دادخواست الزام به فک پلاک

دادخواست الزام به فک پلاک (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست الزام به فک پلاک

دادخواست الزام به فک پلاک خودرو از جمله مهمترین دادخواست هایی است که در جریان فروش یک خودرو امکان ارائه آن به دادگاه وجود دارد. این دادخواست از این جهت اهمیت دارد که پلاک خودرو به عنوان یک سند شناسایی و قانونی شناخته می شود که می توان به آن استناد کرد. در این مورد در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

همانطور که اشاره کردیم، پلاک خودرو به عنوان یک سند قانونی شناخته می شود که به نام صاحب خودرو صادر می شود. در واقع یکی از اشتباهات رایجی که در مورد پلاک خودرو وجود دارد این است که عده ای تصور می کنند این پلاک بر اساس شماره بدنه و شاسی خودرو صادر می شود و به نوعی اعتبار آن به خود خودرو است، در حالی که این پلاک به نام خود فرد صادر می شود.

در واقع پلاک برای خودرو چیزی شبیه به سیم کارت برای گوشی است! همانطور که سیم کارت به نام خود شما صادر می شود و با تعویض گوشی یا فروش گوشی، نام صاحب خط و سیم کارت تغییر نمی کند، نام صاحب پلاک خودرو نیز با فروش خودرو تغییر نمی کند.

از این رو در فروش خودرو باید پلاک آن نیز تعویض شود. به این عمل فک پلاک خودرو گفته می شود. در واقع بر اساس قانون نام پلاک خودرو باید با نام صاحب خودرو یکی باشد. از این رو بعد از فروش یا خرید خودرو سریعا نسبت به فک پلاک خودرو اقدام کنید. در صورت تعلل در این کار امکان ارائه دادخواست الزام به فک پلاک خودرو ایجاد می شود.

چرا فک پلاک خودرو اهمیت دارد؟

تنظیم دادخواست الزام به فک پلاک خودرو یکی از اساسی ترین مسائلی است که امروزه افراد زیادی درگیر آن هستند. در واقع پلاک خودرو راهی است که به واسطه آن قانون می تواند سریع تر صاحب خودرو را شناسایی کند. یادتان باشد که پلاک خودرو درست مانند اثر انگشت است. از این رو هر اتفاقی که به واسطه خودرو انجام بگیرد، مسئولیت مستقیم آن بر عهده صاحب پلاک است.

به طور مثال تصور کنید که خودرویی را فروخته اید. صاحب جدید خودرو بدون فک پلاک ( با همان پلاک خودرو که به نام شماست ) در خیابان تردد می کند. اگر صاحب خودرو با کسی تصادف کند و از محل متواری شود، تمام مسئولیت این تصادف بر گردن شما خواهد بود. حال تصور کنید که در جریان  این تصادف آن فرد کشته شود. این اتفاق که شما کوچکترین نقشی هم در آن نداشتید می تواند بزرگترین مصیبت زندگی شما را رقم بزند.

از طرف دیگر هر خطا یا بی قانونی که توسط این خودرو انجام شود، مستقیما به نام شما ثبت می شود. این کار می تواند در نهایت منجر به باطل شدن گواهینامه شما منجر شود، بدون این که در یکی از این خطاها و بی قانونی ها شریک بوده باشید.

تمامی این موارد به خوبی نشان می دهد که فک پلاک برای فروشنده می تواند تا چه اندازه مهم باشد. اما گاهی دیده می شود که به هر دلیل خریدار از انجام این کار سرباز می زند و یا در زمان موعد فک پلاک خودرو را انجام نمی دهد. در این حالت امکان ارائه دادخواست الزام به فک پلاک خودرو از طرف فروشنده وجود دارد.

همانطور که مشخص است فک پلاک خودرو بیشتر از هرکسی برای فروشنده اهمیت دارد. بنابراین کاملا طبیعی است که دادخواست الزام به فک پلاک خودرو از طرف فروشنده به دادگاه ارائه شود.

ارائه دادخواست الزام به فک پلاک خودرو

در جریان فروش خودرو و تنظیم سند رسمی، فروشنده می تواند با ارائه یک وکالت نامه قانونی از خریدار بخواهد که در مدت معلوم ( یا بدون ذکر مدت ) نسبت به فک پلاک خودرو اقدام کند.

اما در صورتی که خریدار نسبت به انجام این کار کوتاهی کند و یا آن را به موقع انجام ندهد، فروشنده می تواند با ارائه دادخواست الزام به فک پلاک خودرو، از خریدار نسبت به این کار شکایت کند.

دادخواست الزام به فک پلاک خودرو درست مانند تمامی دادخواست های قانونی از موارد مختلفی چون خواهان، خوانده، مدارک، شرح دادخواست و … تشکیل شده است.

آن چیزی که مشخص است این است که در اینجا خواهان خود فروشنده و خوانده خریدار است. به عنوان مدارک شما تقریبا هر چیزی را که در مورد فروش خودرو در اختیار دارید باید در اختیار دادگاه قرار دهید. به طور مثال سند و فاکتور فروش خودرو (در مواردی نادر که خواهان خریدار باشد و نسبت به عدم فک پلاک خودرو از فروشنده شاکی باشد، به جای سند و فاکتور فروش خودرو می تواند از سند مالکیت خودرو استفاده کند )، قرارداد فروش، اسناد واریز وجه و …

اما مهمترین مدرک شما در این بین، وکالت نامه ای است که به خریدار داده اید تا بتواند مراحل فک پلاک را به راحتی انجام دهد. با ارائه تصویر یا کپی این مدارک به دادگاه می توان امید داشت که مرجع قضایی رای الزام به فک پلاک را صادر کند.

به عنوان شرح دادخواست الزام به فک پلاک خودرو، شما می توانید با معرفی وسیله نقلیه و شماره قرارداد و وکالت نامه ای که به خریدار داده اید نسبت به صدور الزام فک پلاک خودرو اقدم کنید.

چرا دادخواست الزام به فک پلاک؟

به شما توصیه می کنیم که تنظیم دادخواست الزام به فک پلاک خودرو را جدی بگیرید. پلاک خودرو از جمله مهمترین اسناد کشوری محسوب می شود. پلاک خودرو بر اساس نام افراد صادر می شود و نه خود خودرو. از این رو با فروش خودرو و تغییر سند مالکیت آن نباید انتظار تغییر مالکیت پلاک آن را داشته باشید.

همین موضوع باعث شده است که بسیاری از فروشنده ها بعد از فروش و عدم توجه به مسئله فک پلاک به گرفتاری های مختلفی دچار شده اند. چرا که هر اتفاقی که به واسطه این پلاک رخ بدهد مسئول مستقیم آن خود فروشنده است.

این موضوع باعث شده است که فروشنده ها فشار بیشتری برای فک پلاک خودرو داشته باشند. از این رو در صورتی که خریدار با داشتن وکالت معتبر از فروشنده همچنان از فک پلاک خودرو امتناع بورزد، فروشنده این حق را دارد که با ارائه دادخواست الزام به فک پلاک خودرو از مراجع قضایی بخواهد دستور الزام به فک پلاک خودرو توسط خریدار را صادر کند.

البته یادتان باشد که این حق ارائه این دادخواست الزام به فک پلاک خودرو برای دو طرف وجود دارد. اما از آن جایی که بیشتر فروشنده ها نسبت به این موضوع حساس تر هستند، این دادخواست بیشتر توسط آن ها به دادگاه ارائه می شود.

نمونه دادخواست الزام به فک پلاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×