دادخواست انحلال شرکت

دادخواست انحلال شرکت (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست انحلال شرکت

مواردی که طی آن امکان ارائه دادخواست انحلال شرکت امکان پذیر می شود کدام است؟ چه کسانی یا اشخاصی می توانند این دادخواست را تهیه و تنظیم کنند؟ مدارک و اسناد لازم برای انجام این مهم کدام است؟ چنانچه حکم ورشکستگی شرکت از سوی مراجع صادر شود آیا می توان بلافاصله انحلال شرکت را درخواست کرد؟ کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد؟ در صورت صدور حکم انحلال شرکت، چه زمانی انحلال باید اجرا شود؟ جواب این سوالات و سوال هایی دیگر را در این مقاله از ما بخواهید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

موارد دادخواست انحلال شرکت سهامی خاص 

دادخواست انحلال شرکت زمانی مطرح می شود که در جلسه مجمع عمومی صاحبان سهام اصلی رای اکثریت به انحلال شرکت صادر نشود و یا به عبارتی سهامداران اصلی بر این موضوع اختلاف نظر داشته باشند و بر انحلال آن توافق نکنند. تنظیم دادخواست انحلال در شرکت سهامی با شرکت با مسئولیت محدود تقریبا متفاوت است و هر بک دارای ضوابط جداگانه مشخصی است. بحث و موضوع انحلال شرکت ها دارای قوانین مشخصی است که هر سهامدار اصلی خواهان اطلاعات کاملی در خصوص این موضوع است. اما موارد مهمی که سهامداران و اشخاص حقوقی می توانند دادخواست را بر این مبنی مطرح نمایند به شرح زیر می باشد.

در مواردی که اهداف مد نظر شرکت تحقق نیابد و موضوع تشکیل دهنده موضوع مرتفع باشد و یا در کل انجام آن امکان پذیر نباشد سهامداران و مجمع عمومی شرکت تصمیم به انحلال آن خواهند کرد.

در حالتی که شرکت برای مدت مشخص و هدف مشخصی تاسیس شده باشد که پس از پایان مهلت و پس از رسیدن به اهداف آن را منحل کرده و یا اقدام به تمدید زمانی آن نشود.

در شرکت های سهامی خاص چنانچه سهامداران اصلی اعلام ورشکستگی نمایند می توانند شرکت را منحل سازند.

رای اکثریت مجمع عمومی بر موضوع انحلال شرکت به هر دلیل مشخصی باعث انحلال شرکت می شود.

در نهایت صدور حکم دادگاه مبنی بر انحلال شرکت

در مورد شرکت های سهامی خاص این نکته قابل ذکر است که دادگاه در برخی مواقع با وجود اینکه مابین سهامداران و شرکا بر سر انحلال شرکت اختلاف نظر وجود داشته باشد دادگاه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. این مورد زمانی اتفاق می افتد که شرکت سهامی خاص در پرداخت بدهکاری های خود اهمال بورزد و یا آنها را پرداخت ننماید طبق قوانین ورشکستگی و همچنین طبق قانون دادگاه دارای صلاحیت هر شخص ذی نفعی می تواند برای انحلال آن اقامه دعوا کند. اما در مواردی نیز وجود دارد که در صورت بروز هر یک قابلیت انحلال شرکت از سوی دادگاه وجود دارد که روال کار به این شکل است، دادگاه ذی صلاح مهلت حداکثر شش ماهه را به سهامداران و صاحبان شرکت خواهد داد تا امور پیش آمده را اصلاح نمایند و در صورت عدم اقدامات لازم از سوی سهامداران دادگاه با صدور حکمی قطعی انحلال شرکت را ابلاغ خواهد کرد این سه مورد به قرار زیر می باشد؛

عدم تشکیل جلسه مجمع عمومی سالیانه جهت رسیدگی و حسابداری هر سال مالی

چنانچه موضوع و هدف اصلی تشکیل و تاسیس شرکت تا یک سال پس از آن شروع نشده باشد و یا فعالیت به مدت یک سال تمام تعویق بیفتد.

اگر به مدت بیشتر از شش ماه سمت مدیر عامل و یا سمت هیئت مدیره خالی باشد. 

 موارد گفته شده در قوانین انحلال شرکت سهامی خاص بود که در صورت پذیرش آثار حقوقی انحلال بایستی اقدامات لازم در این خصوص انجام شود که در ادامه این مقاله آورده خواهد شد.اما موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است که در متن زیر به این موضوع می پردازیم.

موارد دادخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود

مواردی که باعث تنظیم دادخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود می شود به قرار زیر است؛

زمانی که انجام موضوع و هدف مشخص در قالب شرکت با مسئولیت محدود انجام نشود یا امکان پذیر نباشد.

در صورت تاسیس این شرکت با هدفی مشخص در زمان مشخص و عدم تمدید مهلت رمانی شرکت

چنانچه شرکت با مسئولیت محدود ورشکسته شود

در صورتی که سهامداری که سرمایه وی بیشتر از نصف سرمایه شرکت باشد و تصمیم بر انحلال داشته باشد شرکت منحل می شود.

اگر ضرر های وارد شده بیشتر از نصف سرمایه شرکت باشد شرکت منحل خواهد شد.

برخی از اساس نامه های شرکت های با مسئولیت محدود آورده شده است که در صورت فوت یکی از شرکا این شرکت منحل شود.

اقدامات لازم پس از انحلال شرکت

زمانی که انحلال شرکت صورت می گیرد خود به خود شرکت در موضع تصفیه قرار گرفته می شود و تمامی اوراق خود را تصفیه کند. همچنین اگر در اساسنامه شرکت مسئولیت و تکلیف مدیران تعیین نشده باشد و یا دادگاه حکم انحلال آن را صادر کرده باشد تعیین مدیر تصفیه به عهده دادگاه می باشد که در حین انحلال و یا تا ظرف مدت پنج روز مشخص خواهد شد. 

شخص حقوقی شرکت تا اعلام پایان تصفیه پا برجا می ماند و چنانچه انحلال شرکت به علت ورشکستگی بوده باشد بایستی تصفیه کلیه امور با قوانین ورشکستگی باشد.

اگر انحلال شرکت و یا اعلام ورشکستگی در روزنامه های کثیرالانتشار یا رسمی درج نشود آثار انحلال برای شخص ثالث بی اثر خواهد بود.

مدارک لازم جهت تنظیم دادخواست انحلال شرکت   

لازم است قبل از تصمیم بر تهیه فرم دادخواست انحلال شرکت و تنظیم آن مدارک لازم را جهت این امر تهیه کرد. در مراکز استان و شهر تهران بایستی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و در شهرستان ها نیز به دفاتر کل دادگستری برای ارائه این فرم مراجعه کرد.

ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه و همراه کپی واضح این کارت های شناسایی

تهیه فرم مخصوص دادخواست انحلال شرکت و پر کردن فرم و امضای آن و همچنین درج موارد انحلال

همچنین ادله و مدارک اثبات بر مورد و دلیل برای انحلال

رجوع به کارشناس رسمی و متخصص در این زمینه در دادگاه

پرداخت هزینه دادرسی

توصیه می شود به دلیل پیچیدگی موضوع حقوقی انحلال شرکت با وکیل مجرب در این زمینه مشورت شود زیرا طی کردن روند انحلال شرکت همانطور که گفته شد دارای پیچیدگی های خاصی است.

نمونه دادخواست انحلال شرکت   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×