وکیل قصورات پزشکی

وکیل قصورات پزشکی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل قصورات پزشکی

وکیل قصورات پزشکی چه مسئولیتی دارد؟

استفاده از وکیل قصورات پزشکی از این جهت اهمیت دارد که بسته به نوع شکایت مراجع قانونی مختلفی این دعوی را بررسی می کند. وکیل قصورات پزشکی می تواند به شما در انتخاب مسیر شکایت کمک کند و به نوعی کاری کند که شما سریعتر به نتیجه برسید. در واقع ممکن است شما بدون توجه به قوانین مختلف اقدام به شکایت کنید و ماه ها شکایت شما در مراجع قضایی مختلف بررسی شود و در انتها مشخص شود که مرجع مورد نظر را به درستی انتخاب نکرده اید و همه کار را باید از ابتدا شروع کنید. به جز این مسئله قصور پزشکی و شکایت از او شرایط و قوانین مختلفی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پزشکی جز مشاغل حساسی محسوب می شود که به صورت مستقیم با جان انسان در ارتباط است. از این رو یک پزشک باید نسبت به حفظ جان بیمار خود متعهد باشد. در صورتی که این تعهد به هر شکل زیر سوال برود یا ثابت شود که پزشک در انجام تعهدات خود کوتاهی کرده حق شکایت برای بیمار وجود دارد.

از طرف دیگر همانطور که گفتیم پزشکی یک شغل محسوب می شود. از این رو درست مانند هر شغلی دیگر برای انجام کار هزینه ای دریافت می کند. اگر این هزینه مطابق خدمات ارائه شده نباشد و یا پزشک به هر دلیل در خدمات خود کوتاهی کرده باشد از نظر قوانین تجارت و قانون کار نیز مقصر شناخته می شود. اینجاست که حق استفاده از وکیل قصورات پزشکی برای بیمار ایجاد می شود.

در همین ابتدای کار می توان حدس زد که مراجع مختلفی در مورد قصور پزشکی می توانند ذیصلاح باشند. همین تعدد مراجع صالح در بررسی قصورات پزشکی خود عامل مهمی در سردرگمی بیماران محسوب می شود. به طور مثال یک بیماری نمی داند که برای شکایت از پزشک باید به دادسرای جرایم پزشکی مراجعه کند یا این که سراغ سازمان نظام پزشکی برود!

مراجع صالح در رسیدگی قصورات پزشکی

یک وکیل قصورات پزشکی به خوبی می داند که بر اساس نوع شغل پزشکی مراجع قضایی مختلفی صلاحیت بررسی شکایات آن را بر عهده دارند.

به طور کلی سازمان نظام پزشکی به عنوان مدیر صنف پزشکی اولین مرجع قانونی رسیدگی به شکایت بیماران محسوب می شود. بیماران می توانند برای شکایت از پزشک به این سازمان مراجعه کنند. در صورتی که قصورات پزشک در حد قوانین تجاری و اداری باشد این سازمان خود به عنوان یک مرجع صالح می تواند به این موارد رسیدگی کند اما اگر قصورات پزشکی باعث شده باشد که جان یا مال بیمار یا نزدیکان او به خطر بیافتد این سازمان وظیفه دارد دعوی را به مراجع بالاتر ارجاع دهد.

یک وکیل قصورات پزشکی به خوبی می داند همیشه می توان از طریق سازمان نظام پزشکی اقدام کرد اما این اقدام مسلما زمان بر است. این وکیل اگر به خوبی با قوانین و نوع جرم آشنایی داشته باشد می تواند از همان ابتدا مشخص کند که برای چه جرمی باید سراغ چه مرجعی رفت. همین کار می تواند زمان رسیدگی به پرونده دعوی را سریع تر کند. مثلا اگر قرار باشد دادسرای پزشکی به پرونده رسیدگی کند اگر شما بخواهید از طریق سازمان نظام پزشکی اقدام کنید مسلما زمان طولانی تری را باید منتظر باشید تا این که بخواهید به صورت مستقیم به دادسرای پزشکی مراجعه کنید.

از آن جایی که پزشکی یک کار تخصصی محسوب می شود و لازم است که مرجع قضایی با این کار تا حدودی آشنا باشد، دادسرای پزشکی در قانون پیش بینی شده است. این دادسرا وظیفه دارد قصورات پزشکی را از جنبه پزشکی و قانونی بررسی و رای خود را صادر کند.

یک وکیل قصورات پزشکی به خوبی می داند در صورتی که پزشک به طور عمدی جان بیمار را به خطر انداخته باشد می توان برای او اقامه دعوی کیفری کرد. در این حالت دادگاه انقلاب به عنوان عالی ترین مرجع قضایی کیفری ایران مسئول رسیدگی به نوع پرونده وارد میدان می شود. مثلا اگر پزشک به هر دلیل نخواهد بیمار را مداوا کند یا در مداوای او به صورت عمد خطایی داشته باشد، دادگاه انقلاب محکومیت های کیفری برای او در نظر می گیرد.

وکیل قصورات پزشکی و کاری که می تواند کند

یکی از سوالاتی که در مورد قصورات پزشکی پرسیده می شود این است که از نظر قانونی چه اعمالی را می توان بر جرم یا قصور پزشکی دانست؟ به طور کلی می توان قصورات پزشکی را در گروه های زیر دسته بندی کرد:

   بی احتیاطی پزشکی:

یک پزشک حق ندارد کاری غیر ضروری و پر ریسک بر روی بیمار انجام دهد. مثلا یک پزشک نباید کارهایی را با هدف آموزش یا آزمایش روی بدن بیمار انجام دهد. این که قرصی را صرفا با هدف مشاهده نتیجه آن به بیمار بدهد و یا عملی را با هدف انجام یک آزمایش روی بدن بیمار انجام دهد مصداق بارز این جرم محسوب میشود. در صورت بروز این افعال وکیل قصورات پزشکی می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

 عدم رعایت قوانین:

پزشکی درست مانند هر شغل و هر صنفی دیگر قوانین خاص خودش را دارد. هر نوع تخطی از این قوانین می تواند عواقب قانونی برای پزشک داشته باشد.

 نداشتن مهارت کافی

پزشکی شغلی پر خطر و حساس محسوب می شود. از این رو پزشک حتما باید برای انجام کارهای مختلف پزشکی مدارک معتبر داشته باشد. البته داشتن مدرک نیز به تنهایی نمی تواند مهارت پزشک را ثابت کند. اگر پزشکی بدون مهارت دست به انجام کار و معالجه بیمار بزند، مصداق بارز به خطر انداختن عمد جان بیمار است. در این موارد دادگاه انقلاب به عنوان مرجع اصلی رسیدگی می تواند به این دست از جرائم رسیدگی کند.

 خودداری از انجام کار

در صورتی که پزشک کم کاری کند و کارهای لازم برای نجات جان بیمار انجام ندهد و یا به هر دلیل خدمات خود را به بیمار به طور کامل ارائه ندهد وکیل قصورات پزشکی می تواند به وکالت از بیمار از پزشک شکایت کند.

*همانطور که مشاهده می کنید به سبب حساسیت شغل پزشکی دامنه جرائم آن نیز گسترده و البته تعداد مراجع بررسی این جرائم نیز کم نیست! از این رو بهتر است در این موارد حتما از یک وکیل قصورات پزشکی با تجربه و مجرب استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×