دادخواست انحلال نکاح

دادخواست انحلال نکاح (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست انحلال نکاح

یکی از مواردی که در دادگاه خانواده  در قالب دادخواست مطرح می شود دادخواست انحلال نکاح است و یکی از مواردی که موجب فسخ نکاح میان زوج و زوجه خواهد شد طرح این دادخواست و ارائه آن به دادگاه است. انحلال نکاح ممکن است از سوی زن و یا از سوی مرد مطرح شود. که به موجب قانون مدنی کشور در صورت وجود هر یک از موارد فسخ نکاح در رابطه‌ زوجین هر یک می توانند دادخواست و درخواست فسخ و انحلال نکاح را به دادگاه تقدیم کنند.

 در دعاوی حقوقی و خانواده نوشتن اینگونه دادخواستی ملزم رعایت نکاتی است که در نتیجه اهمیتی است که این موضوع دارد. قانون گذار به دلیل استحکام بنیاد خانواده و استمرار زندگی زوجین قوانین طلاق را سخت در نظر گرفته است اما فسخ و انحلال نکاح این محدودیت و پیچیدگی ها را ندارد اما کماکان یکی از راه های جدایی و انحلال نکاح ارائه همین دادخواست می باشد. پس موارد فسخ یا انحلال نکاح به شرح زیر است.

موارد قانونی دادخواست انحلال نکاح

طبق ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی هرگاه مرد دارای عیوبی جنسی باشد و از انجام اعمال زناشویی بر نیاید زن حق تنظیم دادخواست انحلال نکاح را خواهد داشت. این ناتوانی در موارد عنن، خصاء و مقطوع بودن آلت تناسلی قابل دادخواست است. منظور از عنن عدم نعوظ مرد البته پس از یک سال از ارائه دادخواست زن، مرد درمان نشده باشد و اگر بعد از عقد این مورد پیش بیایید زن حق انحلال نکاح را خواهد داشت. منظور از خصاء نیز عارضه ای است که مربوط به اخته شدن مرد می باشد.

در ماده قانونی ۱۱۲۳ چنانچه بعد از عقد مرد متوجه عارضه یا عیبی در زن شود حق تنظیم این دادخواست را خواهد داشت. این موارد شامل قرن، جذام، برص، افضاء، نابینایی دو چشم و زمین گیری است.

منظور از قرن استخوانی در فرج یا عورت زنانه که باعث اجماع می شود.

منظور از برص نوعی عارضه پوستی است که لکه های سیاه با سفید بزرگ بر روی پوست صورت و بدن ظاهر می شود.

منظور از افضاء نیز یکی شدن مجرای حیض و بول است.

نکته مهم این است که در صورتی هر یک از این موارد با درمان و عمل جراحی از بین برود مرد حق انحلال نکاح را نخواهد داشت.

همچنین موردی مشترک میان زن و مرد وجود دارد که در صورت بودن وجود این مورد زن یا مرد حق تنظیم این دادخواست را خواهند داشت و جنون تنها مورد مشترک میان زوجین است. این مورد در ماده قانونی ۱۱۲۱ بیان شده است که در صورت جنون زوج یا زوجه طرف مقابل حق فسخ و انحلال نکاح را خواهد داشت. منظور از جنون و اختلال عقلی این است که شخص از عهده انجام وظایف روزانه خود بر نیاید.

موارد فوق عیوب جسمی هر یک از زوجین است که در صورت وجود و عدم رفع آن طرف مقابل می تواند بر طبق قانون اقدام به انحلال یک طرفه نکاح کند. اما مواردی دیگر موجود است که در صورت وقوع آن مدعی می تواند دادخواست انحلال نکاح را به دادگاه تقدیم کند. یکی از این موارد؛

فریب در ازدواج می باشد که منظور از فریب و یا تدلیس در ازدواج این است که طرف مقابل صفات ویژه ای را در معرفی خود گفته باشد که فاقد آن است و زوج یا زوجه بعد از عقد متوجه آن شده باشد. مثلا خود را پزشک معرفی کرده باشد اما در واقع فاقد مدرک تحصیلی باشد. یکی دیگر از این موارد؛

تخلف از شرط صفت است که منظور از آن داشتن صفت ویژه یا خاصی است که فرد آن را در خود ببیند مثلا خود را از خانواده با اصالتی بداند اما بعدا متوجه شود که با آن خانواده نسبتی ندارد. صفت شرط شده در نکاح باید دارای فایده و نفع عقلانی و مشروع باشد و صفتی باشد که فرد با توجه به این صفت ازدواج کرده باشد و تفاوت آن با فریب در ازدواج این است که شخص خود متوجه این موضوع نیست و قصد تدلیس و فریب و دروغ را نداشته است.

تفاوت های بین دادخواست انحلال نکاح و دادخواست طلاق

شاید برای کسی که اقدام به تنظیم دادخواست انحلال نکاح کند دانستن تفاوت این موضوع با دادخواست طلاق مهم باشد.

انجام طلاق در دادگاه منوط به شرایطی خاص است مثلا وجود دو شاهد مرد عادل و اجرای صیغه نامه ضرورت دارد ولی در انحلال نکاح تنها با درخواست بک طرف کافی است و احتیاجی به این تشریفات نیست.

زمانی صیغه طلاق جاری می شود که زن در شرایط نفاس و یا در دوران عادت ماهانه نباشد اما برای فسخ نکاح این موارد اهمیتی ندارد.

زمانی که دادگاه دادخواست مبنی بر انحلال نکاح را قبول کرد دیگر مسئولیتی و تکلیفی بر ذمه دادگاه نیست اما در اجرای صیغه طلاق دادگاه شاهد و ناظر اجرای آن خواهد بود.

امر طلاق برای نکاح دائم است اما فسخ و انحلال نکاح برای نکاح دائم و منقطع قابل دادخواست است. • طبق قانون ایران طلاق حق مرد است اما انحلال نکاح برای زن و مرد یکسان است.

اگر مرد زن خود را طلاق رجعی داد می تواند در مدت عده به همسر خود بازگشت کند بدون اجرای خطبه عقد و نکاح ولی در انجام انحلال نکاح اینگونه نخواهد بود و مرد حق رجوع به زن را ندارد و در صورت خواستار شدن این موضوع باید دوباره نکاح جاری شود. • چنانچه زوجه در زمان طلاق دوشیزه باشد نصف مهریه به وی تعلق می گیرد اما در انحلال نکاح مهریه به زن تعلق نمی گیرد. البته به جز مورد عنن که در متن فوق به آن پرداخته شد که نصف مهریه به زوجه دوشیزه تعلق خواهد گرفت.

در انحلال نکاح هر چند بار که زوجین بخواهند می توانند باز به هم محرم شوند اما در طلاق پس از سه بار خواندن خطبه دیگر نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند.         

موارد مندرج در دادخواست انحلال نکاح

موارد مندرج در دادخواست انحلال نکاح برای هر فردی که آن را تنظیم میکند دارای تفاوت های جزئی است اما اصولا این دادخواست و فرم آن به صورتی است که مشخصات کامل زوج و زوجه را باید در آن قید کرد. همچنین در صورت حضور وکیل بایستی مشخصات کامل وکیل نیز نوشته شود. منضمات دادخواست شامل کپی اصل شناسنامه ها و فتوکپی اصل سند عقد ( چه دائم و موقت ) و گواهی پزشکی است. سپس شرح دادخواست باید به صورت کامل بیان شود و دلیل خود را مطابق قوانین مدنی ۱۱۲۲، ۱۱۲۱ و ۱۱۲۳ بیان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×