لایحه دفاعیه خلع ید

دادخواست لایحه دفاعیه خلع ید (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه خلع ید

ویژگی های لایحه دفاعیه خلع ید

دادخواست لایحه دفاعیه خلع ید

نوشتن لایحه خلع ید

لایحه دفاعیه خلع ید چیست؟ خلع ید یا جلوگیری کردن از ادامه روند غصب بدین معنی است که یک شخص به عنوان مالک یک ملک یا دارایی بر علیه یک شخص که آن را به صورت غیر قانونی تصرف کرده است در دادگاه طرح دعوا می کند. این لایحه دفاعیه در واقع تکمیل کننده دادخواست خواهان است که از طرف وکیل او تنظیم و به دادگاه ارائه می شود. این لایحه باید حتما توسط افراد متخصص و آگاه به مسائل حقوقی تنظیم شود چون عدم تخصص در تنظیم آن باعث می شود که خواهان نتیجه عکس بگیرد.

ویژگی های لایحه دفاعیه خلع ید

نوشتن لایحه دفاعیه خلع ید باید دارای دو ویژگی باشد:

1-کسی که خواهان خلع ید است و طرح دعوا می کند حتما باید خود مالک باشد.

2-کسی که ملک و یا دارایی را تصرف کرده است، حتما باید کار او غیر قانونی باشد.

البته باید این نکته را بدانید که دعوای خلع ید به رفع تصرف عدوانی و تخلیه ید شباهت زیادی دارد.

سه شرط اساسی برای ارائه لایحه دفاعیه خلع ید

برای ارائه لایحه دفاعیه خلع ید به دادگاه سه شرط اساسی وجود دارد که عبارتند از:

1-غیر منقول بودن موضوع دعوی

دعوی خلع ید مربوط به مال غیر منقول است و وقتی که شخصی مال غیر منقول او به تصرف دیگری درآمده باشد می تواند در دادگاه طرح دعوی کند تا به آن رسیدگی شود.

اگر مالی که به تصرف درآمده منقول باشد فرد دیگر نباید دعوی خلع ید را مطرح کند بلکه او باید دعوی استرداد اموال را در دادگاه مطرح کند.

2-غیر قانونی بودن تصرف

یکی از ملزومات طرح دعوی خلع ید، وقوع غصب است. اگر ورود به ملکی به قصد تصرف آن باشد و عرف نیز آن را تشخیص دهد شخص مالک می تواند در دادگاه بر علیه او طرح دعوی خلع ید کند.

خواهان مالک مال باشد

می دانیم که دعوی خلع ید از طرف مالک برای رسیدن به مال خود که مورد تصرف قرار گرفته است در دادگاه مطرح می شود؛ اما کسی که این طرح را به دادگاه می دهد خود باید اول مالک بودنش را ثابت کند. چون اگر مالک نباشد طرح دعوی او رسیدگی نمی شود.

نکاتی در مورد دادخواست لایحه دفاعیه خلع ید

اشخاص در مورد دادخواست و لایحه دفاعیه خلع ید باید نکاتی را بدانند و به آن عمل کنند که این نکات عبارتند از:

1-دعوی خلع ید یکی از دعواهای ملکی می باشد که باید در دادگاه محل ملک به آن رسیدگی شود.

2-حتما باید سند مالکیت منگوله دار یا رسمی و یا در بعضی موارد حکم دادگاه در مورد مالک بودن خواهان ضمیمه دادخواست شود.

3-در این نوع پرونده ها هزینه دادرسی طبق قیمت منطقه ای محاسبه می شود.

4-با توجه به احراز شرایط شخص خواهان می تواند هنگام طرح دعوی خلع ید، دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف را نیز به دادگاه ارائه دهد.

5-دعاوی خلع ید، تخلیه ید و رفع کردن تصرف عدوانی حقوقی دارای شباهت ها و نتایجی مثل هم می باشند ولی این شباهت ها دلیل بر آن نیست که ذکر هر یک از خواسته های مذکور شخص خواهان به نتیجه راضی کننده و دلخواه برسد.

6-در دعوی خلع ید و مطالبه اجرت المثل زمان تصرف، قرار و نظر کارشناسی در مورد موقعیت مال، مطابقت ملک مورد ادعای خواهان با ملک تحت تصرف خواندگان و شخص متصرف آن ملک چه کسی می باشد و برآورد کردن اجاره بهای مدت تصرف صادر می شود.

حق الوکاله وکیل برای قبول وکالت و تنظیم لایحه دفاع خلع ید و هزینه دادرسی

در کل حق وکالت وکلا برای هر دعوایی به پیچیده بودن آن و دلایل شخص خواهان و همچنین ارزش ملک بستگی دارد. ولی در دعوای خلع ید و تنظیم لایحه دفاع خلع ید تقریبا می توان گفت که وکیل دستمزد خود را حدود پنج تا هفت درصد از ارزش مال غیر منقول مورد دعوی تعیین می کند. هزینه دادرسی در دعوای خلع ید، سه و نیم درصد ارزش واقعی قیمت منطقه ای ملک را شامل می شود.

مدارک لازم برای دعوای خلع ید و تنظیم لایحه دفاعیه خلع ید

برای طرح دعوای خلع ید در دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه خلع ید مدارک متفاوتی مورد نیاز است ولی مهمترین این مدارک عبارتند از:

1-سند مالکیت و مدارک مورد نیاز اثبات حرف خواهان در مورد ملک مورد تصرف

2-دلایل و شواهد کافی در مورد تصرف غیرقانونی ملک توسط شخص خوانده

3-لازم بودن طرح درخواست خواهان و نظریه کارشناسی

4-استعلام مالکیت شخص از سازمان ثبت اسناد (این کار به صورت رسمی و توسط دادگاه انجام می شود)

5-شهادت شهود و دلایل و مدارک دیگری که خواهان مطمئن است که در رای نهایی دادگاه موثر است

مستند قانونی لایحه دفاعیه حکم خلع ید

مستند قانونی لایحه دفاعیه حکم خلع ید بر مبنای ماده 308 قانون مدنی است؛ و اگر شخص خواهان خلع ید به صورت مشاعی باشد این لایحه بر اساس ماده 43 مصوب قانون اجرای احکام مدنی می باشد.

دادگاه رسیدگی به لایحه دفاعیه خلع ید

رسیدگی به لایحه دفاعیه خلع ید در صلاحیت دادگاه حقوقی موجود در محل مال غیر منقول انجام شود. اگر خواهان این دعوا را در دادگاهی غیر از محل ملک مطرح کند، آن دادگاه قرار عدم صلاحیت را صادر کرده و پرونده را به دادگاه صالح موجود در محلی که ملک غیر منقول در آن واقع شده است می فرستد.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه خلع ید

به طور کلی می دانیم که لایحه دارای ارزش و اعتبار بسیار زیادی است و لایحه های دفاعی نوشته شده پیش قاضی از نظرات شفاهی و یا حرف های وکیل بیشتر اثرگذاری بیشتری دارد. نحوه تنظیم لایحه دفاعیه خلع ید باید به صورتی باشد که تمام اطلاعات جامع و کاملی در مورد ملک منقول مورد تصرف در اختیار قاضی قرار دهد و متن کاملا به صورت حرفه ای و شیوا و روان نوشته شده باشد و از درج اطلاعات بی ارزش در آن خودداری شود. نکته ای که باید در نگارش این لایحه به آن توجه شود طولانی نبودن متن لایحه است و در نوشتن آن نباید کلمات مبهم و غیر قابل درک وجود داشته باشد و متن کاملا واضح و روشن باشد. همچنین در نوشتن این لایحه دفاعیه باید به ماده های قانونی استناد شود و متن نوشته شده کاملا بر اساس موارد قانونی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×