دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند

دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند

تنظیم و ارسال دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند بنا به دلایلی برای پدر و مادر ضرورت پیدا می کند. نگرانی از بابت خروج فرزند از کشور بدون اطلاع و رضایت خانواده و مهاجرت و پناهندگی باعث می شود تا والدین به فکر ممنوع الخروج کردن فرزند خود شوند. خب پروسه ممنوع الخروج کردن فرزندان برای پدر بسیار ساده و سریع است. به این صورت پدر فرزند با تهیه مدارک شناسایی و رجوع به اداره گذرنامه ظرف مدت یک ساعت فرزند خود را ممنوع الخروج خواهد کرد. اما چنانچه خواهان فقط مادر فرزند باشد این خواسته باید به مراجع قضایی برده شود و دادخواستی مبنی بر ممنوع الخروج کردن فرزند به دادگاه ارسال نماید. در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت همچنین مراحل انجام این دادخواست را بازگو خواهیم کرد.

ممنوع الخروج کردن فرزند

همانطور که گفته شد؛ والدین به خاطر نگرانی از بابت فرزندان خود و دور شدن آنها و خارج شدن از کشور اقدام به تهیه و ارسال دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند می کنند. همچنین بیان کردیم که چنانچه خواهان این موضوع پدر و مادر یا فقط پدر باشد موضوع ساده خواهد بود و رجوع به اداره گذرنامه ظرف کمتر از یک ساعت فرزند ممنوع الخروج خواهد شد. عملگر خواهان مادر فرزند باشد موضوع کنی پیچیده خواهد شد. مادر فرزند باید دلایل توجیهی خود را همراه با دادخواست ممنوع الخروجی را به دادگاه ارسال نماید و قاضی پرونده با بررسی این موضوع و شنیدن ادعاهای پدر ودر صلاحدید خود فرزند را ممنوع الخروج خواهد کرد. بیشتر در مواقعی این موضوع اتفاق میافتد که پدر و ‌مادر فرزند از یکدیگر جدا شده اند و حضانت با پدر است و مادر ترس از دیدن فرزند و مهاجرت فرزند با پدر اقدام به طرح این دادخواست خواهد کرد.

همانطور که میدانید فرزند غیر رشید تحت سرپرستی ولی قهری خود است پدر یا جد پدری حق تصمیم گیری در مورد امور مالی و غیر مالی فرزند را دارند. این افراد بر فرزند حق ولایت دارند و آنها تا رسیدن فرزند به سن قانونی ۱۸ سال مسئول رسیدگی به امور زندگی فرزند را دارند. این مهم بر عهده پدر است و در صورت فوت پدر یا عدم صلاحیت پدر در سرپرستی فرزند بر عهده جد پدری یا پدر بزرگ پدری است. طبق قانون اصل بر این موضوع است که تصمیمات ولی قهری فرزندان باید در مصلحت فرزند گرفته شود پس چنانچه ولی قهری خواستار ممنوع الخروج شدن فرزند شود مصلحت او در نظر گرفته می شود پس طبق قانون باید در کمترین زمان این مهم انجام شود.

 ارائه دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند توسط مادر

همانطور که گفته شد یکی از دلایلی که مادر فرزند اقدام به تنظیم و ارائه دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند می کند که یا سرپرستی و حضانت فرزند بر عهده پدر یا جد پدری فرزند است و یا تنها سرپرست فرزند می باشد. زمانی که پدر و مادر قصد ممنوع الخروج کردن فرزند را داشته باشند پدر با مراجعه به اداره گذرنامه خیلی ساده و راحت فرزند غیر رشید خود را ممنوع الخروج خواهد کرد. اما چنانچه مادر سرپرست فرزند باشد و به خاطر اطمینان داشتن از خارج نشدن فرزند از کشور اقدام به تنظیم دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند می کند. اما در بیشتر موارد این دادخواست از سوی مادر به دلیل این است که حضانت فرزند بر عهده او نیست. اگر پدر و مادر فرزند از یکدیگر جدا شده باشند و حضانت با پدر فرزند باشد و مادر تنها هفته ای یکبار حق دیدن فرزند را داشته باشد و برای جلوگیری از ضایع شدن این حق اقدام به تهیه این دادخواست خواهد کرد.

طبق قانون در زمان جدایی زوجین، والدینی که حضانت فرزندان را بر عهده دارند حق ندارند بدون اطلاع از طرف دیگر حال پدر یا مادر منزل مسکونی خود را تغییر دهند همچنین حق اینکه فرزند را بدون هماهنگی طرف مقابل از کشور خارج کند را ندارد. پس طرف مقابل این دادخواست را به مراجع قضایی ارسال می کند. گفته شد که تصمیم گیری نهایی و مطلق با ولی قهری فرزند یعنی پدر و جد پدری اوست اما چنانچه حضانت فرزندی با پدر باشد پدر حق اینکه فرزند را بدون اطلاع مادر از کشور خارج کند را ندارد.

زیرا در غیر این صورت حق مادر ضایع خواهد شد و اصل هر موضوع حقوقی رعایت حقوق طرفین می باشد. تنها رمانی دادگاه حقوق طرف مقابل را تضعیف می کند که خروج فرزند به صلاح فرزند باشد مانند زمانی که فرزند به بیماری سختی دچار شود و برای مداوا مجبور به خروج او از کشور شوند در این صورت مادر یا پدر فرزند حق دخالت در خروج فرزند را نخواهند داشت. در این صورت دادگاه برای بازگرداندن فرزند صغیر به کشور از سرپرست او درخواست تامین مناسب خواهد کرد.

پس مطابق قانون مدنی بدون اجازه ولی یا سرپرست و یا قیم فرزند غیر رشید یا مجنون سفیه نمی توان او را از کشور خارج کرد و یا حتی بدون اجازه طرف مقابل و این افراد محل سکونت و یا شهر اقامت را تغییر داد. البته برای افرادی که به سن بلوغ رسیده اند ولی هنوز ۱۸ سال نشده اند و سرپرست آنها قصد خروج او را از کشور دارند قوانین حاکم بر گذرنامه در این مورد تصمیم می گیرد. لازم به ذکر است مدت اعتبار ممنوع الخروج کردن ۶ ماه است و باید برای تداوم این موضوع باید مدام تمدید شود که در غیر این صورت خود به خود ممنوع الخروج شدن طرف لغو می شود.

نحوه تنظیم و ارائه دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند

خواهان تنظیم دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند باید مدارک شناسایی خود و فرزند را به اداره گذرنامه یا دفاتر قضایی ارائه داده و خواهان اجرای آن در اسرع وقت می شوند. در صورتی که مادر خواهان این موضوع باشد بایستی مدل ک دال بر سرپرست بودن و حضانت فرزند را به ضمیمه دادخواست نماید همچنین در متن دادخواست دلایل خود را ارائه دهد. در حین رسیدگی به این دادخواست قاضی پرونده تمامی ادله ها و اسناد را بررسی کرده و در شرایط و در صورت لزوم دلایل و گفته های طرف مقابل را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×