دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی از سوی زوجین ( زن و شوهر) به دفاتر دادگاه ارائه می شود، مبنی بر اینکه رضایت طرفین برای جدایی است و توافق بین آنها درباره هر چیز مشترکی صورت گرفته است. طلاق توافقی یعنی تفاهم و توافق برای جدایی بین زن و مرد است. دادخواست طلاق یا از طرف مرد و یا از طرف زن ارائه می شود اما دادخواست طلاق توافقی درخواستی است جداگانه و روند اداری و دادگاهی آنها با سایر دادخواست های طلاق متفاوت است. در ادامه بیشتر با نحوه و شرایط طلاق توافقی آشنا می شویم.

شرایط دادخواست طلاق توافقی

برای ارائه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه، شرایط تفاهم و توافق بین زوجین لازم است. اگر وکیل خانواده روند طلاق توافقی را پیش ببرد، دادخواست طلاق بین آن دو صورت جلسه می شود. زوجین بر سر مسائلی چون مهریه، حضانت، جهیزیه، نفقه و ملاقات فرزند و در صورت تقسیم اموال توافق می کنند و آن را در دادخواست درج می کنند. پس از امضای هر دو در زیر برگه، وکیل آن را به دادگاه تحویل می دهد. سپس وکیل رای طلاق را از دادگاه در بازه زمانی مشخص می گیرد. در طلاق توافقی قبل از اقدام به طلاق زن و شوهر بین خود بر سر مهریه توافق می کنند، مثلا زن مهریه خود را به مرد می بخشد و مرد نیز قبول می کند و یا مرد حضانت بچه را قبول می کند. پس از صدور طلاق با رای دادگاه، زوجین می توانند در مدت عده یا فرصت سه ماهه برای ثبت طلاق در دفاتر ثبت اقدام نمایند.

تحویل دادخواست طلاق توافقی و صدور رای طلاق چقدر زمان می برد؟

سوالی که اکثر زوج هایی که در تنظیم دادخواست طلاق توافقی از وکیل یا متصدیان دفاتر دادگاهی می پرسند، این است که طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ زوجین یا یکی از آنها به سامانه تصمیم یا سامانه مداخله در طلاق برای طلاق توافقی ثبت نام می کنند. سپس تمام مشخصات شناسنامه ای زن و شوهر در این سامانه وارد می شود و به یکی از مراکز مشاوره تحت حمایت این سامانه مراجعه می کنند. در مدت زمان ۴۵ روزه یک یا پنج جلسه مشاوره برای آنان در نظر گرفته می شود. برخی از زوجین در این جلسات مشاوره دوباره تصمیم به زندگی مشترک می گیرند و بسیاری نیز همچنان بر خواسته خود مبنی بر جدایی اصرار می ورزند. پس از پایان جلسات مشاوره گواهی عدم انصراف را دریافت کرده و در دفاتر الکترونیکی قضایی ثبت خواهد شد و در آخر به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود. رای دادگاه خانواده نیز کمتر از یک ماه صادر می شود. سپس طبق آنچه که قبلا ذکر شد، در مدت عده و پس از جاری شدن صیغه طلاق، طلاق به صورت رسمی در دفتر ثبت اسناد ثبت خواهد شد. بدیهی است که هیچ دفاتر ثبت اسنادی حق ندارند تا قبل از رای دادگاه مبنی بر طلاق زوجین اقدام به ثبت طلاق نماید.

مدارک لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی

چنانچه یکی از زوجین یا هر دو اقدام به دادخواست طلاق توافقی نمایند مدارکی برای این مهم لازم است.

شناسنامه

کارت ملی

عقد نامه یا رونوشت

در صورت نبود کارت ملی شماره ملی کفایت می کند. همچنین در صورت نبود عقدنامه مراجعه به دفتر خانه ثبت ازدواج، می توان رونوشت عقدنامه را تهیه کرد.

نکات مهم درباره دادخواست طلاق توافقی

نکته؛ چنانچه یکی از زوجین در جلسات مشاوره که برای هر نوع طلاقی اجبار است شرکت نکند، در طلاق توافقی یکی از زوجین می تواند درخواست طلاق را یک طرفه ثبت نماید و در بازه زمانی ده تا بیست روزه رای طلاق در دادگاه صادر می شود.

نکته؛ در صورت طلاق توافقی اگر زوجه دوشیزه باشد باید یک بار به پزشکی قانونی مراجعه نماید و گواهی دوشیزه بودن را اخذ نماید. چنانچه زوجه دوشیزه یا یائسه نباشد، آزمایش بارداری برای او الزامی است و حتما جواب آزمایش ضمیمیه پرونده طلاق خواهد شود.

نکته؛ حتی اگر هر یک از زوجین برگه دادخواست طلاق توافقی را امضا کرده باشند و قبل از صدور رای طلاق پشیمان شود، رای طلاق به صورت توافقی صادر نخواهد شد.

نکته؛ پس از صدور طلاق اگر زوج ( مرد) پشیمان شود و به دفتر خانه ثبت برای ثبت طلاق مراجعه نکند، امکان ثبت طلاق وجود ندارد. مگر اینکه زن حق وکالت یا حق طلاق در ضمن عقد یا ضمن طلاق در دادگاه را از سوی مرد داشته باشد.

نکته؛ اگر زوجه بعد از رای طلاق پشیمان شود زوج با مراجعه به دفتر ثبت می تواند رای طلاق را ثبت نماید.

نکته؛ در حالت طلاق توافقی اگر زوجه مهریه خود را بخشیده یعنی طلاق خلعی باشد، می تواند در مدت عده برای اخذ مهریه خود اقدام نماید. البته اگر زوجه باکره و یائسه نباشد. دوشیزه و زن یائسه مدت عده ندارند.

نکته؛ قبل از طلاق توافقی توافقنامه ای بین زوجین صورت می گیرد، اگر طلاق منجر به ثبت نشود عملا توافق نامه نیز هیچ اعتباری نخواهد داشت.

نکته؛ بعد از طلاق توافقی اگر زوجه باکره بود، امکان سفید کردن شناسنامه هر دو وجود دارد. اما اگر دوشیزه نبود و رابطه نزدیکی با هم داشته باشند، بعد از ازدواج بعدی امکان پاک کردن اسم از شناسنامه وجود دارد.

نکته؛ تا زمانی که رای طلاق صادر نشود و به ثبت نرسد هیچ توافق کتبی اعتبار نخواهد داشت.

نکته؛ تمامی دادخواست های حقوقی و کیفری در سامانه الکتریکی ثبت خواهد شد و پس از آن به دفاتر دادگاه ارسال می شود.

نکته؛ چنانچه یکی از زوجین یا هر دو زوج خارج از ایران زندگی کنند برای درخواست طلاق توافقی باید به نماینده و یا وکیل قانونی وکالت داده شود و وکالت از طریق کنسولگری ها تنظیم شود. مدارک و وکالت نامه به دست نماینده او در ایران برسد.

نکته؛ چنانچه مهریه از سوی زن بخشیده شود حتما در وکالت نامه زن از بذل کل استفاده شود و در وکالت نامه مرد نیز قبول بذل عنوان شود.

نکته؛ توافق بر بذل مهریه و در ازای آن حضانت فرزند را بر عهده گرفتن وجهات قانونی ندارد.

نکته؛ در صورت وجود اموال و املاک مشترک بین زن و شوهر دادگاه خانواده مسئول رسیدگی به این موضوع نیست و زن و مرد باید بر سر این موضوع توافق نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×