دادخواست سفته عندالمطالبه

دادخواست سفته عندالمطالبه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست سفته عندالمطالبه

دادخواست سفته عندالمطالبه از سوی دارنده سفته تنظیم و تهیه خواهد شد و صادر کننده آن باید هر زمان که دارنده سفته خواهان باشد وجه سفته را پرداخت نماید و در صورت عدم پرداخت از سوی صادر کننده آن دارنده می تواند با تنظیم این نوع از دادخواست در دادگاه حقوقی اقدام به طرح دعوی خواهد کرد. در ادامه این مقاله تعریفی کامل از سفته عندالمطالبه خواهیم داشت همچنین نحوه مطالبه وجه سفته ‌‌نحوه رسیدگی به دادخواست را در این متن خواهیم داشت.

سفته عندالمطالبه چیست؟

سفته یک سند تجاری است که صادر کننده آن به وسیله این سند متعهد خواهد شد که در تاریخ مشخص شده باید وجه معین شده در سفته پرداخت شود. معمولا برای اسناد تجاری چون سفته مشکلات حقوقی عدیده ای به وجود می آید که احتیاج به دانستن مواردی است که قانون در این مورد تعیین کرده است. مشکلاتی چون عدم پرداخت سفته از سوی صادر کننده و یا اشکالاتی در تنظیم سفته همچون فاقد امضا یا و یا سفته بدون تاریخ هر کدام به نوعی دارای شرایطی هستند. سفته عندالمطالبه تاریخ پرداخت نخواهد داشت و در صورت داشتن تاریخ پرداخت نمی توان لفظ عند المطالبه را به آن تعمیم داد. معمولا دادخواست و یا دعاوی مربوط به سفته مربوط به عدم پرداخت از سوی صادر کننده آن است.

عندالمطالبه واژه ای است که در حقوق مادی افراد قابل استفاده میباشد مانند مهریه عندالمطالبه که منظور از استفاده آن این است که هر زمان دارنده این سند، وجه مشخص شده در سفته را خواستار شود باید متعهد کننده آن را پرداخت نماید. متعهد کننده همان صادر کننده سفته است. پس زمانی که لفظ عند المطالبه در خصوص سندی مالی به کار برده شود در واقع منظور تاریخ پرداخت آن است و به این معنی است که صادر کننده آن باید آمادگی داشته باشد که هر زمانی دارنده آن تقاضای وجه کند آن را پرداخت نماید. پس در این نوع از سند تجاری تاریخ پرداخت مشخص نمی شود و صادر کننده برای هر تاریخی آمادگی پرداخت را داشته باشد. اما نحوه مطالبه این سفته چگونه است و دارنده آن برای مطالبه وجه خود باید چگونه عمل کند؟ در متن زیر به این مهم پرداخته شده است.

نحوه مطالبه و تنظیم دادخواست سفته عندالمطالبه

مطالبه و تنظیم دادخواست سفته عندالمطالبه به منظور دریافت وجه آن از سوی دارنده سفته دارای شرایطی است که در قانون برای این نوع از سفته ها در نظر گرفته شده است. واخواست این نوع از سفته باید طبق این شرایط انجام شود که دیوان عالی کشور یک نظریه مشورتی در این زمینه دارد. طبق این نظریه مطالبه این وجه زمانی امکان پذیر می باشد که شخص صادر کننده و متعهد شونده این سند باید از واخواست دارنده آن مطلع شود. زمانی دارنده می تواند مدعی شود که متعهد را از تاریخ پرداخت سفته مطلع کرده است که اظهارنامه ای قانونی مبنی بر اطلاع دادن به شخص ارسال نماید. پس نحوه مطالبه سفته عندالمطالبه به این صورت است که شخص دارنده بایستی اظهارنامه ای قانونی تهیه و تنظیم کند و به شخص متعهد کننده آن را ارسال نماید و خواستار پرداخت وجه شود. در صورتی که اظهارنامه ارسالی بی اثر در دریافت وجه بود دارنده می تواند دادخواست را تنظیم و به دادگاه ارائه دهد.

نحوه رسیدگی به دادخواست سفته عندالمطالبه در دادگاه

نحوه رسیدگی به دادخواست سفته عندالمطالبه در دادگاه به این صورت است که شخص دارنده سفته عندالمطالبه بایستی دادخواست را مبنی بر پرداخت سفته به مرجع مربوطه ارسال نماید. همان طور که گفته شد؛ زمانی دادخواست به دادگاه ارسال می شود که شخص دارنده سفته قبلا در اظهار نامه ای قانونی به شخص صادر کننده سفته اطلاع داده باشد که تاریخ پرداخت وجه مشخص شده در سفته رسیده است و باید هر چه زودتر آن را به وی پرداخت نماید.

اما چنانچه صادر کننده سفته و شخص متعهد شونده به پرداخت وجه و سر رسید تاریخ سفته بی توجه بود دارنده سند تجاری می تواند دادخواستی را به دادگاه ارسال نماید. دادگاه قبل از رسیدگی به دادخواست سفته عندالمطالبه اظهارنامه ای را که به شخص صادر کننده ارسال شده است را مورد بررسی قرار می دهد. خاصیت ارسال اظهار نامه در این است که شخص نمی تواند مدعی شود که از رسید تاریخ پرداخت سفته مطلع نبوده است. و قاضی دادگاه شخص صادر کننده را از تاریخ ابلاغ اظهار نامه وی را بدهکار می داند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به مطالبه سفته عندالمطالبه دادگاهی است که در محل اقامت خوانده باشد. خوانده شخص متعهد به پرداخت سفته است. همچنین دادگاهی که محل وقوع عقد است دادگاهی صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به آن است. لازم به یادآوری است که دارنده سفته بایستی ظرف مدت ده روز از تاریخ سر رسید سفته اعتراض خود را در قالب دادخواست به دادگاه ارائه دهد. بدیهی است که مهلت ده روزه سفته عندالمطالبه از تاریخ اظهارنامه محاسبه می شود. از دیگر اقداماتی که دادگاه در رسیدگی به مطالبه سفته انجام می دهد صدور قرار تامین دعوا می باشد که به شرح زیر است.

 قرار تامین در دعاوی و مطالبه سفته عندالمطالبه

به مجرد اینکه در دادگاه دعوای یا دادخواست سفته عندالمطالبه اقامه شود دارنده سفته می تواند خواهان صدور قرار تامین از دادگاه شود. دادگاه نیز با در نظر گرفتن شرایط طرفین دعوا اقدام به صدور قرار خواهد کرد. همچنین دارنده سفته می تواند خواستار توقیف اموال صادر کننده سفته با شخص متعهد شود. خواهان اموال شخص متعهد را شناسایی کرده و به دادگاه معرفی خواهد کرد و دادگاه نیز اموال شخص را تا زمان پرداخت وجه به عنوان تامین مناسب توقیف نموده و در صورتی که شخص در مهلت مقرر شده ا پرداخت وجه امتناع نماید دادگاه وجه سفته عندالمطالبه را از محل تامین اخذ خواهد کرد. توقیف اموال در این دعاوی این ویژگی یا برتری را خواهد داشت که چنانچه فرد خوانده به غیر از خواهان طلبکار دیگری داشته باشد در دادگاه اولویت دریافت بدهی با کسی است که اموال به نفع او توقیف شده است و قبل از پرداخت بدهی طلبکاران دیگر بدهی فرد واخواست کننده تصفیه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×