دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدر بزرگ

دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدر بزرگ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدر بزرگ

پرداخت نفقه یکی از ملزومات شرعی است که در قانون مدون اساسی ایران نیز برای افراد خاصی و تحت شرایط خاصی اعمال می شود. پرداخت نفقه پدربزرگ یکی از مواردی است که در مبحث نفقه مطرح است. در ادامه این مقاله به پرداخت نفقه از سوی پدر بزرگ و تنظیم دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدربزرگ و شرایط پرداخت نفقه به اجداد و آثار قبول دادخواست خواهیم پرداخت تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نفقه چیست؟

لازم است قبل از پرداختن به موضوع دادخواست پرداخت نفقه پدر بزرگ تعریفی جامع و کامل از نفقه داشته باشیم. نفقه به معنی تامین معاش و تامین مخارج زندگی است. در شرع اسلام و به تبع در قوانین اساسی ایران افراد خانواده در قبال یکدیگر مسئولیت های دارند که یکی از این مسئولیت ها پرداخت نفقه و تامین معاش زندگی برای افراد تحت تکفل است. پرداخت نفقه در خانواده به شکل عمودی است یعنی پدر بزرگ، پدر و فرزند یک رابطه عمودی است البته پرداخت نفقه همسر نیز در اولویت قرار دارد.

همانطور که پدر موظف به پرداخت نفقه فرزندان است در صورت وجود شرایطی فرزندان نیز موظف به پرداخت نفقه به پدر خود هستند و در صورتی که فرزندان توانایی مالی نداشته باشند بایستی فرزندان فرزندان به پدر نفقه پرداخت نمایند. نفقه به معنی تامین سرپناه و خوراک و پوشاک و تامین مخارج درمان می باشد. مرد در مقام شوهر و پدر از منظر شرع اسلام و قانون باید به همسر و فرزندان خود نفقه پرداخت نماید در صورت نبود پدر و عدم شرایط لازم پدربزرگ پدری بایستی نفقه فرزندان را تامین نماید. حال در شرایطی که پدر و یا پدر بزرگ پدری تمکن مالی نداشته باشند  فرزند یا فرزندان آنها مطابق قانون در صورت داشتن توانایی مالی باید به پدر و یا پدربزرگ خود نفقه پرداخت نمایند.

شرایط لازم در دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدر بزرگ

در صورت وجود شرایطی، پرداخت نفقه به کسانی که تحت تکفل فرد هستند امکان دارد. قوانین این شرایط را تعیین نموده است و یکی از شروط اولیه داشتن تمکن مالی فرد است پرداخت نفقه پدر بزرگ یکی از حالت های پرداخت نفقه است که فرزند فرزند بایستی تمکن مالی داشته باشد. از دیگر شروط پرداخت نفقه عدم توانایی مالی پدربزرگ است. اگر جد فرد توانایی مالی نداشته باشد ملزم به دریافت نفقه از سوی فرزند یا فرزند فرزند خواهد بود. شرط دیگر لزوم پرداخت نفقه به پدر بزرگ عدم توانایی جسمی پدر یا پدربزرگ است. چنانچه پدر بزرگ توانایی جسمی خود را از دست داده باشد و نتواند از طریق کار به امرار معاش بپردازد ملزم به دریافت انفاق خواهد بود. پس لازم است تا این مذکور وجود داشته باشد تا فرد ملزم به پرداخت نفقه پدر بزرگ شود. افراد باید رعایت اقراب را در پرداخت نفقه داشته باشند به این معنی در صورت نداشتن توانایی مالی و داشتن شرایط دریافت انفاق پدر فرزند بایستی به وی نفقه پرداخت نماید اما اگر فرزند در قید حیات نباشد و یا توانایی مالی نداشته باشد فرزند فرزند موظف به پرداخت نفقه می باشد. اگر فرزند مرد باشد اولویت تامین معاش با همسر و فرزندانش است سپس نفقه پدر یا مادر وی یا اجداد را باید پرداخت نماید. جنسیت فرزندان و تاهل و تجرد آنان در قانون شرط نیست و همه موظف به پرداخت نفقه هستند. پس شرایط لازم پرداخت نفقه به پدر بزرگ به قرار زیر می باشد؛

عدم توانایی مالی پدر بزرگ

نداشتن توانایی جسمی و تامین معاش از راه اشتغال به شغل

تمکن مالی  اولاد اولاد

مهم نبودن جنسیت فرزندان

رعایت ارقاب فالاقرب

لزوم تنظیم دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدربزرگ

مطابق ماده ۱۲۰۰ قانون مدنی در خصوص دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدربزرگ ؛ نفقه پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ بر عهده اولاد یا اولاد اولاد می باشد. پس آنچه که از این ماده قانونی برداشت می شود این است که پرداخت نفقه پدر بزرگ از نظر قانون بر فرزند فرزند واجب است البته در صورت داشتن شرایطی که در متن فوق عنوان شد. اگر فرزندی یا فرزند فرزندی در صورت وجود شرایط فوق الذکر از پرداخت نفقه پدر بزرگ خودداری نماید پدربزرگ می تواند با تنظیم دادخواستی درخواست نفقه نماید. این دادخواست با رعایت قوانین و اثبات شرایط قانونی قابل تنظیم است که تحت عنوان دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدر بزرگ قابل ارائه می باشد. این دادخواست در دفاتر قضایی ثبت خواهد شد و‌ جزو دعاوی مالی محسوب می شود. تنظیم دادخواست به نوعی اقامه دعوا محسوب می شود و خواهان پدر بزرگ و خوانده نیز اولاد اولاد می باشد. اما پس از تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی و قبول و پذیرش دادخواست از سوی دادگاه آثاری متوجه خواهان و خوانده دعوا خواهد شد که در متن ذیل به آن خواهیم پرداخت.

آثار پذیرش دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدربزرگ

در ماده ۱۱۹۸ قانون مدنی در خصوص آثار پذیرش دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدربزرگ چنین آمده است؛ کسی ملزم به پرداخت نفقه است که متکمن باشد و بتواند نفقه بپردازد بدون اینکه خود در مضیقه بیفتد و موقعیت اجتماعی و شغل وی برای تشخیص تمکن مالی در نظر گرفته می شود. پس در صورتی که به دادگاه ثابت شود که پرداخت نفقه پدربزرگ فرد را در مضیقه مالی قرار نمی دهد و هم اینکه شرایط لازم موجود باشد فرد ملزم به پرداخت نفقه به پدر بزرگ خود خواهد بود. دادگاه نیز حکم به پرداخت نفقه می دهد و باید خوانده دعوا در اسرع وقت به پدر بزرگ خود نفقه پرداخت نماید. اما بدیهی است که اگر شرایط لازم وجود نداشته باشد دادگاه حکم به رد دادخواست خواهد داد. همچنین لازم به ذکر است که فرد اگر توانایی مالی داشته باشد ابتدا موظف به پرداخت نفقه همسر و فرزندان خود است سپس سایر خانواده در اولویت قرار می گیرند. پس دادگاه این شرط لازم را در نظر خواهد گرفت که آیا فرد با پرداخت نفقه همسر و یا فرزندان و یا پرداخت نفقه به پدر و مادر خود می تواند به اجداد خود نیز نفقه پرداخت کند؟ تامین معاش زندگی نیز با توجه به شرایط افراد و شان شخصیتی آنان متفاوت خواهد بود و دادگاه مبلغ را با توجه به این شرایط و درآمد فرد در نظر خواهد گرفت. 

نمونه دادخواست الزام به پرداخت نفقه پدر بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×