دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد

دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد

منظور از عنوان حقوقی دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد این است که چنانچه مردی مدعی شرایطی چون عدم تمکین زن و تمتع زن باشد می تواند درخواست ازدواج مجدد را از دادگاه داشته باشد. و به نوعی اذن ازدواج بگیرد. برای دریافت اذن ازدواج مجدد از دادگاه باید شرایطی وجود داشته باشد که نکته قابل توجه این است که ازدواج مجدد مرد باید ناشی از قصوری باشد که زن در زندگی مشترک مرتکب شده است. و این قصور مربوط به ایفای نقش زناشویی زن باشد و همچنین مراحلی را برای این مهم طی کرد که در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

شرایط قانونی برای تنظیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد

گفتیم که برای گرفتن اذن ازدواج مجدد باید دادخواست اجازه ازدواج مجدد را تهیه و تنظیم کرد سپس آن را به دادگاه تقدیم کرد که این دادخواست تحت شرایطی قابل تنظیم خواهد بود. قانون حمایت از خانواده در سال ۹۱ قانونی را که در سال ۵۳ تصویب شده بود را اصلاح کرد که قانون قبلی را نسخ ضمنی کرده است زیرا مقررات جدید تا حدودی در تعارض با قوانین قدیمی است اما بنابر اجرای احکام صادره در دادگاه ها بدیهی است که قانون سال ۵۳ همچنان در خصوص این مورد پابرجاست. طبق ماده ۱۶ قانون مرد حق ندارد با داشتن همسر زن دوم را اختیار کند مگر در صورت داشتن شرایطی که این شرایط به شرح زیر است؛

رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد مرد الزامی است که در صورت نبود این اجازه و ازدواج مجدد مرد، جرم محسوب می شود.

عدم توانایی جنسی و عدم قدرت زن در انجام وظایف زناشویی

در صورت داشتن توانایی جنسی زن اما عدم تمکین وی از شوهر باعث تنظیم دادخواست می شود.

طبق ماده ۸ قانون چنانچه زن به جنون یا بیماری صعب العلاج گرفتار شده باشد. در کل هر بیماری زوجین اعم از جنون و یا بیماری صعب العلاجی باشد که زندگی طرف مقابل را به مخاطره بیاندازد زوج یا زوجه حق انحلال نکاح و طلاق دارد و در صورت وجود این بیماری مرد می تواند دادخواست ازدواج مجدد را به دادگاه تقدیم نماید.

همچنین طبق قانون چنانچه زن محکوم به حکم قطعی باشد که متحمل پنج سال یا بیشتر از پنج سال حبس باشد و یا محکوم به مجازات پرداخت جزای نقدی باشد که زن از عهده پرداخت آن برنیاید و در نهایت به این منظور به پنج سال یا حبس بیشتر محکوم شود و این حکم در حال اجرا باشد مرد می تواند به دادگاه حکم درخواست ازدواج مجدد دهد.

طبق همین ماده ۸ قانون اگر زن به هر گونه اعتیاد دچار باشد مرد می تواند این دادخواست را تهیه و به دادگاه ارسال کند و منظور از اعتیاد، اعتیاد مضر است که به تشخیص دادگاه ادامه زندگی برای زوج امکان پذیر نباشد و یا زندگی او را به خطر بیاندازد.

عقیم یا نازا بودن زن باعث تنظیم این دادخواست خواهد شد.

چنانچه زن زندگی خانوادگی را ترک کند و به تذکرات مرد مبنی بر بازگشت توجه نکند.

طبق قانون در صورت غایب بودن یا مفقود الاثر شدن زن، مرد می تواند دادخواست ازدواج مجدد را خواستار شود. البته باید این ادله طبق ماده قانونی ۱۰۲۹ ذکر شود. قانون تنظیم دادخواست را باید بر طبق ضوابط تهیه کرد که بهتر است در این خصوص با وکیل مجرب مشورت شود. نکات مهمی که در دادخواست باید مندرج شود در متن زیر می باشد.

نحوه تنظیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد

نحوه تنظیم و تهیه دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد به این شیوه است که باید کپی اصل شناسنامه خود و همسر و همچنین فتوکپی سند عقد و ازدواج را باید ضمیمه این دادخواست کرد و تمام مشخصات فردی مرد و زوجه باید ذکر شود و در صورت تنظیم این دادخواست توسط وکیل باید مشخصات وکیل نیز ذکر شود. ادله و دلایل مرد برای ازدواج مجدد در این دادخواست ذکر شود.

اگر این شرایط طبق ماده قانونی مندرج در این متن بود باید حتما به آن اشاره شود. در صورت پذیرش این دادخواست از دادگاه و دادن اجازه به مرد مراحل آن طبق قانون مشخص است و چنانچه این دادخواست به دادگاه ارائه شود و دادگاه آن را به دلایلی رد کند و یا بدون کسب اجازه از دادگاه و همسر خود مرد اقدام به ازدواج مجدد کند طبق قانون دارای مجازاتی است که در متن زیر به این موضوع می پردازیم.

ازدواج مجدد بدون حکم دادگاه

مردی که بدون اجازه دادگاه و بدون حکم دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کند مجازات وی حبس تا یک سال می باشد. دادگاه و قوانین حمایت خانواده ناظر بر ازدواج دائم است نه ازدواج موقت پس مرد برای ازدواج موقت احتیاجی به اجازه دادگاه و تنظیم دادخواست ندارد دلیل قانون گذار برای تعیین و تصویب این قانون تمکن مالی مرد و پرداخت نفقه را مد نظر قرار داده است زیرا در عقد دائم مرد وظیفه پرداخت نفقه را دارد و در ازدواج موقت پرداخت نفقه بر عهده مرد نیست. همچنین در طلاق رجعی مرد برای ازدواج مجدد باید تا پایان مدت عده یعنی سه ماه صبر کند و اگر در این مدت بخواهد ازدواج کند باید به دادگاه دادخواست اذن ازدواج مجدد را ارائه دهد اما در طلاق بائن نیازی به تمام شدن مدت عده زن نیست.

 زیرا در طلاق رجعی تا پایان مدت سه ماهه زوجین زن و شوهر محسوب می شوند. پس با این تفاسیر دفاتر ازدواج نباید بدون ارائه حکم دادگاه برای مرد متاهل ازدواجی را ثبت کند و یا زنی را به عقد او در بیاورد در غیر این صورت خلاف قانون عمل کرده است. اگر ازدواج دوم مرد صورت بگیرد و این ازدواج در دفاتر ثبت نشود و در صورت اثبات آن، مرد مجرم محسوب می شود. پس یکی از موجبات طلاق از جانب زوجه ازدواج مجدد مرد بدون کسب اجازه از همسر و حکم دادگاه است. یعنی در این صورت زن حق دارد دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم کند. در متن زیر نمونه ای از این دادخواست را آورده این تا با فرم مخصوص دادخواست ازدواج مجدد آشنا شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×