دادخواست چک تضامنی

دادخواست چک تضامنی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست چک تضامنی

دادخواست چک تضامنی از انواع دادخواست هایی است که در موضوع چک به دادگاه ارائه خواهد شد. زمانی که دو طرف معامله در قراردادی، متعهد به  انجام تعهداتی خواهند شد و در صورت تخلف از این تعهدات و در صورت وجود چک تضامنی خواهان و یا ذی نفع می تواند اقدام به تنظیم دادخواست مطالبه چکی شود که به عنوان تضمین انجام تعهد صادر شده است. در ادامه به تعریف کاملی از چک تضامنی خواهیم پرداخت و به نحوه تنظیم این دادخواست حقوقی و روند رسیدگی در دادگاه می پردازیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چک تضامنی چیست؟

قبل از پرداختن به دادخواست چک تضامنی لازم است تا تعریفی کامل از این نوع سند تجاری داشته باشیم. تضامن به معنی ضامن یکدیگر شدن است و چک تضامنی به نوعی در معاملات انجام شده بین افراد برای اعتماد به برگه چک صادر می شود. زمانی چک تضامنی قابل وصول است که طرف صادر کننده چک در انجام تعهدات خود اهمال بورزد. اما چنانچه در حالتی که بین انجام تعهدات میان طرفین اختلاف وجود داشته باشد و یا انجام تعهدات نیز در تاریخ مشخص شده انجام شود، وصول چک نوعی خیانت در امانت خواهد بود و شخص صادر کننده چک می تواند با اعتراض به این موضوع در مراجع قضایی خواهان رسیدگی شود و با اثبات موضوع مبنی بر انجام تعهدات خواستار لغو اعتبار چک شود.

از اینرو دارنده چک با تنظیم دادخواستی خواهان وصول چک خواهد شد. همانطور که می دانیم چک یکی از اسناد تجاری مانند سفته و برات است که در بین افراد به منظور انجام معاملات و به جای وجه نقد مبادله می شود. همان اعتبار وجه نقد را در معاملات خواهد داشت و گاهی افراد در انجام معاملات به یک ضامن و یا چک تضمینی احتیاج دارند تا معامله را با اعتماد کامل انجام دهند. به طور مثال زمان عقد قرارداد اجاره مالک برای تخلیه به موقع مستاجر خواستار چک تخلیه خواهد شد و این چک به نوعی چک تضامنی است که ضمانت کننده تخلیه مستاجر است و در صورتی که مستاجر به موقع ملک را تخلیه نکند موجر می تواند چک را وصول کند و در غیر این صورت وصول چک ممکن نخواهد بود و خیانت در امانت می باشد. اما نحوه مطالبه چک تضمینی چگونه است و روند رسیدگی را در متن زیر خواهیم داشت.

نحوه مطالبه چک با تنظیم دادخواست چک تضامنی

همانطور که گفته شد زمانی چک تضامنی قابل وصول است که اشخاص تعهدات خود را انجام نداده و در زمان قرارداد بابت همین تعهدات چک تضمین شده به طرف قرارداد داده است پس در این حالت افراد با دادخواست چک تضامنی صادر کننده یا ضمانت کننده را مجبور به پرداخت آن خواهد کرد. با وجود گسترش صدور چک های بی اعتبار این سند تجاری یعنی چک در معاملات مورد بی اعتباری و اعتمادی قرار گرفته است. در صورتی که چک بلامحل باشد برای مطالبه وجه بایستی دارنده آن مراحل نسبتا پیچیده ای را طی نمود که در نهایت مقداری از پول را صرف هزینه دادرسی کرده اند و به علاوه آن زمان و وقت خود را صرف این موضوع کرده است.

پس چک تضمینی نوعی از چک است که بانک تعهد شما برای پرداخت آن را ضمانت می کند. پس نگرانی از بابت وصول نشدن این نوع از چک وجود ندارد. چک های  تضمین شده که از بانک صادر می شود به صورت رمزدار خواهد بود و در وجه حامل می باشد. در زمان صدور چک رمزدار بلافاصله مقدار وجه معادل چک از حساب جاری فرد صادر کننده کسر می شود و در صندوق امانت در بانک نگهداری خواهد شد. هیچ کس حق بی اعتبار کردن و ساقط کردن چک را نخواهد داشت مگر در موارد حقوقی مشخص، در حالت کلی چک های تضامنی غیر قابل برگشت و توقیف هستند. در صورت جرح، فوت یا ورشکسته شدن فرد صادر کننده چک هیچ مانعی برای وصول و مطالبه آن وجود ندارد و دارنده می تواند آن را از مرجع مربوطه مطالبه نماید.

چک های تضمینی از سوی بانک و یا از سوی فرد ضمانت کننده صادر می شود و چک تضامنی که از سوی بانک صادر می شود دارای مهر دو شعبه خواهد بود و از بانک مرکزی صادر می شود و پر کردن این نوع از چک به شیوه ماشین نویسی خواهد بود اما چک تضامنی که افراد اقدام به صدور آن خواهند کرد به شیوه معمول چک خواهد بود با این تفاوت که در چک قید می شود بابت ضمانت خواهد بود. مثلا در قبال انجام امور حقوقی مانند انتقال سند خودرو به شخص خریدار در زمان مشخص فرد فروشنده چک تضامنی برای فرد خریدار صادر خواهد کرد و در صورت عدم انجام تعهدات یعنی انتقال سند ماشین به نام خریدار فرد می تواند چک را به بانک برده و برای مطالبه آن اقدامات لازم حقوقی را انجام دهد و با تنظیم درخواست اقدامات لازم را برای وصول انجام دهد.

نحوه تنظیم دادخواست چک تضامنی

گفته شد که چک تضامنی چکی است که به تقاضای مشتری و خواهان توسط شعبه بانک صادر می شود چک های تضامنی چکی است که ضمانت پرداخت آن توسط بانک صورت می گیرد. همچنین گفته شد که دادخواست چک تضامنی زمانی به مراجع مربوطه ارسال می شود که فرد مقابل دارنده چک از انجام تعهدات خود سر باز زده است. پس برای تنظیم این دادخواست باید فقره چک تضمین شده با مدارک شناسایی و اسناد دیگر مربوط چون تصویر مصداق گواهی نامه عدم پرداخت بانک محال علیه ضمیمه این دادخواست شود. روند رسیدگی به چک تضامنی اینگونه است که دادگاه به درخواست خواهان دعوا یا درخواست تامین اعتبار مناسب خواهد بود و یا اموال وی با شناسایی کامل قابل توقیف خواهد بود. همچنین در دادخواست خواهان بایستی خواستار تادیه تاخیر در پرداخت و هزینه دادرسی شود. دادگاه با بررسی این دادخواست اقدام اولیه جهت پرداخت توسط خوانده را انجام خواهد داد و در صورت عدم پرداخت وجه چک تضمین شده از سوی ضامن شخص می تواند خواهان جلب وی شود و حکم جلب او را از دادگاه اخذ نماید. پس از صدور حکم از سوی دادگاه بلافاصله به مرجع اجرایی صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×