دادخواست مطالبه وجه

دادخواست مطالبه وجه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست مطالبه وجه

دادخواست مطالبه وجه از جمله دادخواست های نسبتا رایج در سیستم قضایی محسوب می شود. این دادخواست در حوزه دعوی مالی است. از این رو مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است. البته شما می توانید در دادخواست مطالبه وجه هزینه دادرسی و همچنین هزینه وکیل را از خوانده طلب کنید.

روابط تجاری میان انسان ها از عمومی ترین و عادی ترین روابطی محسوب می شوند که در سراسر دنیا وجود دارند. این روابط را می توان به دو شکل تصور کرد:

در ازای پرداخت وجه، خدمات یا محصولاتی دریافت می شود و یا این که به سبب یک قرارداد این پرداخت وجه با هدف سودآوری است.

پرداخت وجه در ازای هیچ دریافتی نیست و تنها می تواند به عنوان قرض محسوب شود.

در حالت اول اگر خدمات یا محصولات دریافتی برابر با وجه پرداخت شده نباشد و یا این که در ازای این وجه عملا چیزی دریافت نشود شخص می تواند نسبت به بازپس گیری وجه اقدام کند. در حالت دوم نیز معمولا بین طرفین قراردادی به صورت کتپی یا شفاهی منعقد می شود که زمان باز پس دادن طلب مشخص می شود. اگر بدهکار بعد از این زمان وجه را پرداخت نکرد، طلبکار به عنوان خواهان می تواند نسبت به تنظیم و ارائه دادخواست مطالبه وجه اقدام کند.

همچنین دقت داشته باشید که معمولا در قانون کشور ما معنای اصطلاح حقوقی مطالبه وجه و مطالبه طلب تقریبا با یکدیگر برابر می باشند و دارای اختلاف معنایی نسبتا جزیی می باشند. در واقع در مطالبه وجه، اشاره به وجه رایج مملکت است و مطالبه طلب هر نوع مال منقول یا غیر منقول را شامل می شود.

دادخواست مطالبه وجه و شرایط آن

سوال اصلی اینجاست که شما به عنوان طلبکار تحت چه شرایطی می توانید دادخواست مطالبه وجه را ارائه بدهید؟

همانطور که در متن بالا گفتیم دادخواست مطالبه وجه جزئی از دعاوی مالی است. بنابراین شما برای ارائه دادخواست مطالبه وجه باید همراه با آن مدارک مالی مستدلی نیز ارائه بدهید. این مدارک مالی می تواند سند رسمی یا غیر رسمی باشند.

همانطور که می دانید اسناد رسمی، اسنادی هستند که توسط دفتار اسناد رسمی به ثبت می رسند و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. به طور مثال شما در برابر وجهی که به فرد دیگری می دهید می توانید از او ضمانت نامه رسمی دریافت کنید. این ضمانت  نامه که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شده می تواند مهمترین فاکتور و مدرک در این نوع دعاوی مالی باشد.

اسناد غیر رسمی آن هایی هستند که بدون حضور نماینده قانونی و بدون ثبت در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود. این اسناد مانند قول نامه، تفاهم نامه، مبایعه نامه و … است. این اسناد نیز در دادگاه قابل استناد است. اما باید توجه داشته باشید که اعتبار قانونی آن نسبت به اسناد رسمی کمتر است.

حالت دیگری وجود دارد که طرفین در انتقال وجه از سند رسمی یا غیر رسمی استفاده نکرده اند. در این حالت هر نوع فیش بانکی یا اطلاعاتی که نشان دهد وجه منتقل شده می تواند به عنوان یک مدرک قابل ارائه به دادگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

در حالتی که این چنین مدارکی هم وجود نداشته باشد، تنها راهکار قانونی برای اثبات این دعوی مورد استفاده قرار می گیرد. البته مسلما این راه کمی سخت تر است وقابلیت استناد کمتری در دادگاه دارد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد دادخواست مطالبه وجه بدانید این است که این دعوی اصولا یک دعوی حقوقی است و با احتمال بسیار اندک شما می توانید آن را تبدیل به یک دعوی کیفری کنید. بنابراین پیشنهاد ما این است که وقت و هزینه خودتان را در مسیر تبدیل پرونده مطالبه وجه به یک پرونده کیفری هدر ندهید.

ارائه دادخواست مطالبه وجه

دادخواست مطالبه وجه نیز همانند بسیاری از دادخواست های دیگر دارای ارکان خاصی می باشد. شما در این خواست بخش های مختلفی مانند خوانده، خواهان، مدارک، شرح دادخواست و … را مشاهده می کنید.

برای دادخواست مطالبه وجه، خواهان مسلما طلبکار خواهد بود. خوانده نیز فردی است که وجه یا مال را در اختیار گرفته و به عنوان بدهکار شناخته می شود.

به عنوان مدرک علاوه بر تصویر یا کپی اوراق هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی، شما باید تمامی مدارک دال بر انتقال وجه یا مال به طرف خوانده را در این دادخواست ارائه بدهید.

طرف خواهان در شرح دادخواست مطالبه وجه باید شرح کاملی از انتقال وجه یا مال به طرف خواهان را بیان کنید. توجه کنید که این شرح نباید وارد حاشیه شود. بنابراین از گفتن حرف های اضافه بپرهیزید. توجه داشته باشید که استناد با قوانین می تواند راه شما را هموارتر کند. به طور مثال ماده 265 قانون مدنی ” هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه مقروض آن چیز باشد‌ میتواند استرداد کند. ” می تواند کارکرد خوبی برای شما داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که شما قبل از ارائه دادخواست مطالبه وجه یا بعد از آن می توانید بنا بر حکم ماده 108 قانون آیین دادرسی (خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است در موارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن است :

الف- دعوا مستند به سند رسمی باشد.

ب- خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.

ج- در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد.

د- خواهان، خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد اید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد. ) درخواست توقیف اموال بدهکار قبل از ابلاغیه را داشته باشید

چرا دادخواست مطالبه وجه؟

توجه داشته باشید که در مورد مطالبه حق یا وجه در صورتی که بدهکار توان پرداخت نداشته باشد، دادگاه می تواند از حکم اعسار یا قسط بندی نیز استفاده کند. این موضوع نشان می دهد که تنها هدف قانون و مراجع قضایی این است که وجه یا مال به شکل های مختلف به طلبکار عودت داده شود.

گروه وکلای پارسا با استفاده از بهترین و مجرب ترین وکلای پایه یک دادگستری می تواند راهنمای خوبی در تنظیم و ارائه دادخواست مطالبه وجه برای شما باشد.

نمونه دادخواست مطالبه وجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×