درخواست ابلاغ رای داور

درخواست ابلاغ رای داور (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

درخواست ابلاغ رای داور

ابلاغ رای داور توسط خود داور بدون هیچ  تشریفاتی صورت می گیرد و معمولا در قرارداد نحوه ابلاغ داور معلوم می شود و در صورت مشخص نشدن نحوه ابلاغ در قرارداد توسط طرفین، معمول است که داور رای صادره خود را به دفاتر قضایی و یا به دادگاه صالح رسیدگی به پرونده مورد اختلاف ارسال نماید. صدور رای  خصوص ابلاغ رای داور دو حالت متصور است. در ادامه این مقاله به این حالات و چگونگی ابلاغ و اجرای رای داور خواهیم پرداخت.

داور کیست؟

داور شخصی حقوقی یا حقیقی است که در صورت بروز اختلاف میان طرفین قرارداد به حکم و داوری میان طرفین دعوا می پردازد. داور یا در حین قرارداد و یا بعد از قرارداد و از طرف صاحبان دعوا و یا از سوی قاضی پرونده انتخاب می شود. به خاطر حجم زیاد پرونده های قضایی قانون‌ گذار مبادرت به تعیین داور در برخی از قرارداد ها کرده است تا حدالامکان دعوا خارج از محیط دادگاه حل و فصل شود تا پرونده های ارجاعی به دادگاه کمتر شود که بیشتر انتخاب داور نوعی مشاور حقوقی است. داور باید شخصی عادل و مورد اعتماد طرفین باشد. گاهی قاضی رای خود را مبنی بر حکم داور صادر می کند به این معنی داور هر رای و حکمی را صادر کند قاضی نیز آن را قبول می کند. زمانی که قاضی قرار ارجاع به رای داور صادر نماید داور باید در کمترین زمان رای خود را در مورد دعوای اقامه شده صادر کند. حال موضوع مورد بحث ما نحوه ابلاغ و اجرای داور می باشد. چه زمان درخواست ابلاغ رای داور مطرح خواهد شد؟ نحوه و زمان این درخواست به چه شیوه ای است؟  در ادامه این متن به این موضوع خواهیم پرداخت.

درخواست ابلاغ رای داور

همانطور که گفته شد طرفین دعوا می توانند داوری قابل اعتماد و مورد قبول خود را به دادگاه معرفی نمایند و یا اینکه قبلا در قرارداد شخص داور را مشخص کرده باشند. درخواست ابلاغ‌ رای داور زمانی از سوی اصحاب دعوا مطرح خواهد شد که دادگاه قرار به رجوع حکم داور را صادر نماید. داور نیز حداکثر پس از بیست روز از صدور قرار بایستی رای خود را اعلام و ابلاغ نماید. داور بر حسب مورد دعوا می تواند رای صادره خود را به دادگاه یا دفاتر قضایی ارائه کند. ابلاغ رای داور باید قانونی باشد تا بتوان برای اجرا حکم داور اقدام کرد. حال چنانچه پس از گذشت بیست روز داور رای خود را ابلاغ نکند محکوم له یا خواهان دعوا و نماینده قانونی وی می توانند درخواست ابلاغ رای داور را خواستار شوند. اما حالت های درخواست ابلاغ رای داور کدام است؟

حالت‌های درخواست ابلاغ رای داور

حالت اول درخواست ابلاغ رای داور چنین است؛ زمانی که دادگاه قرار ارجاع به رای داوری را صادر کرده باشد و اختلاف ایجاد شده  به داور یا داورانی ارجاع داده می شود. در نهایت داور باید رای خود را صادر نماید و معمولا در چنین حالتی نحوه صدور حکم و ابلاغ رای تعیین نشده است پس داور رای داوری خود را به دفتر دادگاه مربوطه ارسال می کند و یا اصطلاحا آن را ابلاغ می کند و دفتر دادگاه نیز رای داور را در دفاتر خود ثبت میکند و رونوشت آن را به طرفین دعوا ارسال می نمایند. در چنین حالتی که داور در مهلت مشخص رای خود را صادر ننماید درخواست ابلاغ رای داور ارائه خواهد شد.

حالت دوم نیز اینگونه است؛ اگر طرفین دعوا در زمان تنظیم قرارداد شرط داوری را در متن قرارداد تعیین کرده باشند و قبل از آنکه برای رفع اختلاف به دادگاه مراجعه کنند  رای داور را درخواست می نمایند که نیازی به تشریفات خاصی برای آن  نیست و زمانی که درخواست ابلاغ رای داور از سوی طرفین قرارداد ارائه شود و داور رای خود را صادر نماید باید برای اجرا شدن رای و اقدامات دادگاه دادخواستی را به دادگاه ارائه داد. هزینه تمبر و هزینه دادرسی برای این حالت تعیین نشده است و همانطور که گفته شد کاملا آسان و سریع اقدامات لازم از سوی دادگاه انجام می شود. اما در مورد اجرای رای داور در متن زیر بحث و گفت و گو خواهیم کرد.

درخواست اجرای رای داور

گفته شد که داور انتخاب شده از سوی طرفین قرارداد یا دادگاه اختیارات و قضاوت محدودی خواهد داشت اما چنانچه صدور رای بر ذمه داور باشد بایستی داور رای خود را به دفاتر دادگاه یا دادگاه مربوطه ابلاغ نماید. درخواست اجرای رای داور از سوی کسی صادر خواهد شد که داور به نفع او رای صادر کرده است کسی که رای صادره مخالف با منافع باشد ممکن است رای داور را اجرا ننماید. پس در خصوص اجرایی‌ رای داور دو حالت متصور می شود.

حالت اول زمانی است که افراد قبل از رجوع به دادگاه طی درخواستی از داور خواستار قضاوت و میانجی گری می باشند حال داور رای خود را در زمان مشخص صادر کرده است. ممکن است کسی که رای بر خلاف و بر ضرر او صادر شده باشد از اجرای آن امتناع نماید. در این حالت طرف دیگر دعوا درخواست اجرای رای داور را به دادگاه ارائه می دهد تا حکم داور اجرا شود.

درحالی بعدی چنانچه دادگاه قرار صدور حکم داوری را صادر کرده باشد و داور رای خود را در مورد اختلاف به وجود آمده صادر می کند و اگر شخص متضرر در رای داور از اجرای حکم پرهیز کند طرف دیگر دعوا نیز درخواست اجرای حکم را به دادگاه ارجاع داده تا در اکثر وقت رای صادره اجرا شود.

نکته مهم در خصوص درخواست اجرای رای داور این است که از تاریخ ابلاغ رای داور به مدت بیست روز و برای افراد خارج از کشور مهلت دو ماهه باید اقدام به درخواست اجرای حکم کرد و در متن آن اطلاعات دقیق طرفین پرونده و موضوع دعوا و حکم صادرشده داور را درج نمود.

برای تنظیم درخواست هر یک از خواسته های ابلاغ یا اجرای رای داور باید مدارکی را به همراه داشت تا بتوان در دفاتر دادگاه هر یک از خواسته ها را مطرح نماید. مدارک لازم برای درخواست ابلاغ و اجرای  رای داور؛ تصویر مصدق قرارداد و رای داور و کارت ملی می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×