دادخواست تهیه مسکن مستقل

دادخواست تهیه مسکن مستقل (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست تهیه مسکن مستقل

دادخواست تهیه مسکن مستقل از سوی زوجه تهیه و تنظیم می شود و برای احقاق حقوق خود آن را به دادگاه ارسال می نماید. می دانیم که تهیه مسکنی مناسب و مستقل اولین نیاز آغاز یک زندگی مشترک است. بدیهی است که زوجین برای آغاز زندگی مشترک به مسکن احتیاج دارند که تهیه آن بر عهده مرد است. طبق قانون زن و مرد بعد از عقد نکاح دائم در قبال یکدیگر وظایف و مسئولیت های دارند. این وظایف بر طبق شرع اسلام و قانون مدنی ایران تمکین زن از شوهر و پرداخت نفقه به زن از سوی مرد است.

تهیه مسکن مناسب و مستقل برای زوجه از وظایف مرد و زیر مجموعه نفقه محسوب می شود. علاوه بر تهیه مسکن، دادن هزینه های زندگی از جمله خوراک و لباس و تهیه اسباب و لوازم ضروری زندگی و دادن هزینه های درمان از وظایفی است که قانون بر ذمه زوج می داند. چنانچه مرد از پرداخت نفقه امتناع کند زن می تواند از مرد شکایت کند و از طریق قانون او را مجبور به پرداخت نفقه نماید و در صورت خودداری مرد از پرداخت نفقه و انجام وظایف زوجه می تواند دادخواست طلاق را به دادگاه ارسال کند.

منظور از تهیه مسکن مستقل چیست؟

گفته شد تهیه مسکن مستقل از جمله وظایف زوج در قالب پرداخت نفقه است. تهیه هر نوع مسکنی قابل قبول برای دادگاه نخواهد بود. چیزی که معلوم و مشخص است، مسکن باید دارای ویژگی های قابل قبولی باشد و هم اینکه این مکان مستقل باشد و البته که باید مسکن در شأن زوجه باشد. منظور از مسکن مستقل مسکنی است که با افرادی دیگر به صورت مشترک استفاده نشود. در فرهنگ ایران ممکن است زوجین با خانواده پدری زوج زندگی کنند و تهیه مسکن بر عهده پدر زوج باشد البته تصمیم گیری با زوجه است که مسکن را برای ادامه زندگی مشترک قابل قبول بداند یا نه.

چنانچه در این حالت دادخواست تهیه مسکن مستقل به دادگاه ارائه شود تصمیم گیری با دادگاه خواهد بود. گفتیم که مسکن باید در شأن زوجه باشد و فرهنگ و ارزش های جامعه ای که زوجین در آن زندگی می کنند و همچنین تحصیلات و ‌موقعیت اجتماعی زن، شان او را تعیین خواهد کرد. و در نهایت تشخیص شان زوجه با دادگاه خواهد بود که معیار های متفاوتی را در نظر خواهند گرفت. اگر در شرایط ضمن عقد انتخاب مسکن بر عهده زوج باشد زوجه باید در منزلی سکونت کند که زوج آن را تهیه کرد است و حق اعتراض نخواهد داشت و در صورت عدم تمکین و زندگی نکردن در مسکن انتخابی مرد زن ناشزه محسوب می شود و پرداخت نفقه به وی تعلق نخواهد گرفت و مرد می تواند طی دادخواست عدم تمکین او را مجبور به تمکین کند. در نهایت چنانچه مرد برای زوجه خود مسکن مستقل و مناسب تهیه نکند این امر موجب عسر و حرج زوجه خواهد شد و طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی زوجه در این حالت می تواند دادخواست طلاق را تنظیم و به دادگاه ارائه دهد.

آیا در صورت عدم تهیه مسکن مناسب از سوی زوج زوجه می تواند مسکنی جداگانه برای خود داشته باشد؟

بله، طبق قانون چنانچه زوج از عهده تهیه مسکن مناسب برای زوجه بر نیایید و قادر به تهیه مسکنی مناسب نباشد و اقامتگاه مشخصی نداشته باشد و یا در حالتی که زندگی در مسکن انتخابی مرد و یا زندگی با خود مرد به آبرو و حیثیت زوجه لطمه وارد کند و یا جان و مال زن در خطر باشد زوجه با حکم دادگاه می تواند اقدام به تهیه مسکنی مناسب و مستقل کند و مسکنی جداگانه داشته باشد و کماکان نفقه نیز به وی تعلق خواهد گرفت و مرد موظف به پرداخت آن است. پیش از این ذکر شد که زوج مسئول تهیه مسکن مستقل برای زوجه است و همچنین موظف به پرداخت نفقه می باشد و مسکن باید در شان زن باشد. پس تا زمانی که زوج نتواند مسکن مناسب برای زوجه تهیه کند نباید انتظار تمکین زوجه را از خود داشته باشد و اگر برای عدم تمکین زوجه دادخواستی را به دادگاه ارائه دهد دعوای او تا زمان تهیه مسکن مستقل رد خواهد شد.

مراحل تهیه دادخواست تهیه مسکن مستقل

زوجه برای احقاق حقوق مادی خود اقدام به طرح دادخواست تهیه مسکن مستقل خواهد کرد که کافی است با مراجعه به مراجع و دفاتر قضایی فرم مخصوص دادخواست را تهیه نماید. این فرم بهتر است زیر نظر وکیل متخصص در زمینه دعاوی خانواده تهیه و تنظیم شود سپس آن را به دادگاه ارسال کرد. مرجع صالح برای رسیدگی به این دادخواست دادگاه محل سکونت زوج است و در صورتی که زوجه و زوج در دو استان مختلف زندگی کنند زوجه می تواند دادخواست خود را در مرجع محل زندگی خود پیگیری نماید.

دعاوی خانواده جز دعاوی غیر مالی محسوب می شود و هزینه های دادرسی آن اندک است که پس از ورود به سامانه ثنا این هزینه پرداخت می شود. در این سامانه درخواست خود مبنی بر تهیه مسکن مستقل را ثبت کرده و باید مشخصات کامل زوج و زوجه در آن درج شود و علاوه بر آن بایستی کپی عقد نامه نیز ضمیمه این دادخواست شود. در حالتی که زوج مدعی شود که مسکن مستقل را تهیه کرده است باید اجاره نامه یا مبایعه نامه یا سندی که نشان دهنده این ادعا باشد را به دادگاه ارائه دهد و دادگاه نیز کارشناسانی را بابت بررسی صحت ادعای او به محل و مسکن تهیه شده فرستاده تا صحت گفته های زوج اثبات شود.

در چنین حالتی دادگاه اقدام به بررسی مسکن تهیه شده می پردازد که آیا مسکن تهیه شده در شان زن است یا نه و در صورت تایید صلاحیت زوجه باید در مسکنی که مرد تهیه کرده است زندگی کند و از شوهر خود تمکین کند. در صورتی که مسکن تهیه شده صلاحیت نداشته باشد دادگاه دادخواست زن را مورد پذیرش قرار داده و مرد را ملزم به تهیه مکانی مناسب برای ادامه زندگی مشترک می کند و در صورت امتناع مرد از این موضوع زوجه می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد و از مرد طلاق بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×