دادخواست کاهش اقساط مهریه

تعدیل مهریه (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست کاهش اقساط مهریه

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه می توان انتظار داشت که یک فرد با درآمد نسبتا ثابت عملا روز به روز قدرت اقتصادی کمتری پیدا می کند. از این رو پرداخت بدهی هایی مانند مهریه که عمدتا بر اساس سکه سنجیده می شود هر روز سخت تر می شود. از این رو راه هایی مانند کاهش اقساط مهریه می تواند تا حدودی کمک کننده باشد. در ادامه مطلب بیشتر در رابطه با موضوع کاهش اقساط مهریه صحبت خواهیم کرد.

تعدیل مهریه یا کاهش اقساط مهریه

تعدیل مهریه یا کاهش اقساط مهریه یکی از مسائل بسیار مهمی است که امروزه بسیاری از افراد با آن سرو کار دارند. مهریه یک حق برتر محسوب می شود که بر گردن مرد ( زوج ) است. تقریبا تحت هیچ شرایطی این حق از زن گرفته نمی شود و دینی است که باید مرد آن را پرداخت کند. از طرف دیگر با توجه به آمار روزافزون طلاق می توان به سادگی حدس زد که درصد بالایی از دعاوی خانوادگی مربوط به مسئله مهریه باشد. چرا که عمدتا بر اساس عرف مهریه تعداد مشخصی سکه در نظر گرفته می شود و با توجه به قیمت سکه عملا باز پرداخت آن توسط زوج سخت و گاها غیر ممکن می شود. در این حالت دادگاه با توجه به وضعیت زوج و بر اساس منابع مالی و اموال منقولی که در اختیار دارد مشخص می کند که زوج تا چه اندازه قادر به پرداخت این حق است.

توجه داشته باشید که دادگاه در صورت لزوم دستور مصادره اموال و سرمایه زوج را صادر می کند. در کلام ساده تر مقام قضایی تنها به اندازه مسکن و نیاز معمول زوج از اموال او چشم پوشی می کند و در صورت داشتن مالی غیر از نیاز عمومی و اولیه او سریعا دستور مصادره و فروش آن را صادر می کند تا بر اساس آن تمام یا بخشی از مهریه پرداخت شود.

اما در صورت نداشتن اموال  یا سرمایه ای غیر از سرمایه لازم برای ادامه زندگی و یا پرداخت نشدن تمام بدهی مهریه به واسطه این اموال، دادگاه دستور تقسیط مهریه یا اعسار را صادر می کند.

علت کاهش اقساط مهریه

دادگاه بر اساس میزان درآمد و همچنین فاکتورهای مختلف از جمله نیاز زوجه و یا شرایط نگهداری فرزند و … دستور اعسار را صادر می کند. بر اساس این دستور زوج موظف است که به صورت ماهانه به اندازه مشخص شده قسط خود را از طریق مراجع قضایی ( دادگاه ) به زوجه پرداخت کند. کاهش اقساط مهریه دارای مراحل قانونی می باشد که باید قبل از هرگونه اقدامی از آن آگاهی داشته باشید.

توجه کنید که در تقسیط مهریه معمولا بر اساس خود مهر این قسط بندی صورت می گیرد. از آن جایی که بر اساس عرف سکه به عنوان معیار در تعیین مهریه ملاک قرار گرفته می شود، در تقسیط مهریه نیز زوج موظف به پرداخت قسط بر اساس سکه ( تمام، نیم یا ربع سکه ) است.

مسئله ای که وجود دارد این است که پرداخت اقساط مهریه بر اساس سکه یک چالش مهم برای زوج محسوب می شود. زیرا سکه به عنوان یک بازار سرمایه ای و پویا شناخته می شود و قیمت آن معمولا افزایشی است، اما در آمد زوج در این مدت غالبا ثابت است. بنابراین افزایش قیمت سکه ( یا مهر ) و ثابت ماندن درآمد زوج باعث می شود که رفته رفته زوج توانایی پرداخت اقساط را نیز از دست بدهد. البته ممکن است زوج به هر دلیل دیگری نیز قدرت مالی خود را از دست بدهد. در این حالت از نظر قانونی این امکان را دارد که به دادگاه دادخواست کاهش اقساط مهریه ارائه بدهد.

طی این دادخواست زوج شرایط مالی خودش را شرح می دهد و از دادگاه می خواهد نسبت به شرایط جدید مالی ایجاد شده دستور کاهش اقساط مهریه را صادر کند. این پرونده ها و این دادخواست ها معمولا به سرانجام می رسد. شرایط تورم و درک این شرایط توسط قاضی نسبت به این شرایط علت اصلی موفقیت آمیز بودن درخواست کاهش اقساط مهریه است.

کاهش اقساط مهریه جزئی از قانون تعدیل مهریه

نکته بسیار مهمی که باید توجه داشته باشید این است که کاهش اقساط مهریه بر اساس قانون تعدیل مهریه اجرایی می شود. بر اساس تبصره 2 ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی  ” هر یک از محکوم‌ٌله یا محکومٌ‌علیه می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند. “

بنابراین بر اساس این قانون مصوب سال 1393 هر یک از طرفین ( زوج یا زوجه ) بر اساس وضعیت اقتصادی می توانند درخواست تعدیل مهریه را داشته باشند. بر این اساس زوج می تواند در صورت افزایش تورم و کاهش قدرت اقتصادی خود دادخواست کاهش اقساط مهریه را به دادگاه ارائه دهد. همچنین این حق برای زوجه وجود دارد که در صورت بهتر شدن وضعیت مالی زوج یا به هر دلیل دیگر اقدام به افزایش اقساط مهریه کند.

در هر دو حالت دادگاه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی طرفین و بر اساس مدارک و شواهد موجود دستور به تعدیل اقساط را صادر می کند. مسلم است که بعد از این رای زوج موظف به پرداخت مهریه بر اساس اقساط تعدیل شده است.

پایان سخن

به طور کلی می توان اینگونه گفت که کاهش اقساط مهریه یکی از مهمترین و شاید پرکاربردترین دادخواست هایی است که این روزها می توان رد پای آن ها در هر دادگاه خانواده ای پیدا کرد. به هر حال شرایط بد اقتصادی و جهش عجیب و غریب قیمت سکه را می توان یکی از عوامل افزایش کاهش اقساط مهریه دانست.

توجه کنید که زوج برای ارائه دادخواست کاهش اقساط مهریه باید از طریق دفاتر الکترونیک قضایی شهر خود اقدام کند. بر این اساس خواهان زوج و خوانده زوجه تلقی می شود. زوج باید در شرح دادخواست کاهش اقساط مهریه وضعیت اقتصادی حادث شده را کوتاه اما کامل شرح دهد و همچنین بهتر است مشخص کند که در حال حاضر توانایی پرداخت چه اقساطی را دارد. با ارائه این دادخواست به دادگاه، مرجع قضایی شرایط را بررسی کرده و رای خود را صادر می کند. به این نکته توجه داشته باشید که لزوما دادگاه همان توانایی پرداخت شما را تایید نمی کند و ممکن است بر اساس شرایط اقتصادی شرایط اقساطی دیگری برای شما وضع کند.  این دادخواست به صورت معکوس ( افزایش اقساط مهریه ) برای زوجه نیز امکان پذیر است.

نمومنه دادخواست کاهش اقساط مهریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×