکاح شامل نکاح دائم و موقت خواهد بود و در صورتی که این رابطه برای دادگاه محرز شد قاضی پرونده دستور به ثبت نکاح خواهد داد و باید در اسرع وقت ازدواج ثبت رسمی شود و در صورتی که هر یک از زوجین برای ثبت در دفتر مربوط به ثبت ازدواج حاضر نشوند ثبت ازدواج در هر حال صورت می گیرد.

مراحل و مدارک تنظیم دادخواست اثبات واقعه نکاح

تنظیم دادخواست اثبات واقعه نکاح و رسیدگی به آن همچنین نحوه اثبات موضوع زوجیت از جمله دعاوی پیچیده در حیطه دادگاه خانواده است. زیرا واقعه ای که در جایی به ثبت نرسیده باشد اثبات آن کاری پیچیده و دشوار است اما این موضوع با مشورت وکیل و بهره از فن و تخصص او غیر ممکن نخواهد بود. زوج یا زوجه ای مدعی رابطه زوجیت خود هستند باید در تنظیم دادخواست مدارک هویتی خود از جمله کارت ملی و شناسنامه را ضمیمه نمایند.

همچنین به انضمام شواهد و مدارک موجود مانند را همراه با دادخواست به دادگاه ارسال نمایند. این مدارک شامل؛ شهادت شهود، اقرار، اسنادی که نشان دهنده پرداخت نفقه باشد و یا نشانی مسکن مشترک، مکالمات و پیام هایی که نشان دهنده رابطه آنها باشد را ضمن دادخواست به دفاتر قضایی ارسال نماید. همچنین خواسته های خود را در دادخواست بیان کند که شامل درخواست انجام تحقیقات محلی و استعلام و غیره باشد. دادگاه صالح برای رسیدگی به این نوع از دعاوی دادگاه حقوقی و دادگاه خانواده می باشد در شهرستان ها این دعاوی به دادگاه عمومی ارجاع داده می شود.

دلایل تنظیم دادخواست اثبات واقعه نکاح

در عقد دائم و موقت دلایلی برای تنظیم دادخواست اثبات واقعه نکاح وجود دارد که هر یک از زوجین به دلیل یا دلایلی خواهان اثبات این موضوع هستند.

در صورت فوت شدن همسر و به دلیل سهیم شدن در ارث؛ یکی از موارد رایج برای اثبات واقعه نکاح سهیم شدن از ارث است. زوجین در صورت فوت هر یک از دیگری ارث می برد و در صورتی که نکاح آنها ثبت نشده باشد برای بهره مندی از ارث باید زوجیت خود را به اثبات برسانند.

وجود فرزندی مشترک؛ ممکن است در زمان زندگی مشترک و در عقد دائم و موقت زن و مرد صاحب فرزندی شوند و مرد منکر پذیرفتن فرزند شود یا زن وجود فرزند را از مرد پنهان نماید در این دو حالت و یا حالت های دیگر خواهان دادخواست مبنی بر اثبات واقعه نکاح را به دادگاه ارسال می کند و خواهان رسیدگی و اثبات این موضوع به کمک دادگاه می شود.  

ملزم شدن زوج به پرداخت مهریه؛ مهریه حق قانونی و مادی زن در عقد دائم و موقت است و ربطی به تمکین زن و یا عدم تمکین وی ندارد و در صورت جدایی یا در صورت خواستن زوجه باید مهریه پرداخت شود چنانچه ازدواج به ثبت نرسیده باشد بایستی زوجه برای دریافت مهریه خود ابتدا رابطه زوجیت خود را به اثبات برساند. 

ملزم شدن زوج به پرداخت نفقه؛ پرداخت نفقه  از وظایف زوج محسوب می شود که بعد از انجام نکاح دائم مرد موظف به پرداخت آن در قبال تمکین زن می شود. چنانچه مرد به هر دلیلی به جز عدم تمکین زن از پرداخت آن سر باز بزند زوجه می تواند دادخواست پرداخت نفقه را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که زوجه این دادخواست را در دادگاه مطرح نماید باید ابتدا رابطه زوجیت را اثبات نماید. پس یکی از دلایلی که دادخواست اثبات نکاح در دادگاه مطرح می شود پرداخت نفقه به زوجه است.

ملزم شدن زوجه به تمکین؛ چنانچه زوجه به دلایل مختلفی منزل مشترک خود را ترک نماید و به شوهر خود تمکین نکند طبق قانون زوجه متوجه آثار و پیامد هایی خواهد شد که روج برای مجبور کردن زوجه باید به دادگاه دادخواست تنظیم نماید اما قبل از آن باید این رابطه در دادگاه به اثبات برسد. در صورتی که ازدواج به ثبت رسیده باشد برای اثبات آن کافی است که سند ازدواج را به دادگاه ارائه دهد و در صورتی که این ازدواج به ثبت نرسیده باشد برای اثبات آن باید به دیگر مدارک موجود رجوع نماید و دادخواست اثبات واقعه نکاح را به دادگاه ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×