دادخواست فروش ملک مشاع

دادخواست فروش ملک مشاع (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست فروش ملک مشاع

در مورد ارائه دادخواست فروش ملک مشاع چه می دانید؟ آیا از مراحل و شرایط حقوقی تنظیم ارائه دادخواست فروش ملک مشاع آگاهی دارید؟

در صورتی که در تملک یک ملک چه به صورت آپارتمان و خانه و چه به صورت زمین، تعدادی شریک وجود داشته باشد، مالکیت آن ها یکی از حالات مشاع یا افراز است. در حالت افراز، هر شریک به طور مشخص بخشی و بر اساس حق السهم خود بخشی از ملک را در اختیار دارد، اما در حالت مشاع شرکا هر کدام به اندازه حق السهمی که دارند در کلیت ملک سهیم هستند.

مسلما در حالت افراز فروش ساده تر است و نیازی به حضوری سایر شرکا نیست اما در حالت مشاع باید ملک به صورت واحد فروخته شود. همین موضوع باعث شده است که در حالت مشاع همیشه احتمال اختلاف در فروش وجود داشته باشد، در این حالت شریکی که مایل به فروش ملک است می تواند دادخواست فروش ملک مشاع را به دادگاه تقدیم کند.

همانطور که توضیح دادیم ملکی که تحت تملک چند شریک قرار دارد به دو صورت افراز و مشاع قابل بررسی است. یکی از بهترین مثال ها در حالت افراز همان مسئله مالکیت بر زمین است. چند شریک می توانند بر اساس توافق یا بر اساس حکم دادگاه و اداره ثبت هر کدام بر اساس سهم الارثی که دارند بخشی از زمین را در اختیار بگیرند. در اصطلاح عامه به این کار قطعه بندی زمین نیز گفته می شود.

در چنین مواردی هر شریک می تواند به سادگی قطعه افراز شده خودش را بفروشد و یا بر اساس قوانین در آن ساخت و ساز داشته باشد. حتی در صورت برطرف شدن برخی موانع قانونی، امکان دریافت سند شش دانگ برای آن قطعه وجود دارد. به بیان ساده تر در حالت مالکیت به شکل افراز، شرکا از یکدیگر مستقل می شوند. اما برخی از املاک مانند یک واحد آپارتمانی غیر قابل افراز هستند. مثلا نمی توان گفت که یک اتاق خواب و پذیرایی برای یک شریک و سرویس دستشویی و آشپزخانه برای شریک دیگر است. این موضوع زمانی خنده دارتر می شود که تصور کنیم قرار باشد یکی از این شرکا بخش خودش را بفروشد! در این حالت شرکا به اندازه سهم الارثی که دارند از تمام ملک سهم دارند. به این نوع مالکیت مشاع گفته می شود.

سوالی که اکنون ممکن است برای شما پیش آید ان است که اگر یک یا چند شریک به هر دلیل درخواست فروش ملک را داشته باشند و یک یا چند شریک دیگر با فروش ملک موافق نباشند، تکلیف آن چه می شود؟ دادگاه در این حالت دادخواست فروش ملک مشاع را پیش بینی کرده است.

چرا ارائه دادخواست فروش ملک مشاع؟

عنوان ” دادخواست فروش ملک مشاع ” در واقع بدین معنی است که شریک یا شرکایی که قصد فروش دارند می توانند نسبت به اجرا شدن آن به دادگاه شکایت کنند. بنابراین طرفی که قصد فروش ندارد در این جا خوانده محسوب می شود.

اما به نظر شما چرا در قانون به نوعی شریک یا شرکایی که قصد فروش ملک را داشته باشند حق شکایت دارند و این حق به شرکایی که قصد نگهداری ملک را دارند داده نشده است؟ به هر حال همانقدر که شرکای مایل به فروش در ملک مشاع سهیم هستند، شرکای دیگر نیز سهیم می باشند. حال ممکن است درصد سهم هر کدام متفاوت باشد، اما به هر حال این حق به شرکایی داده شده است که قصد فروش دارند. اما چرا؟

برای پاسخ به این سوال به علت استفاده از قانون و مراجع قضایی و … باید نگاه کرد. قانون که به عنوان اصلی ترین پایه تمدن نیز شناخته می شود تنها کاربردش این است که از بروز اختلاف ها جلوگیری کند و یا اگر اختلافی پیش بیاید آن را به نحوی حل کند. این موضوع رسالت اصلی قانون است.

پس هدف قانونگذار کشور ما جلوگیری از مشاجره و درگیری بین افراد یک جامعه و برقراری نظم و امنیت است. زمانی که شرکا در مورد ملک مشاع به مشکل  برخورد می کنند و نمی توانند به توافق برسند عملا امکان ایجاد اختلاف و یا گسترش آن وجود دارد؛ از این رو قانون برای جلوگیری از ایجاد یا گسترش این اختلاف امکان دادخواست فروش ملک مشاع برای شریک یا شرکایی که قصد فروش ملک دارند را فراهم آورده است.

البته این مسئله بدان معنی نمی باشد که دادگاه با تمامی دادخواست فروش ملک مشاع موافقت می کند. قانون تنها راهی را پیش بینی کرده است که امکان بروز اختلاف کم تر شود؛ این مسئله لزوما به معنی صدور حکم فروش ملک مشاع نیست.

چگونه دادخواست فروش ملک مشاع را ارائه کنیم؟

قبل از این که شما بخواهید دست به تنظیم و ارائه دادخواست فروش ملک مشاع بزنید، باید از طریق ارائه ثبت ( برای املاک ثبت شده و دارای سند رسمی ) یا از طریق دادگاه ( برای املاکی که هنوز مراحل ثبتی را پشت سر نگذاشته ) برای ملک درخواست افراز ثبت کنید. در کلام ساده تر دادگاه زمانی به دادخواست فروش ملک مشاع توجه می کند که آن ملک غیر قابل افراز باشد.

در صورتی که بر اساس نظر کارشناس ملک قابل افراز باشد، نیازی به ارائه دادخواست فروش ملک مشاع نیست. اما اگر ملک قابل افراز نباشد، کارشناس گواهی غیر قابل افراز بودن ملک را صادر می کند، بعد از صدور گواهی غیر قابل افراز بودن ملک، شما می توانید دادخواست فروش ملک مشاع را تنظیم و آن را به دادگاه ارائه کنید.

دادخواست فروش ملک مشاع درست مانند هر دادخواست دیگر از موارد مختلفی مانند خوانده، خواهان، مدارک و شرح دادخواست فروش ملک مشاع تشکیل شده است. در این دادخواست حقوقی طرف خواهان شریک یا شرکایی هستند که درخواست فروش ملک مشاع را دارند و طرف خوانده نیز شریک یا شرکایی است که حاضر به فروش ملک نیستند.

به عنوان مدرک در دادخواست فروش ملک مشاع شما باید تصویر سند مالکیت و همچنین تصویر گواهی غیر قابل افراز بودن ملک را ارائه کنید. در شرح دادخواست فروش ملک مشاع شما باید در ابتدا ملک را به صورت کامل و بر اساس نشانی دقیق مانند پلاک ثبتی و … معرفی کنید و مشخص کنید که شما در این ملک چند سهم دارید. در بند بعدی شما باید علت فروش سهم را بیان کنید. هر چقدر بتوانید احتمال بروز اختلافات گسترده تر در ادامه شراکت را مشخص تر و مستدل تر بیان کنید، همانقدر احتمال موفقیت شما در این پرونده بیشتر خواهد بود. اگر نیاز به کمک یا مشاوره دارید، گروه وکلای پارسا می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

نمونه دادخواست فروش ملک مشاع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×