دادخواست انحصار وراثت

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست انحصار وراثت

ارائه دادخواست انحصار وراثت یکی از راه های حقوقی می باشد که افراد می توانند برای دفاع از حقوق مالی خود از آن استفاده کنند. از گذشته تاکنون حقوق مالی افراد برای آنها دارای اهمیت بسیار زیادی بوده است و نمیتوان به هیچ عنوان این موضوع را کتمان کرد، به همین دلیل نیز روزانه تعداد پرونده های مالی دادگاه ها افزایش پیدا می کند. 

از آنجایی که تنظیم دادخواست انحصار وراثت نیاز به دانش حقوقی دارد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که این وظیفه را به یک فرد متخصص و حرفه ای بسپارند. یک وکیل با تجربه می تواند در کوتاهترین زمان ممکن دادخواست انحصار وراثت را به بهترین نحو تنظیم کند و آن را به محاکم قضایی تحویل دهد. بسیاری از افرادی که مسئله وراثت را جدی نمی گیرند،ف حقوق مالیشان مورد تضییع قرار می گیرد.

ارائه دادخواست انحصار وراثت توسط چه کسانی باید انجام شود؟

هنگامی که فردی فوت می کند، اموالی از او به جای می ماند که باید به ورثه اش انتقال پیدا کند. اکنون ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش اید که اصلا ورثه به چه کسانی گفته می شود؟ چه کسانی می توانند برای تنظیم دادخواست انحصار وراثت ا اقدام نمایند؟  قانون مدنی کشور ما به خوبی موجبات ارث را تعیین کرده است. در حالت کلی، موجب ارث دو امر است: نسب و سب

 اشخاصی که به موجب نسب ارث می‌برند سه طبقه‌اند:

پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.

اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.

اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.

از طرفی دیگر شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که  از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.

شرایط قانونی انحصار وراثت

شما باید به این مسئله دقت داشته باشید که انحصار وراثت نیز همانند بسیاری دیگر از قواعد حقوقی دارای شرایط خاصی می باشد. برای ارائه دادخواست انحصار وراثت باید تمامی شرایط قانونی زیر وجود داشته باشد:

شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد در صورتی ارث می‌برد که نطفه او حین‌الموت منعقد بوده و زنده‌هم متولد شود اگرچه فوراً پس از تولد بمیرد.

هر گاه در حین موت مورث حملی باشد که اگر قابل وراثت متولد شود مانع از ارث تمام یا بعضی از وراث دیگر می‌گردد تقسیم ارث به‌عمل نمی‌آید تا حال او معلوم شود و اگر حمل مانع از ارث هیچ یک از سایر وراث نباشد و آنها بخواهند ترکه

را تقسیم کنند باید برای حمل حصه‌ای که‌مساوی حصه دو پسر از همان طبقه باشد کنار گذارند و حصه هر یک از وراث مراعا است تا حال حمل معلوم شود.

اگر بین وارث غایب مفقودالاثری باشد سهم او کنار گذارده می‌شود تا حال او معلوم شود در صورتی که محقق گردد قبل از مورث مرده‌است حصه او به سایر وراث بر می‌گردد و الا به خود او یا به ورثه او می‌رسد.

قتل از موانع ارث است بنابراین کسی که مورث خود را عمداً بکشد از ارث او ممنوع می‌شود اعم از این که قتل بالمباشره باشد یا‌بالتسبیب و منفرداً باشد یا به شرکت دیگری.

بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند و همچنین فرزندی که به سبب انکار او لعان واقع شده از پدر و پدر از او ارث نمی‌برد‌لیکن فرزند مزبور از مادر و خویشان مادری خود و همچنین مادر و خویشان مادری از او ارث می‌برند.

ولدالزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی‌برد لیکن اگر حرمت رابطه که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به‌دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می‌برد و بالعکس.

دادخواست انحصار وراثت چیست؟

در تعریف دادخواست انحصار وراثت باید به قانون رجوع کنیم. بر اساس ماده 1 ‌قانون تصدیق انحصار وراثت،در هر موردی که یک یا چند نفر بخواهند مال متعلق به متوفی را اعم از منقول یا غیر منقول یا اسنادی که نزد غیر است به عنوان وراثت‌اخذ نمایند و یا طلب متوفایی را به این عنوان وصول کنند و متصرف یا مدیون بدون انکار وجود مال یا دین یا اسناد تصدیقی برای سمت و یا انحصار‌وراثت از آنها بخواهد باید اقدام به تنظیم دادخواست انحصار وراثت کنند.

دادخواست انحصار وراثت و مدارک مربوط به آن

برای تنظیم دادخواست انحصار وراثت نیز همچون بسیاری از دادخواست های قانونی دیگر باید مدارک معین شده ضمیمه پرونده شوند تا این دادخواست دارای اعتبار گردد و قابلیت رسیدگی داشته باشد. این مدارک به ترتیب به موارد زیر تقسیم می شوند:

 وصیت نامه رسمی شخص فوت شده ( در صورت وجود چنین مدرکی)

 استشهادیه محضری

شناسنامه متوفی

عقدنامه یا رونوشت

شناسنامه وراث

گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی ( این مدرک برای متوفیانی است که قبل از سال 95 فوت کرده اند و تاکنون هیچ اقدام قانونی برای انحصار ورثه نکرده اند.)

مراحل قانونی ارائه دادخواست انحصار وراثت

مراحلی که قانون کشور ما برای ارائه دادخواس انحصار وراثت و آغاز دعوی مشخص کرده است به ترتیب زیر می باشد:

شخص و یا اشخاص مزبور باید برای تحصیل تصدیق وراثت و عده وراث تقاضای کتبی که در اصطلاح حقوقی به ان دادخواست انحصار وراثت می گویند را باید به یکی از محاکم صلح محل اقامت دائمی‌متوفی یا محاکم بدایتی که وظایف صلحیه را انجام می‌دهند تقدیم کند در صورتی که محل اقامت دائمی متوفی در خارج از مملکت باشد به یکی از‌محاکم صلح تهران باید مراجعه شود.

اگر اموال منقول و غیر منقول و وجه نقد متعلق به اشخاص مجهول‌الوارث که در تصرف دولت یا موسسات تجارتی و یا صرافی و غیره‌و یا اشخاص است در ظرف ده سال نسبت به مال منقول و وجه نقد و بیست سال نسبت به مال غیر منقول از تاریخ فوت مالک کسی به عنوان وراثت‌ادعا ننماید دیگر ادعایی پذیرفته نخواهد شد و اموال مزبوره متعلق به دولت است که به مصرف موسسات خیریه برساند.

اداره ثبت اسناد و املاک برای صدور سند مالکیت و یا تبدیل ملکی که به نام متوفی‌ثبت شده است به اسم وارث یا وراث او یا برای هر مقصود دیگری از تقاضاکننده سند مالکیت و یا تبدیل و غیره تصدیقی برای وراثت و عده وراث‌بخواهد.

هر شاهدی که در موضوع تحصیل تصدیق وراثت برخلاف حقیقت شهادت دهد برای شهادت دروغ تعقیب و به مجازاتی که برای این‌جرم مقرر است محکوم خواهد شد.

دادخواست انحصار وراثت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×