دادخواست صلح و سازش

دادخواست صلح و سازش (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست صلح و سازش

در مورد دادخواست صلح و سازش چیزی می دانید؟ دادخواست صلح و سازش جز آن دسته از دادخواست های حقوقی می باشد که دارای کاربرد بسیار زیادی است و از بوجود آمدن بسیاری از دعاوی جلوگیری می کند. شاید برخی از افراد با خود فکر کنند که طرح دعوای حقوقی در مقایسه با ارائه دادخواست صلح و سازش، بهتر است اما حقیقت آن است که دادخواست صلح و سازش بسیار پرکاربرد تر می باشد؛ چرا که با ارائه دادخواست صلح و سازش میتوان در زمان و هزینه های دادرسی صرفه جویی کرد.

مسلما تاکنون برای شما و اطرافیانتان پیش امده است که دچار مشکلات حقوقی مختلفی شوید. در چنین مواردی بهترین و آسانترین راه حل ممکن آن می باشد که توافق و سازش میان طرفین برقرار شود. همانطور که از معنای کلمه صلح مشخص است، هدف از ارائه این دادخواست ایجاد توافق و سازگاری میان طرفین یک دعوا می باشد.

اگر بخواهیم زمان ارائه دادخواست صلح و سازش را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که امکان ارائه این دادخواست معمولا بعد از اقامه یک دعوا و هم قبل از اقامه دعوا می باشد و هیچ محدودیت زمانی برای متقاضیان آن وجود ندارد.

مراحل ارائه دادخواست صلح و سازش

افراد مختلف ممکن است به دلایل گوناگونی برای ارائه دادخواست صلح و سازش اقدام کنند. از رایج ترین این دلایل می توان به مواردی همچون: سرعت بخشیدن به روند دادرسی، منصرف شدن از طرح دعوا، عدم تامین ادله اثبات دعوی و….. اشاره کرد.

هر زمان که افراد با چنین مشکلاتی روبرو شوند و تصمیم بگیرند که برای ارائه دادخواست صلح و سازش اقدام کنند، می توانند با کمک یک وکیل متخصص و حرفه ای به صورت کتبی دادخواست مربوطه را تنظیم کرده و به دادگاه تحویل دهند. پس از ارائه دادخواست صلح و سازش، دادگاه دعوت نامه ای را برای برگزاری جلسه سازش به طرف مقابل پرونده ارسال می کند.

در صورتی که طرفین پرونده برای ایجاد صلح و سازش در دادگاه حاضر شوند، شرایط و قواعد صلح مطرح می گردد تا طرفین به توافق برسند. در چنین مواردی معمولا یک وکیل حرفه ای می تواند به بهترین نحو، شرایط سازش را ایجاد کند و به موکل خود در این زمینه کمک کند. اگر هر دو طرف پذیرای ایجاد صلح و سازش باشند قرارداد صلح و سازش به صورت قانونی منعقد می گردد و در این قرارداد تمامی شرایط و تعهد طرفین در قبال یکدیگر به صورت مکتوب ثبت می شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

در برخی از مواقع نیز ممکن است یکی از طرفین دعوا با وجود ابلاغیه ای که برای او از جانب دادگاه ارسال شده است در جلسه رسیدگی حضور نیابد، در چنین مواردی دادگاه عدم حضور فرد را در صورتجلسه قانونی قید می کند و در نهایت آن را برای طرف دعوایی که دادخواست صلح و سازش را ارائه داده بود، ارسال می کند. البته باید توجه داشته باشید که محدودیتی در ارائه دادخواست صلح و سازش وجود ندارد و فرد می تواند مجددا برای ارائه این درخواست قانونی اقدام کند.

الزامات قانونی در مورد ارائه دادخواست صلح و سازش

قانون آیین دادرسی مدنی کشو ما در مفاد 178 الی 190 به طور کامل تمامی الزامات مربوط به دادخواست صلح و سازش را بیان کرده است. با استناد به این قانون و به طور خلاص به بررسی الزامات قانونی دادخواست صلح و سازش می پردازیم:

در هر مرحله از دادرسی مدنی طرفین می توانند دعوای خود را به طریق سازش خاتمه دهند.

در صورتی که در دادرسی خواهان یا خوانده متعدد باشند، هر کدام از آنان می تواند جدا از سایرین با طرف خود سازش نماید.

سازش بین طرفین یا در دفتر اسناد رسمی واقع می شود یا در دادگاه و نیز ممکن است در خارج از دادگاه واقع شده و سازش نامه غیر رسمی باشد.

هرگاه سازش در دفتر اسناد رسمی واقع شده باشد، دادگاه ختم موضوع را به موجب سازش نامه در پرونده مربوط قید می نماید و اجرای آن تابع مقررات راجع به اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا خواهد بود.

هرگاه سازش در دادگاه واقع شود، موضوع سازش و شرایط آن به ترتیبی که واقع شده در صورت مجلس منعکس و به امضای دادرس و یا دادرسان و طرفین می رسد.

چنانچه سازش در حین اجرای قرار واقع شود، سازش نامه تنظیمی توسط قاضی مجری قرار در حکم سازش به عمل آمده در دادگاه است.

هرکس می تواند در مورد هر ادعایی از دادگاه نخستین به طور کتبی درخواست نماید که طرف او را برای سازش دعوت کند.

ترتیب دعوت برای سازش همان است که برای احضار خوانده مقرر است ولی در دعوتنامه باید قید گردد که طرف برای سازش به دادگاه دعوت می شود.

بعد از حضور طرفین، دادگاه اظهارات آنان را استماع نموده تکلیف به سازش و سعی در انجام آن می نماید. در صورت عدم موفقیت به سازش تحقیقات و عدم موفقیت را در صورت مجلس نوشته به امضای طرفین می رساند. هرگاه یکی از طرفین یا هر دو طرف نخواهند امضا کنند، دادگاه مراتب را در صورت مجلس قید می کند.

در صورتی که دادگاه احراز نماید طرفین حاضر به سازش نیستند آنان را برای طرح دعوا ارشاد خواهد کرد.

نکات قانونی که باید در مورد دادخواست صلح و سازش بدانید:

هرگاه بعد از ابلاغ دعوتنامه طرف حاضر نشد یا به طور کتبی پاسخ دهد که حاضر به سازش نیست، دادگاه مراتب را در صورت مجلس قید کرده و به درخواست کننده سازش برای اقدام قانونی اعلام می نماید.

استنکاف طرف از حضور در دادگاه یا عدم قبول سازش بعد از حضور در هر حال مانع نمی شود که طرفین بار دیگر از همین دادگاه یا دادگاه دیگر خواستار سازش شوند.

هرگاه سازش محقق نشود، تعهدات و گذشت‌هایی که طرفین هنگام تراضی به سازش به عمل آورده اند لازم الرعایه نیست.

هرگاه سازش خارج از دادگاه واقع شده و سازش نامه غیر رسمی باشد طرفین باید در دادگاه حاضر شده و به صحت آن اقرار نمایند. اقرار طرفین در صورت مجلس نوشته شده و به امضای دادرس دادگاه و طرفین می رسد در صورت عدم حضور طرفین در دادگاه بدون عذر موجه دادگاه بدون توجه به مندرجات سازش نامه دادرسی را ادامه خواهد داد.

دادگاه پس از حصول سازش بین طرفین به شرح فوق رسیدگی را ختم و مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می نماید مفاد سازش نامه که طبق مواد فوق تنظیم می شود نسبت به طرفین و وراث و قائم مقام قانونی آنها نافذ و معتبر است و مانند احکام دادگاه ها به موقع اجرا گذاشته می شود، چه اینکه مورد سازش مخصوص به دعوای مطروحه بوده یا شامل دعاوی یا امور دیگری باشد.

چراوکیل دادخواست صلح و سازش؟

چنین وکیل متخصصی با تمامی مراحل دادخواست صلح و سازش آشنایی دارد و به تسریع روند پرونده کمک می کند.

در بسیاری از موارد یک وکیل با تجربه می تواند با تکیه بر تسلطی که به مفاد قانونی دارد، باعث ایجاد توافق سریعتر میان طرفین در جلسه دادگاه شود.

یک وکیل حرفه ای با تمامی نکات قانونی و قواعد تنظیم دادخواست صلح و سازش آگاهی دارد و آن را به بهترین نحو ممکن در محاکم قضایی مطرح می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×