دادخواست کروکی فرضی

دادخواست کروکی فرضی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست کروکی فرضی

دادخواست کروکی فرضی زمانی از سوی خواهان مطرح می شود که تصادفی برای شخص رخ داده باشد و کروکی یا صحنه تصادف به صورت عمدی یا غیر عمدی بر هم خورده باشد و قبل از بر هم خوردن صحنه تصادف هیچ کروکی از سوی مامور ناجا یا بیمه ثبت نشده باشد. در این حالت شخص متضرر شده در تصادف برای تعیین دقیق خسارت مالی و جانی و دریافت خسارت از مقصر یا شرکت بیمه درخواست تنظیم کروکی به صورت فرضی از دادگاه خواهد شد. این توضیح کلیتی در این خصوص بود اما چه زمانی کشیدن کروکی در صحنه تصادف لازم است؟ در چه شرایطی لازم به کروکی فرضی خواهد بود؟ مدارک لازم برای دریافت آن چیست؟ کروکی فرضی از سوی چه کسی صادر خواهد شد؟

کروکی در تصادف چه زمانی لازم و ضروری است؟

یکی از مهمترین اسناد دریافت و ‌پرداخت خسارت، کروکی تصادف است. از این رو در تصادفات بیشتر سعی بر این است تا صحنه یا اتفاق رخ داده شده تا رسیدن مامور مربوطه دست نخورده باقی بماند. کروکی همان گزارش مامور ناجا در صحنه تصادف است که در برگه مخصوص کروکی جزئیاتی مانند مکان و تاریخ دقیق حادثه رخ داده شده و بیان جزییات خسارت وارده شده نوشته خواهد شد. کروکی در برخی تصادفات لازم و اجبار است و‌ بدون آن پرداخت و دریافت خسارت ممکن نخواهد بود. کروکی فرضی در حالتی الزامی میشود که کروکی لحظه تصادف بنا به دلیل عمدی یا سهوی این امر مهم انجام نگرفته باشد. تصادف دو یا چند خودرو با یکدیگر و یا تصادف خودرو با اشیاء و یا افراد، حالت های مختلف تصادفات می باشد که بنا به وجود شرایطی تنظیم و تهیه کروکی الزامی می باشد؛

در حالتی که یکی از خودرو های صدمه دیده در تصادف خودرو نظامی باشد.

زمانی که در تصادف انجام شده یکی از دو‌ وسیله نقلیه ماشین سنگین باشد و با بیش از هفت نفر سرنشین باشد.

زمانی که تصادف انجام شده بین سه یا بیشتر از سه خودرو صورت می گیرد.

در شرایطی که یکی از خودرو های تصادفی فاقد بیمه شخص ثالث باشد.

در حالتی که یکی از رانندگان خودرو گواهینامه رانندگی نداشته باشد.

زمانی که علت حادثه گرفتن دنده عقب یکی از خودرو ها باشد.

زمانی که یکی از طرفین تصادف مسافر یا غریبه و معلمان از استان یا شهری دیگر باشد.

زمانی که خسارت وارد شده بیشتر از مبلغ مندرج در بیمه نامه باشد بایستی حتما گزارش کروکی تهیه و تنظیم شود.

عدم رعایت حق تقدم عبور از سوی یکی از طرفین حادثه مثلا عبور از چراغ قرمز

زمانی که خودرو با گاردریل یا تیر چراغ برق یا هر اشیا دیگر تصادف نماید.

زمانی که دو خودرو به صورت شاخ به شاخ و رو به رو تصادف کرده باشند.

در شرایطی که یکی از طرفین حادثه موتور سوار بوده باشد.

در شرایطی که حادثه تنها بیست روز پس از تمدید بیمه نامه رخ داده باشد و یا میان تاریخ صدور آن تاخیر زمانی وجود داشته باشد.

اگر بیمه نامه بدنه طلایی یا نارنجی یکی از خودرو های طرفین تصادف از میزان سقف تعهد در بیمه نامه بیشتر باشد.

شرایطی که یکی یا هر دو راننده خودرو مجروح شده باشند.

در مواقعی که شخص مقصر در تصادف برای بار دوم بخواهد از بیمه نامه بدنه خودرو استفاده نماید.

در شرایطی که یکی از طرفین به نظر کارشناس حاضر در محل واقعه معترض باشد.

در تمامی موارد فوق لزوم تهیه گزارش کروکی الزامی است و در صورتی که یکی از حالت های فوق صورت گرفته باشد و مامور پلیس در محل حاضر نشده باشد و یا به علتی صحنه تصادف بر هم خورده باشد شخص ذی نفع یا متضرر در تصادف خواهان تهیه کروکی خواهد بود.

شرایط تنظیم دادخواست کروکی فرضی چیست؟

طبق گفته های فوق تهیه کروکی فرضی و تنظیم دادخواست کروکی فرضی طبق شرایطی است که به دلایلی کروکی تهیه نشده و برای دریافت و ‌‌پرداخت خسارت لازم است تا کروکی فرضی تنظیم شود. بر هم خوردن صحنه تصادف شرایطی است که فرد در طی آن می تواند خواستار تهیه کروکی فرضی شود. بر هم خوردن تصادف ممکن است ناشی از فرار مقصر از صحنه جرم باشد. مثلا خودرو مقصر با افراد عابر پیاده یا با خودرو در پارک برخورد نماید و از صحنه متواری شود. یا حالت های مختلف دیگر که روزانه شاهد آن خواهیم بود. اشخاص برای دریافت و ‌مطالبه خسارت از مقصر و یا طلب خسارت از بیمه باید مدارکی را تهیه کرده تا به مرجع مربوطه آن را ارائه دهد. مدارکی که برای اخذ کروکی فرضی لازم است به قرار زیر خواهد بود. 

مدارک لازم جهت دریافت و تنظیم دادخواست کروکی فرضی چیست؟

همان طور که گفته شد؛ برای تهیه دادخواست کروکی فرضی لازم است تا مدارکی را جهت تهیه این درخواست آماده ارائه  نمود. دادخواست مبنی بر درخواست تهیه کروکی فرضی باید همراه با بیمه نامه خودرو به دادگاه یا مرجع مربوطه ارائه کرد. مدارک خودرو مانند کارت خودرو یا برگ سبز خودرو الزامی خواهد بود. کارت شناسایی فرد مانند گواهی نامه، کارت ملی یا شناسنامه لازم خواهد بود. در صورتی که از طریق وکیل اقدام به تنظیم دادخواست شود بایستی مدارک شناسایی وکیل و برگه وکالت نامه ضمیمه دادخواست شود.

کروکی فرضی توسط چه کسی صادر می شود؟

زمانی که دادخواست کروکی فرضی به دادگاه ارائه خواهد شد، دادگاه پس از بررسی لازم برای ارائه نظر و تشخیص کارشناس رسمی به مرجع کارشناسی ارسال می شود. کارشناس رسمی دادگستری نیز با حاضر شدن در محل وقوع حادثه اقدام به بررسی دقیق محل حادثه خواهد مرد و جزئیات دقیق را مورد بررسی قرار داده و در گزارش خود یادداشت خواهد کرد. همچنین کارشناس با بررسی معاینه فنی خودرو اقدامات نهایی خود را برای تهیه کروکی فرضی انجام خواهد داد. پس از انجام این مراحل و تنظیم و تهیه کروکی فرضی گزارش تنظیم شده به شورای حل اختلاف صادر شده می شود تا به بیمه جهت پرداخت خسارت وارد شده اعلام شود. بهتر است برای انجام این مراحل از وکیل زبده و مجرب که به این موضوع اشراف کامل دارد مشورت گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×