دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت

دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت

پرداخت غرامت متعاقب خسارت وارده به شخص ثالث می باشد که بیمه آن را بر عهده دارد و در صورت عدم پرداخت غرامت دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت به مراجع جهت رسیدگی ارسال می شود. غرامت شامل پول نقد، تعمیرات و بازسازی و جایگزینی می باشد و مفهوم آن با مفهوم خسارت تفاوت دارد.

غرامت بیمه به چه معنی است؟

قبل از اینکه شخص اقدام به دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت نماید لازم است تا با غرامت بیمه آشنا شود. اصل جبران خسارت یکی از مهم ترین و بنیادی ترین اصول در قرارداد های بیمه خسارت می باشد. بر اساس اصل غرامت در بیمه، بیمه گر متعهد خواهد شد به جبران خسارتی که در نتیجه وقوع اتفاقی بر اموال خسارت دیده وارد شده است. پس بیمه گر مسئول خواهد بود تا بیمه گذار را در وضعیتی قرار بدهد که قبل از وقوع حادثه در آن قرار داشت. در واقع باید بیمه گر تمام خسارت وارد شده را به نحو مطلوب و تمام و کمال جبران نماید.

البته باید به این نکته مهم اشاره شود که نباید جبران خسارت و دادن غرامت به بیمه گذار باعث افزایش مال و دارایی او شود و هرگز نباید بیمه به صورت منبع انتفاع برای بیمه گذار یا زیان دیده درآید. در قرارداد بیمه ای بیمه گر متعهد به پرداخت غرامت به خسارت دیده می شود خسارت باید واقعی و طبق مفاد و اساس قرارداد بیمه پرداخت شود. اما شاید این سوال پیش بیایید که آیا می توان در دریافت و یا الزام پرداخت می توان از واژه خسارت استفاده کرد؟ یا تفاوت غرامت و خسارت چه خواهد بود؟ در این مقاله سعی شده است تا مفهوم کامل غرامت را بیان کنیم.

تفاوت غرامت و خسارت در بیمه چیست؟

اما طبق تعریفی که از غرامت شد می دانیم غرامت وجهی است که برای شخص خسارت دیده در نظر گرفته می شود. خسارت در دو نوع مالی و جانی است. زمانی که بحث سر دریافت خسارت می شود منظور این است که خسارت از طرف شاکی خصوصی مطالبه می شود اما غرامت همان جزای نقدی است که از سوی مراجع قضایی و دادستان دریافت می شود. غرامت یک مطالبه شخصی محسوب می شود به این معنی پس از فوت شخص این وجه به بازماندگان وی تعلق نمی گیرد اما خسارت اینگونه نیست و وجه ناشی از خسارت متوجه وراث نیز می شود.

طبق قانون مدنی کسی که متوجه خسارت و ضرر و زیان شده است بر طبق اصول کلی از شخصی که خسارت وارد کرده آیت مطالبه می شود و آن را باید کامل جبران مرد اما غرامت باید متن خاص قانونی را برای آن در نظر گرفت و شخصی که طبق قانون غرامت به وی تعلق می گیرد باید خسارت وارد شده به وی جبران شود و تعادل لازم ایجاد شود اما خسارت به معنی این است که شخص ثالث یا بیمه گر مقدار زیانی را که دیده است باید برای وی جبران شود. در کل غرامت به شیوه غرامت دستمزد نیز به کار برده می شود. در این متن به این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت دستمزد

منظور از غرامت دستمزد چیست؟ غرامت دستمزد وجه نقدی است که از طرف بیمه تامین اجتماعی به بیمه شوندگان پرداخت می شود که به علت آسیب های جسمانی و بیماری موقتا قادر به انجام کار نیستند و در صورت عدم پرداخت از سوی بیمه شخص بیمه گذار می تواند با تنظیم دادخواست الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامت از طریق مراجع قضایی خواستار غرامت شود. برای دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری و از کار افتادگی باید شرایطی وجود داشته باشد و طبق این شرایط برای دریافت غرامت دستمزد دادخواست الزام پرداخت را به دادگاه ارائه داد. بیمارانی که به نظر و تجویز پزشک معالج موقتا قادر به انجام فعالیت های کاری نخواهد بود استحقاق دریافت غرامت دستمزد خواهد بود. این شرایط به شرح زیر می باشد؛ 

همانطور که از متن استنباط شد باید از کارافتادگی موقت باشد نه ملی در غیر این صورت استحقاق دریافت غرامت نخواهد بود.

در صورتی که کارفرمای بیمار توان پرداخت حقوق بیمه شده را نداشته باشد یا اینکه طبق مقرراتی از پیش تعیین شده پرداخت حقوق بر ذمه کارفرما نباشد.

چنانچه بیمار یا بیمه شونده در ایام از کار افتادگی حقوقی از کارفرما دریافت نکرده باشد.

همچنین باید تجویز پزشک معالج با تایید پزشکی باشد که در تایید بیمه باشد.

در تاریخ اعلام بیماری و از کار افتادگی بیمه شده در مرخصی استحقاقی یا مشغول به کار بوده باشد.

مدارکی که برای ارائه آن به بیمه و در صورت لزوم برای تهیه دادخواست الزام پرداخت غرامت لازم می شود به قرار زیر می باشد؛ البته باید این نکته را به خوانندگان یادآور شد که مدت زمان دریافت دستمزد غرامت محدودیت زمانی ندارد و از شروع بیماری تا پایان کارافتادگی با تشخیص پزشک این وجه از سوی بیمه گر پرداخت می شود.

دفترچه درمانی

اصل گواهی پزشکی با معر و امضاء

گواهی لازم مبنی بر شروع بیماری همزمان با مشغول بودن وی به کار مورد نظر بوده است.

بیمه نامه و قرارداد بین بیمه گر و بیمه گذار

تاییدیه پزشکان سازمان

اما مقدار وجه دستمزد غرامت چگونه محاسبه می شود؟ مرد یا وجه غرامت بیماران طبق آخرین دستمزد آنها و یا حقوق روزانه آنها محاسبه می شود. شرط تاهل و تکفل نیز در تعیین دستمزد تاثیر دارد.

افراد متاهل و افرادی که پدر و‌ مادر وی در تکلف او هستند دستمزد غرامت آنها برابر است با سه چهارم آخرین دستمزد دریافتی و یا حقوقی روزانه آنها می باشد.

افراد مجرد و افرادی که کسی در تکلف آنها نیست در صورتی که در بیمارستان بستری نشده باشند دو سوم آخرین دستمزد آنها مبنای دستمزد غرامت محسوب می شود و کسانی که در بیمارستان مدتی را بستری شده اند مبلغ یک دوم دستمزد را دریافت خواهند کرد.

گفتیم که مبنای تعیین دستمزد غرامت حقوق روزانه یا آخرین حقوق دریافتی شخص بیمه شده است. جمع حقوق سه ماهه آخر فعالیت کاری شخص قبل از بیماری تقسیم بر روز های کارکرد وی در سه ماه محاسبه می شود که منظور از یک ماه ۳۰ روز تمام است پس سه ماه معادل ۹۰ روز می باشد. در هر رمان و به هر شیوه ای که شرکت بیمه از پرداخت غرامت سر باز زند مدعی یا شاکی می تواند دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت را تهیه و تنظیم کرده و آن را به مراجع قضایی تقدیم کند و خواهان احقاق حق و حقوق خود از شرکت بیمه شود.

نمونه دادخواست الزام شرکت بیمه پرداخت غرامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×