دادخواست ثالث اجرایی

دادخواست ثالث اجرایی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست ثالث اجرایی

دادخواست ثالث اجرایی چگونه انجام می شود؟ منظور از ثالث اجرایی اعتراض شخص ثالث به حکم عملیات اجرایی دادگاه است. ممکن است در اثر حکم دادگاه اموال منقول یا غیر منقول فردی توقیف شود چنانچه شخص ثالثی مدعی مالکیت مال توقیفی باشد می تواند نسبت به عملیات اجرایی یا توقیف اموال وی دادخواست ثالث اجرایی را به دادگاه ارائه دهد. طرح دادخواست اعتراض ثالث اجرایی در مقابل دعوای اصلی است به این معنی در دعوای اصلی که به طرفیت دو شخص دیگر است و در نهایت منجر به توقیف مالی شده است که شخص ثالث مدعی آن است پس در نتیجه خواهان دادخواست مطرح شده شخص ثالث است و خواندگان دادخواست نیز دو طرف دعوای اصلی هستند. زمانی که شخص ثالث قصد اعتراض را داشته باشد بایستی در قالب فرم دادخواست باشد و این امر مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

دادخواست ثالث اجرایی چیست؟

همانطور که گفته شد زمانی شخص ثالث به حکم اجرایی دعوایی معترض شود دادخواستی را تحت عنوان دادخواست ثالث اجرایی تهیه و به مرجع صالح ارسال می کند. دادگاه نیز با در نظر گرفتن مدارک و اسناد مرتبط با ادعای فرد چنانچه اصل و صحت مدارک در دادگاه محرز باشد دادخواست اعتراض شخص ثالث پذیرفته خواهد شد. در پی پذیرفته شدن اعتراض از سوی دادگاه عملیات اجرایی متوقف خواهد شد. افراد معترض مدارک دال بر مالکیت خود را نسبت به اموال ضمیمه دادخواست می نمایند. اما نحوه تنظیم این دادخواست چگونه است؟ در ادامه این مقاله به نحوه تنظیم این دادخواست خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم دادخواست ثالث اجرایی چگونه است؟

زمانی که شخص ثالث اقدام به تنظیم دادخواست ثالث اجرایی می نماید بایستی طبق قانون سند رسمی یا عادی ملک غیر منقول یا مال منقول خود را پیوست دادخواست نماید. ممکن است مالک اموال سند رسمی با سند عادی در دست داشته باشد که مطابق قانون این اسناد مورد پذیرش دادگاه می باشند. اما چنانچه فرد معترض سند رسمی را ضمیمه دادخواست نماید دادگاه به این ادله استناد کرد و دستور به توقف عملیات اجرایی خواهد داد. چنانچه مدرک و سند ارائه شده ار نوع سند عادی باشد لازم است تا قبل از صدور حکم توقف صحت و درستی سند عادی در دادگاه معلوم شود. برای احراز صحت سند عادی فرد باید به دادگاه ذی ربط دعوای اقامه نماید که این دعوا شامل هزینه پرداخت دادرسی نمی شود و تشریفات خاصی برای رسیدگی به این دعوا لازم نیست. بیشتر معاملات تجاری و ملکی افراد در قالب مبایعه نامه و سند عادی تنظیم می شود و در صورت وجود دعوا و اختلاف احتمال تبانی در خصوص سند اموال وجود دارد. اما دادگاه نیز راهکار های لازمی را به منظور صحت اسناد عادی انجام خواهد داد. اما ارائه سند رسمی به دادگاه قابل استناد ار و حکم توقف عملیات به سرعت بیشتری انجام می شود.

 البته لازم به یادآوری است زمانی دادگاه حکم توقف عملیات اجرایی را صادر می کند که دادخواست تهیه شده قبل از اجرایی شدن حکم به دادگاه ارائه شود. به دین معنی ادعای شخص مذبور و ارائه سند عادی یا رسمی باید در تاریخی باشد که عملیات اجرایی اجرا نشده باشد. همانطور که در ماده قانونی ۱۴۶ اجرای احکام مدنی آمده است؛ هرگاه شخص ثالثی نسبت به اموال منقول یا اموال غیر منقول و یا وجه توقیف شده اظهار مالکیت نماید چنانچه ادعای این شخص مبنی بر سند رسمی یا حکم قطعی باشد که تاریخ تسلیم آن مقدم بر تاریخ توقیف اموال باشد اجرای توقیف اموال رفع می شود ولی در غیر این صورت مدعی مالکیت اموال برای اثبات ادعای خود و جلوگیری از عملیات اجرایی خود می تواند به دادگاه شکایت نماید. پس در چنین حالتی اعتراض شخص ثالث با مفهوم اعتراض ثالث اجرایی متفاوت است. همانطور که گفته شد اعتراض شخص ثالث بایستی در قالب شکایت مطرح شود اما اعتراض ثالث اجرایی در قالب دادخواست خواسته به دادگاه مطرح شود. پس زمانی که حکم اجرایی صادر شود و عملیات توقیف نیز اجرا شود فرد بایستی شکایت خود را تنظیم کرده و با دادگاه ارسال نماید. در ماده ۱۴۷ قانون احکام اجرای مدنی آمده است که؛ شکایت شخص ثالث در تمامی مراحل رسیدگی بدون پرداخت هزینه دادرسی و بدون رعایت تشریفات است.

آثار ارائه دادخواست ثالث اجرایی چیست؟

پس از ارائه دادخواست ثالث اجرایی به دادگاه دو حالت متوجه فرد خواهان خواهد شد دادخواست رد یا پذیرفته خواهد شد. در صورت رد دادخواست چنانچه فرد باز مدعی حقوق خود باشد بایستی اقدام به طرح شکایت نماید و در این زمینه مشاوره وکیل مجرب لازم و ضروری است. اما در صورت پذیرش دادخواست از سوی دادگاه عملیات اجرایی توقیف خواهد شد. در نامه ای دادگاه صدور حکم به مرجع اجرایی احکام دستور توقف عملیات اجرایی را تا تعیین تکلیف نهایی صادر می کند. دستور به رفع توقیف قابل اعتراض نیست و البته لازم به ذکر است که این دستور همانند قرار رفع توقیف رای موقتی می باشد و در روند رسیدگی ممکن است در نهایت دستور به توقیف اموال شود. در ادامه ماده ۱۴۷ قانون احکام اجرای مدنی نیز آمده است که؛ شکایت شخص ثالث در تمامی مراحل رسیدگی بدون پرداخت هزینه دادرسی و بدون رعایت تشریفات است همچنین دادگاه مربوط به دلایل طرفین دعوا و شخص ثالث در هر محل و به هر نحوه که لازم بداند رسیدگی خواهد شد و اگر دلایل شکایت را قوی بداند قرار توقف عملیات اجرایی صادر خواهد شد و این قرار تا تعیین تکلیف نهایی صادر می شود. برای اموال منقول دادگاه قرار دریافت تامین مقتضی و دادن به خواهان دعوا صادر می کند.

دادگاه صالح در رسیدگی به دادخواست ثالث اجرایی کدام است؟

دادگاه ذیربط و ذیصلاح در رسیدگی به دعوای اعتراض ثالث به عملیات اجرایی دادگاهی صادر کننده رای است. دادخواست ثالث اجرایی بایستی به دادگاه بدوی ارائه شود به این معنی که دادگاهی که حکم توقیف اموال در معیت او صادر شده است دادگاه صالح به رسیدگی است. حتی در صورت تجدید نظر به حکم دادگاه نیز باید به دادگاه بدوی اعتراض ثالث را ارائه داد. در خصوص اعتراض به رای توقیف اموال ماده قانونی ۴۱۷ چنین می گوید؛ اگر رای صادر شده دادگاه در خصوص دعوایی که نتیجه آن ایجاد خلل در حقوق شخص ثالث باشد شخص یا نماینده قانونی وی در انتها جلسه دادرسی که رای صادر شده است و جزو اصحاب دعوا نیز نمی باشند می توانند به رای صادر شده اعتراض کنند.

نمونه دادخواست ثالث اجرایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×