دادخواست استرداد مال منقول

دادخواست استرداد مال منقول (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست استرداد مال منقول

زمانی دادخواست استرداد مال منقول از سوی خواهان تهیه و به دادگاه ارائه می شود که شخص دیگری اموال منقول او را به صاحب و مالک اصلی مال پس ندهد. در این حالت است که دادخواست مذکور به مراجع مربوط تقدیم می شود. استرداد به معنی باز پس دادن است و شخص با تنظیم دادخواست استرداد مال از قانون توقع حمایت در باز پس گرفتن مال خود را خواهد داشت. پس زمانی چنین دعوا یا خواسته ای در مراجع مختلف مطرح می شود که شخصی به هر حالت ممکن مالی به دست او رسیده است و از پس دادن مال به صاحب اصلی خودداری می کند. در ادامه این مقاله با مفهوم استرداد مال و همچنین با موضوع تنظیم دادخواست مربوطه و مفهوم مال امانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

استرداد مال منقول به چه معنی است؟

واژه استرداد به معنی پس آوردن و تحویل دادن است. زمانی این مفهوم در موضوعات حقوقی و کیفری مطرح می شود که مال منقولی در ید کسی است که از پس دادن به مالک آن مال امتناع می کند. مال منقول مالی است که قابل جابه جایی است و به راحتی افراد آن را میان خود رد و بدل نمایند مانند؛ ماشین یا جواهرات و … پس روشن است دادخواست استرداد مال مربوط به اموال منقول است و اموال غیر منقول مانند خانه قابل پس دادن نیست بلکه موضوعاتی مانند تصرف عدوانی  و خلع ید در مورد این اموال مورد بحث قرار می گیرد. پس استرداد مال منقول به این معنی است؛ مالی که قابل جابه جایی است در دست شخصی است که یا آن مال را دزدیده است و یا صاحب مال منقول آن را به امانت داده است و آن شخص در صورت دستگیر شدن و یا در صورت پایان مدت امانت از پس دادن اموال خودداری می کند. در این حالت است که مالک مال منقول با تنظیم دادخواستی خواهان باز پس گیری مال خود را دارد.

پس همانطور که عنوان شد شخصی که از استرداد مال منقول امتناع می ورزد ممکن است مالی که قابل جابه جایی است یا از طریق کلاهبرداری و یا از طریق دزدی به دست آورده باشد و دادخواست مربوطه زمانی می توان مطرح کرد که این شخص دستگیر شده باشد. یا ممکن است فرد مال منقول را با اجازه صاحب مال به دست آورده باشد مثلا شخص آن را اجاره داده باشد و یا به صورت امانت نزد وی گذاشته است که در چنین وضعیتی می توان دو حالت را متصور شد؛ یک قرارداد یا دست نوشته یا مبایعه نامه ای میان آنان رد و بدل شده است و یا هیچ قرارداد و عقدی میان آنها وجود ندارد. در دو حالت پس گرفتن مال از طریق مراجع امکان پذیر است فقط با نشان دادن مدرک و سند مالکیت و یا مدارک دیگر دادگاه اقدام به پس گرفتن مال و تحویل به شخص مالک می نماید. بدیهی است در صورت دست نوشته و با مدارکی چون استشهاد شهود و عنوان کردن آن به دادگاه مراحل رسیدن به خواسته را ساده تر و سریع تر خواهد کرد. اموال منقولی چون ماشین با دست داشتن سند مالکیت و عنوان کردن در دادگاه ادله ای است قابل قبول که دادگاه با استناد به آن حکم استرداد مال را صادر می نماید. در ادامه با نحوه تنظیم دادخواست خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم دادخواست استرداد اموال منقول

طبق گفته های فوق دادخواست استرداد اموال منقول مربوط به اموالی است که قابل جابه جایی میان افراد باشد مانند جواهرات و کالا یا ماشین و غیره این دادخواست زمانی از سوی مالک اموال منقول تنظیم و ارائه می شود که شخص خوانده از پس دادن مال مالک خودداری می کند. یکی از راه حل های قابل اعمال قبل از تنظیم دادخواست ارسال اظهارنامه است. معمولا این روش یعنی ارسال اظهارنامه جوابگو خواهد بود. روشی کم هزینه و سریع است که فرد مالک اظهار نامه ای را به شخصی که مالش در دست اوست ارسال می کند اظهارنامه به نوعی به فرد هشدار می دهد که هرچه زودتر مال را به صاحب اصلی پس دهد در غیر این صورت فرد وارد دعوا و طرح شکایت می شود که در این صورت فرد علاوه بر پس دادن مال مجازات های قانونی نیز برای او در نظر گرفته می شود.

چنانچه شخص  به ارسال اظهارنامه توجه نکرد فرد وارد دعوای خواهد شد که در قالب دادخواست تنظیم می شود. شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی و در صورت نیاز دادگاه کیفری مراجع ذی صلاح برای اقامه دعوا هستند. چنانچه ارزش ریالی مال منقول کمتر از دویست میلیون ریال باشد شورای حل اختلاف مراجع ذی ربط برای حل موضوع پیش آمده می باشد و در صورت عدم سازش کیان افراد موضوع به دادگاه ارجاع داده می شود و اگر ارزش ریالی مال بیشتر از این مبلغ باشد دعوا در دادگاه مطرح می شود. چون این دعوا در زمره دعاوی مالی قرار می گیرد برای اقامه دعوا لازم به پرداخت هزینه دادرسی قبل از تنظیم دادخواست است. همچنین مدارک بایستی ضمیمه دادخواست شود و دادخواست را با مواد قانونی تهیه و تنظیم شود. آیا اموال امانی نیز دادخواست مربوط به خود را برای استرداد دارد؟ در ادامه این متن به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

دادخواست استرداد اموال منقول امانی

منظور از اموال امانی در دادخواست استرداد اموال منقول امانی مالی است که فرد مالک به امانت نزد شخص امین می گذارد و ممکن است در عقد قراردادی یا دست نوشته ای این مهم صورت بگیرد. افراد مالی را به امانت نزد شخصی قرار می دهند و مقرر می دارند که هر زمان طلب مال نمود فرد امین مال را به وی باز گرداند و این شخص مطابق قانون موظف است تا در صورتی که مالک مال استرداد آن را بخواهد فرد بدون فوت وقت مال را پس دهد. چنانچه فرد امین از پس دادن مال امانی خودداری نماید فرد صاحب مال با ارسال اظهارنامه و در صورت عدم پاسخگویی با ارسال دادخواستی خواستار باز پس گیری مال خواهد شد. عنوان دادخواست متن و موضع دادخواست را مشخص می کند و رسیدگی و نحوه دادرسی برای قاضی مشخص است پس زمانی که فرد کالای را به امانت گذاشته است بهتر است از عنوان فوق الذکر استفاده شود.

نمونه دادخواست استرداد مال منقول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×