دادخواست جلب ثالث

دادخواست جلب ثالث (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست جلب ثالث

دادخواست جلب ثالث یکی از انواع دعوای مطرح شده طاری یا تقابل است که در صورت لزوم در جلسات دادگاه مطرح خواهد شد. منظور از دعوای طاری این است که در راستای دعوای اصلی و در ارتباط با آن مطرح می شود و این دعوا در تقابل دعوای اصلی قرار می گیرد و آثار هر یک از بر دیگری کاملا تاثیر می گذارد. از ویژگی های این نوع از دعوا این است که باید تا پایان جلسه دادگاه بدوی و صدور حکم مطرح شود. دادخواست جلب ثالث زمانی در این حالت مطرح خواهد شد که هر یک از طرفین پرونده جلب و ورود شخص ثالثی را به دعوای خود و تاثیر آن را بر روند رسیدگی به پرونده لازم و ضروری بدانند. جلب شخص ثالث در دادگاه بدوی به این صورت است که خواهان جلب شخص ثالث دلایل خود را به دادگاه برای ورود یا جلب ثالث ارائه می دهد و پس از آن ظرف مدت سه روزه اقدام به تقدیم دادخواست به دادگاه نماید.

این دادخواست در مرحله رسیدگی بدوی و تجدید نظر قابل پیگیری خواهد بود اما لازم است بدانید که در دادگاه فرجام خواهی تنظیم و ارائه آن یعنی دادخواست جلب  امکان پذیر نخواهد بود. در صورتی که طرفین دعوا امکان تنظیم این دادخواست را در فرصت زمانی مشخص شده نداشته باشند می تواند از دادگاه توقف در دادرسی را بخواهند که در این مورد دادگاه تصمیم گیرنده خواهد بود. اگر برای دادگاه مشخص باشد که حکم جلب ثالث باعث اطاله دادرسی می شود دادگاه جداگانه به دعوای طاری از دعوای اصلی رسیدگی خواهد کرد. شخص ثالث به دادگاه خوانده محسوب می شود و دارای تمامی حقوقی است که قانون برای خوانده در نظر گرفته است. پس در دفاعی‌ات خود می تواند از مواد قانونی استفاده نماید. اما لازم است تا مواد قانونی مرتبط با این موضوع را یادآوری کنیم که خلاصه ای از گفته ها را در بر می گیرد.

مواد قانونی در خصوص جلب ثالث

ماده ۱۳۵ قانون دادرسی؛ هر کدام از طرفین دعوا اگر جلب ثالث را برای طرح دعوای خود لازم بدانند می توانند تا قبل از پایان جلسه بدوی دادرسی یعنی جلسه اول رسیدگی به دعوا ادله و اظهارات خود را به دادگاه اظهار نماید و ظرف سه روز پس از پایان جلسه با ارائه دادخواست از دادگاه درخواست جلب ثالث را بخواهند چه دعوا در مرحله بدوی  چه در مرحله تجدید نظر خواهی باشد فرقی در اصل موضوع ندارد و شخص متقاضی می تواند دادخواست را تنظیم نماید. 

ماده ۱۳۷ قانون دادرسی؛ تنظیم دادخواست جلب ثالث و رونوشت ضمائم و مدارک باید به تعداد اصحاب دعوا به اضافه یک نسخه اضافه باشد یعنی برای هر یک از طرفین دعوا بک نسخه ارسال شود همچنین رسیدگی به دادخواست جلب شخص ثالث و شرایط تنظیم آن همانند دادخواست اصلی طرح دعوا می باشد.

ماده ۱۳۹ قانون دادرسی؛ شخص ثالث خوانده محسوب می شود و دارای تمام حقوقی است که خوانده در قانون دادرسی خواهد داشت هر زمان برای دادگاه محرز شود که جلب ثالث باعث تاخیر در روند رسیدگی به پرونده می شود می تواند دادخواست جلب یا طاری را از دعوای اصلی تفکیک کرده و جداگانه به آنها رسیدگی شود.اما چنانچه مهلت قانونی تنظیم دادخواست گذشته باشد آیا متقاضی جلب می تواند درخواست جلب نماید؟ در متن زیر به این موضوع خواهیم پرداخت.

مهلت قانونی در تنظیم دادخواست جلب ثالث

همانطور که گفته شد در رابطه با دادخواست جلب ثالث، در زمان رسیدگی و دادرسی به دعوا در دادگاه بایستی ادله خود را برای جلب شخص مطرح نماید و تا ظرف مدت سه روز بایستی دادخواست را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه نماید در صورتی که در مدت زمان مقرر موفق به تنظیم و ارائه دادخواست نشد و خارج از مهلت مقرر دادخواست به دادگاه ارائه شود بایستی دادگاه قرار رد دادخواست را صادر نماید. چنانچه قرار رد دادخواست به دادخواست جلب خواهان صورت بگیرد در مرحله تجدید نظر خواهی نیز خواهان نمی تواند شخص اصلی یا طرف اصلی دعوا را جلب نماید. در ماده ۱۴۰ قانون دادرسی در مورد تجدید نظر پس از صدور قرار رد آورده شده است؛ مهلت تجدید نظر خواهی تابع حکم اصل دعواست اگر قرار رد دادخواست در حین رسیدگی به پرونده اصلی صادر شده باشد خواهان جلب شخص ثالث مکلف نیست تا در مدت بیست روزه اقدام به ارائه دادخواست نماید مهلت تجدید نظر از قرار صادره از زمان تاریخ ابلاغ رای مربوط به دعوای اصلی شروع می شود. برای ایرانیان مقیم خارج میز این مدت دو ماه و از تاریخ ابلاغ حکم اصلی است.

نحوه رسیدگی به دادخواست جلب ثالث

در خصوص مبحث دادخواست جلب ثالث چنانچه خوانده اصلی پرونده جلب شخص ثالث را به علت تسری دادن آثار محکومیت خود جلب نماید رای دادگاه به دو قسمت تقسیم خواهد شد؛ در حالت و قسمت اول دادگاه تصمیم می گیرد که اول تکلیف دعوای اصلی را مشخص نماید که این دعوا مابین خواهان اصلی و خوانده اصلی است سپس به دعوای طاری جلب ثالث خواهد پرداخت.

اما چنانچه طرح دادخواست جلب ثالث از طرف هر یک به خاطر استفاده از اسناد و مدارک وی ارائه شود اگر دادگاه دفاعیات شخص ثالث را در رای دادگاه موثر بداند در صدور آراء فقط به دفاعیات او استناد خواهد کرد. اگر دعوای جلب فقط در مقام پاسخگویی به دعوای خواهان باشد خواهان این دادخواست نمی تواند درخواست تامین خواسته خود را از اموال مجلوب یا شخص ثالث بنماید. اما اگر دعوای جلب به دلیل محکومیت وی باشد ممکن است درخواست تامین خواسته از وی به عمل بیاید.

اما نکته مهم و قابل یادآوری این است که دادگاه هیچگاه شخص ثالث را به جای خوانده اصلی در مقابل خواهان قرار نمی دهد.

نکته مهم دیگر این است که در خصوص خواندگان ثالث به دعوا این است که متقاضی این دادخواست علاوه بر اشخاص یا شخص ثالث خوانده به دادگاه سایر افرادی که قبلا در جلسات دادگاه حضور داشته اند را جز خواندگان جلب نامشان را قید نماید که اگر درخواست جلب چنین نباشد قابل استماع نخواهد بود. در خصوص تنظیم و ارائه دادخواست جلب ثالث بهتر است قبل از شروع جلسه دادرسی با وکیل مجرب مشورت شود تا از چگونگی ارائه ادله خود به دادگاه راهنمایی کامل شود. 

 نمونه دادخواست جلب ثالث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×