دادخواست استرداد اموال منقول

دادخواست استرداد اموال منقول (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست استرداد اموال منقول

دادخواست استرداد اموال منقول زمانی در مراجع مربوطه مطرح می شود که چنانچه شخص مالی را به هر شیوه ای از دیگری دریافت کرده است و از برگرداندن مال به شخص صاحب مال خودداری می کند.  شخص دهنده مال یا مالک می تواند از طریق قانون با طرح دعوایی در قالب دادخواستی تحت عنوان دادخواست استرداد مال اقدامات لازم را برای باز پس گیری اموال خود انجام دهد. مال قابل استرداد باید منقول باشد و منظور از منقول بودن مال این است که قابلیت جابجایی داشته باشد بدون آنکه به مال خسارتی وارد شود. مانند؛ ماشین، جواهرات یا هر چیز منقول دیگری که قابل رد و بدل شدن باشد و یا به راحتی قابل جابجایی باشد مثلا زمین غیر منقول است زیرا قابل جابه جایی نخواهد بود.

 این اموال براساس یک عقد یا قرارداد و یا به صورت ودیعه ای بین دو طرف رد و بدل شود  و یا گاها هیچ کدام از این قراردادها بین طرفین صورت نگرفته است مانند زمانی که فردی این اموال را از طریق اعمال مجرمانه بدست        آورده است. به عبارتی دیگر می توان این موضوع را اینگونه بیان کرد که بدست  آوردن این اموال دو حالت دارد یا به اذن و اجازه ی مالک  مال به شخص تحویل داده شده است که در قالب قرارداد کتبی یا به صورت قول و قرار شفاهی این امر صورت می گیرد  که در این صورت تصرف مال قانونی و مشروع است که بعد از مدت مشخص شده بین دو طرف تصرف باید به صاحب اصلی بازگردانده شود و  یا بدست اوردن مال بدون اجازه ی مالک یا متصرف قانونی  آن است که در این حالت نحوه تصرف مال غیر قانونی می باشد مانند دزدیدن ماشین.

اما گاهی اوقات ممکن است که تصرف مالی با اجازه مالک صورت گیرد اما بعد از گذشت مدتی مالک به دلایلی از ادامه ی تصرف امتناع می کند. مانند زمانی که شخص الف دوچرخه اش را به فرد ب بدهد اما بعد از تمام شدن قرارداد بین طرفین شخص ب از بازگرداندن دوچرخه امتناع می کند که در هر صورت با اعلام مالک مبنی بر برگرداندن مالش شخص ب موظف است که مال را مسترد کند و در صورت امتناع از آن مالک می تواند با طرح دادخواست استرداد اموال منقول دعوی را در دادگاه مطرح نماید.

اظهارنامه استرداد اموال منقول

چنانچه در اقامه دعوا استرداد مال با وکیل مجرب مشورت شود حتما راه حلی ساده و آسان و کم هزینه تری را به خواهان پیشنهاد می کند. ارائه دادخواست استرداد اموال منقول بهتر از بعد از ارسال اظهارنامه و در صورت عدم پاسخ به اظهارنامه صورت بگیرد. پس معمولا بهتر است قبل از طرح دعوای استرداد مال مالک استرداد مال را با ارسال اظهارنامه ای از متصرف بخواهد و چنانچه استرداد مال صورت نگرفت در نهایت با تقدیم دادخواست قانونی به دادگاه رویه پیگیری دعوا را شروع نماید. دادخواست را باید به چه مرجع ذی صلاحی تقدیم کرد؟ در متن زیر به این موضوع خواهیم پرداخت.

مرجع صالح رسیدگی به دادخواست استرداد اموال غیر منقول

دعوای استرداد مال یک دعوای مالی است بنابراین باید طبق قانون به این موضوع رسیدگی شود. دادخواست استرداد اموال غیر منقول در دو مرجع قابل ارائه خواهد بود. ارائه این دادخواست بستگی به میزان ارزش مادی مال دارد. شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی دو مرجع صالح برای رسیدگی به این دادخواست است. اگر مبلغ اموال منقول مورد بحث بین طرفین دعوا از بیست میلیون کمتر باشد مرجع صالح در رسیدگی به آن شورای حل اختلاف است و این مرجع موظف به رسیدگی می باشد و چنانچه  مبلغ آن از بیست میلیون بیشتر باشد رسیدگی به دعوا در صلاحیت دادگاه عمومی قرار می گیرد.

 دعاوی مالی دربرگیرنده هزینه دادرسی خواهد بود و باید برای اقامه دعوا هزینه دادرسی را تماما پرداخت کرد. اما گاهی صاحب مال منقول به صورت امانی و به طور امانت موقتی به شخصی که قابل اعتماد وی است می سپرد و در دعاوی اینچنینی پیش آمده است که شخص مورد اعتماد مال امانی را به شخص باز نگردانده است. در صورت رخ دادن چنین حالتی آیا شخص می تواند دادخواست استرداد را در دادگاه مطرح نماید؟

دادخواست استرداد اموال امانی

عقودی مانند ودیعه طبق ماده ۱۰ قانون مدنی می تواند از جمله عقودی باشد که موجبات امانت دادن اموال را فراهم کند. پس این موضوع یعنی امانت دادن اموال به شخص دیگر در قانون مورد بحث قرار گرفته است. گاهی دادخواست استرداد اموال منقول در مورد اموال امانی صورت می گیرد. منظور از اموال امانی اموالی است که مالک به امانت و در طی زمانی مشخص به شخص امانت داده می شود. به کسی که عهده دار مال امانی است امین گفته می شود و فردی که طبق قانون امین نامیده می شود باید در حد توانایی و عرف جامعه در نگهداری و حفظ مالی که به او سپرده میشود تلاش خود را نماید. چون مسولیت اصلی او حفظ و نگهداری از مال امانی در مدت زمان امانت داری او است.

فرد امین در مقابل درخواست فرد امانت گذار فورا موظف به استرداد مال امانی است اگر فرد امین از استرداد مال امانی به هر دلیلی امتناع کند امانت گذار طبق قانون می تواند اقدام به طرح دعوی استرداد مال امانی به صورت دادخواست در دادگاه نماید. در این حالت نیز بهتر است که امانت گذار یا مالک قبل از ایجاد طرح دعوی با ارسال اظهارنامه استرداد مال را از فرد متصرف درخواست کند که معمولا ارسال اظهارنامه جوابگو است. پس از ارسال اظهارنامه چنانچه نتیجه ای در استرداد مال منقول حاصل نشد شخص می تواند نسبت به تقدیم دادخواست استرداد اموال امانی اقدام کند. ابلاغ اظهارنامه قبل از طرح دعوی برای اطلاع امین از استرداد مال است و شخص را از عواقب عدم استرداد به نحوی آگاه می کند. همچنین ارسال اظهارنامه به این دلیل است که شخص تخطی بعدا نتواند مدعی عدم اطلاع از درخواست امانت گذار مبنی بر استرداد مال امانی شود. اگر امین با سوء نیت قبلی از استرداد مال خودداری کند رفتار او طبق مقررات قانون مجازات اسلامی جرم است و باید طبق قوانین مجازات و مجبور به استرداد شود.

نمونه دادخواست استرداد اموال منقول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×