دادخواست اعتراض به کمسیون ماده ۵۶

دادخواست اعتراض به کمسیون ماده ۵۶ (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست اعتراض به کمسیون ماده ۵۶

دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۵۶ یکی از حالت های دعوا است که در مورد اراضی مطرح خواهد شد. قبل از پرداختن به دادخواست مربوطه و نحوه تنظیم آن لازم است تا تعریفی کامل و جامعی از کمیسیون ماده ۵۶ داشته باشیم در ادامه مقاله به این موضوعات خواهیم پرداخت. 

قوانین مربوط دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۵۶

دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۵۶ مربوط به قانون جنگل و مراتع می باشد قوانینی که مربوط به ملی شدن اراضی دارد. این کمیسیون شرایط و قوانینی را مطرح کرده است که مطابق به آن برخی از اراضی ملی محسوب می شود که تصرف در آن غیر مجاز و غیر قانونی می باشد در صورتی که این کمیسیون زمینی را ملی بشمرد افرادی که خود را مالک این زمین بداند می توانند دادخواست اعتراض به کمیسیون ۵۶ را تهیه و به مرجع مربوطه ارائه دهند. این کمسیون به منظور جلوگیری از زمین خواری و از بین رفتن مراتع و‌ منابع طبیعی برخی از زمین ها را ملی اعلام می کند در واقع زمین های که بدون دخالت انسان حالت و شکل اولیه خود را حفظ کرده است زمین ملی محسوب می شود. اما چنانچه بر روی همین زمین ها انسان کشاورزی و یا اعمال دیگری انجام دهد دیگر نمی توان این اراضی را ملی شمرد. برای روشن تر شدن این مبحث لازم است تا مواردی که باعث شود تا زمینی ملی نشود برشمرید. اما مطابق نظر این کمیسیون مواردی که باعث می شود تا زمینی اعلام نشود به شرح و قرار زیر است که مطابق با مصوبه ملی شدن جنگل های کشور در سال ۱۳۴۱ می باشد؛ 

قرار گرفتن زمین مد نظر در محدود روستایی یا محدوده یک مزرعه

سابقه فعالیت باغبانی یا کشاورزی در این زمین 

بودن هر نوع چاه یا قنات و یا رودخانه یا چشمه در زمین 

قابل کشت بودن و فاقد شیب خارج از حد معمولی که بتوان روی آن زمین کشت و زراعت نمود. 

انجام هر نوع دخالت در زمین و دستکاری کردن پیشین و آماده سازی زمین برای کشاورزی 

قابل ارزیابی بودن زمین  قابل کشت بودن دارای مرزبندی ثبتی و یا حداقل عرفی 

وجود آثار جوی آب قدیمی در زمین یا وجود جوی آب جدید

مسیر آب در قسمت بالا دست زمین قرار گرفته باشد. 

وجود مسیر آبیاری و درختان سن بالای کشتی 

وجود داشتن هر نوع بنای ساختمانی مربوط به طویله یا انبار یا خانه باغ یا غیره در زمین 

زمین هایی که سیستم آبیاری از آب های بهاره جاری را بر خود مسلط داشته است. 

زمینی که پوشش گیاهی آن ناشی از سابق کشت در آن زمین باشد. 

در زمین نشانه ای از پوشش گیاهی مرتضی نباشد و سابقه ای در مرتع بودن نداشته باشد. 

زمین های که در مسیر باغ ها قرار گرفته باشد و درختان زیادی در خود داشته باشد. 

زمینی که دارای مسیر های عبور قدیمی باشد و مشخص باشد که قدیما در مسیر زمین های کشاورزی قرار گرفته 

زمین هایی که در قدیم کرت بندی و قطعه بندی شده باشند.

زمینی که به لحاظ محلی و عرفی نتوان آن را در زمره مرتع قرار داد. 

زمین هایی که سابقه فعالیت های کشاورزی و زراعی در آن صورت گرفته باشد و آوار آن نیز مشخص باشد و بتوان آن را ثابت نمود. 

زمین های که با نظر کارشناسان در عکس های هوایی در قسمت زرد رنگ قرار گرفته باشند. 

زمین های که با عکس هوایی در آنها احیا قدیمی مشاهده شود که در عهده کارشناسان مربوطه می باشد. 

اگر چه برای اثبات مالکیت زمین ارائه مدرک و سند مالکیت کفایت می کند اما وجود شرایط فوق نیز ثابت خواهد کرد که زمین جزو زمین های شخصی است و نباید ملی اعلام شود و اگر زمین در گذشته ملی اعلام نشده باشد می توان به این ادله نیز دخیل نمود. حال اگر زمینی ملی شمرده شود یا متعلق به منابع طبیعی است و یا متعلق به مسکن و شهرسازی می باشد. اگر در محدوده شهر قرار گرفته باشد مربوط به حوزه شهرسازی و اگر بیرون از محدوده شهر باشد مربوط به منابع طبیعی است و این امر در روزنامه های کثیر الانتشار و روزنامه های محلی و دیگر رسانه ها ابلاغ می شود تا در صورتی که شخص ثالثی به این امر معترض باشد از این طریق مطلع شود و بتواند در زمان لازم دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۵۶ را تهیه و ارائه نماید. 

نحوه تنظیم دادخواست اعتراض به کمسیون ماده ۵۶ 

قانونی که در سال ۱۳۴۶ به منظور بهره برداری و حفاظت از مراتع و جنگل ها به تصویب رسیده است، قوانین مربوط به ملی شدن اراضی را در ماده ۵۶  بیان کرده است. زمانی که این کمیسیون با توافق نظر اراضی را ملی بشمارند بلافاصله در رسانه های مربوطه آن را اعلام می نمایند. پس از اعلام ملی شدن زمین های مربوطه افراد که به این رای اعتراض دارند باید ظرف مدت یک ماه دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۵۶ را تهیه و به مراجع مربوطه تقدیم نمایند. در قانون مرجع خاصی برای ارائه دادخواست در نظر نگرفته است اما چنانچه مالکین و ناسقین اراضی یا باغات به رای صادره از این کمیسیون معترض شوند می توانند به هیأتی که مرکب از افرادی چون مدیر جهاد کشاورزی، رئیس اداره منابع طبیعی، جهاد سازندگی، عضو هیئت واگذاری زمین، قاضی دادگستری، اعضای شورای شهر یا روستا است مراجعه نمایند. این هیات زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل خواهد شد و با حضور پنج نفر از افراد مذکور رسمیت پیدا می کند. چنانچه این هیأت پس از تشکیل نظر بر ملی شدن اراضی مورد اعتراض رای دهند شخص می تواند پس از یک سال از صدور قانون از کمیسیون به دادگاه عمومی دادخواست خود را مطرح نمایند. پس علاوه بر کمیسیون فوق می توان به دادگاه عمومی نیز معترض شد. افرادی که قصد تنظیم دادخواست را دارند باید به تهران و یا مراکز استان خود دعوا را مطرح نمایند. همچنین لازم به ذکر است اگر زمینی مطابق قانون و پس از اعتراضات همچنان جزو زمین های ملی محسوب شود حتی اگر سند و یا نسقی وجود داشته باشد سند باطل خواهد شد و جزو اموال دولتی محسوب خواهد شد.    

نمونه دادخواست اعتراض به کمسیون ماده ۵۶ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×