دادخواست تقسیط جزای نقدی

دادخواست تقسیط جزای نقدی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست تقسیط جزای نقدی

دادخواست تقسیط جزای نقدی از سوی محکومین به انواع مجازات های تعزیری به دادگاه ارائه می شود. محکومیت های جزای نقدی در قانون قابل تقسیط است. اما قبل از پرداختن به دادخواست مبنی بر تقسیط جزای نقدی لازم است تا ابتدا درآمدی جامع بر مجازات های جزای نقدی داشته باشیم و در ادامه در مورد قسط بندی و تبدیل مجازات های نقدی گفت و گو کنیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

منظور از تقسیط جزای نقدی چیست؟

همانطور که میدانید مجازات جزای نقدی یکی از انواع مجازات های تعزیری و از درجات هشتگانه این مجازات است که در ماده ۱۹ قانون برای مجازات و تنبیه و اصلاح محکومین از آن نام برده شده و از آن در محکومیت افراد استفاده می شود. جریمه نقدی و مجازات های نقدی مقدار وجه نقد مشخصی است که با پول رایج مملکت محاسبه خواهد شد و محکومین باید آن را به خزانه دولت واریز نمایند. در پرونده های کیفری گاهی مجازات های نقدی را برای محکومین در نظر گرفته خواهد شد که این قانون در راستای حبس زدایی تعیین و تبیین شده است.

جزای نقدی برای محکومینی که امکان اصلاح و تربیت آنها پس از پرداخت جریمه نقدی وجود داشته باشد و جرم مرتکب شده آنها از جرایم مهم نباشد قاضی پرونده متهم را محکوم به پرداخت جزای نقدی خواهد کرد تا پس از اجرای محکومیت متنبه شده و به آغوش جامعه باز گردد. همچنین بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری این مجازات یعنی پرداخت جزای نقدی چنانچه در توان محکوم علیه نباشد و یا مقدار وجه پرداختی بسیار بالا باشد قابل قسط بندی خواهد بود.

طبق ماده ۵۲۹ قانون دادرسی کیفری؛ شخصی که به موجب احکام قطعی محکوم به پرداخت جزای نقدی شده باشد و از پرداخت آن امتناع کند مرجع اجرای حکم اموال محکوم علیه را مورد بررسی قرار می دهد و آنها را شناسایی می کند و اموال وی در ازای جریمه نقدی توقیف خواهد شد البته قوانینی در مستثنیات دین وجود دارد که قابل اعمال خواهد بود. اما اگر محکوم علیه مالی نداشته باشد و یا قابل ردیابی و شناسایی نباشد مرجع اجرای حکم بخشی از حقوق و یا درآمد وی را به عنوان تامین کننده جزای نقدی توقیف خواهد کرد. در مواردی نیز محکوم علیه خواستار قسط بندی جریمه خواهد شد که در طی دادخواست تقسیط جزای نقدی خواهان قسط بندی خواهد شد. در ادامه با نحوه تنظیم و رسیدگی به این نوع از دادخواست در دادگاه خواهیم پرداخت.

نحوه رسیدگی به دادخواست تقسیط جزای نقدی

طبق گفته های فوق دانستیم که دادخواست تقسیط جزای نقدی از سوی محکوم علیه به دادگاه ارائه خواهد شد و زمانی این دادخواست در دادگاه مطرح می شود که محکوم علیه ملزم به پرداخت مجازات نقدی باشد. در صورتی شخص محکوم علیه جریمه نقدی را پرداخت نکند آثاری چون توقیف اموال و یا توقیف حقوق و درآمد وی متوجه او خواهد شد. پس در نتیجه محکومین به منظور جلوگیری از این آثار و در زمانی که مبلغ جریمه نقدی بالا باشد محکوم علیه دادخواستی را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه می دهد.

در این دادخواست این شخص خواستار تقسیط یا قسط بندی جریمه نقدی خواهد شد و در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که محکوم علیه توانایی پرداخت قسط ها را خواهد داشت حکم تقسیط جزای نقدی را صادر می کند. این حکم یعنی حکم تقسیط جریمه نقدی در دادگاه بدوی صادر می شود و لازم به ذکر است که دادگاه رسیدگی به دادخواست تامین مناسبی را از شخص گرفته و جزای نقدی او را قسط بندی خواهد کرد. و در صورتی که قسط های پرداختی به موقع پرداخت نشود دادگاه حکم تقسیط جریمه را لغو کرده و پیگیری های قانونی دیگری اتخاذ می شود. همچنین لازم به ذکر است که دادخواست تقسیط جریمه و جزای نقدی برای تاجران از سوی دادگاه پذیرفته نخواهد شد. جریمه نقدی برای محکومین بر دو نوع است که به صورت نسبی یا ثابت در قانون مشخص شده است.

انواع جزای نقدی

جزای نقدی در دو نوع ثابت و به صورت نسبی وجود دارد. منظور از جزای ثابت جریمه نقدی است که قانونگذار حداقل و حداکثر آن را در قانون مشخص کرده است. به این معنی که کاملا مبلغ آن یعنی حداقل و حداکثر آن معین شده است. منظور از جزای نقدی نسبی یا به صورت نسبی این است که بر حسب جرم ارتکابی و یا شرایط خاص مجرم دادگاه آن را مشخص نموده و یا قانون گذار مبنای برای تعیین آن در نظر گرفته است. زمان تقدیم دادخواست به دادگاه مهم است و باید در زمانی باشد که حکم اجرا نشده باشد و یا مهلت زمان برای تقدیم دادخواست به پایان نرسیده باشد.

چه زمانی می توان دادخواست تقسیط جزای نقدی را به دادگاه تقدیم کرد؟

زمانی که در دادگاه نخستین یا بدوی حکم بر جریمه نقدی برای محکوم علیه صادر می شود شخص می تواند قبل از قطعی شدن حکم دادخواست تقسیط جزای نقدی را به دادگاه ارائه دهد. تقاضای تقسیط کردن جریمه نقدی مانعی برای تجدید نظر خواهی به حکم صادر شده نمی باشد و درخواست قسط بندی جریمه و دعوای مربوط به آن جدای از دعوای اصلی باید عنوان شود. دادگاه در صورت پذیرفتن دادخواست مبنی بر تقسیط بدهی یا جریمه نقدی قرار تقسیط را صادر خواهد کرد. البته صدور قرار تقسیط با چه مرجعی است و چه مرجعی صلاحیت صدور آن را دارد اختلاف نظر وجود دارد برخی معتقد هستند که صدور قرار تقسیط به دادگاه بدوی و حاکم است. برخی دیگر از قانون گذاران معتقدند که اختیار قرار با مرجع اجرای احکام می باشد. در نهایت برخی دیگر بر این عقیده هستند که باید قرار تقسیط از سوی اجرای احکام پیشنهاد شود و دادگاه احکام آن را مورد پذیرش قرار دهد. اختلاف نظر هر یک از مدعیان مواد قانونی است که در قانون درج شده است. اما لازم به ذکر است که قبل از شروع جلسه دادرسی به دعوای اصلی و در صورت پیش بینی کردن محکومیت جزای نقدی لازم است با وکیل با تجربه در این زمینه مشورت شود تا قبل از صدور قطعی حکم دادخواست تقسیط جزای نقدی تهیه و تنظیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×