دستور موقت عملیات اجرایی

دستور موقت عملیات اجرای (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دستور موقت عملیات اجرایی

دستور موقت عملیات اجرایی

دستور موقت عملیات اجرایی یکی از دستوراتی است که بر اساس یکی از مواد قانونی صادر می شود. این ماده قانونی به شماره 310 در قانون آیین دادرسی مدنی کشور به ثبت رسیده است. همان طور که می دانید هر دعوای حقوقی که به دلایل گوناگون به وجود می آید، دارای دو طرف دعوا خواهد بود. این دو طرف دعوا را در همه دعواهای حقوقی خواهان و خوانده تشکیل می دهند. گاهی بنابر منافعی که یکی از طرفین دعوا و عموماً خواهان دعوا در پرونده تشکیل شده دارد، تعیین تکلیف فوری دعوا را طلب می کند.

دستور موقت عملیات اجرایی یا درخواست رسیدگی فوری خواهان فقط در یک صورت امکان عملی شدن به دست می آورد. این دستور را بنابر صلاحدید دادگاه رسیدگی کننده به پرونده مذکور صادر می کنند. دادگاه درخواست مطرح شده را بررسی کرده، اگر شرایط قانونی برای رسیدگی فوری به پرونده وجود داشته باشد، این درخواست را انجام می دهد. شروع عملیات اجرایی نیز پس از صدور رأی مبنی بر اجرای احکام دادگاه صورت می گیرد. در واقع عملیات اجرایی مجموعه اقداماتی هستند که از ابتدای امر تا انتهای کار اجرای حکم دادگاه انجام می شوند.

دستور موقت عملیات اجرایی چگونه است؟

دستور موقت عملیات اجرایی فقط در یک حالت است که امکان به اجرا در آمدن آن وجود دارد. در صورتی این دستور صادر می شود که از نظر قانون شرایط لازم برای عملی شدن آن وجود داشته باشد. چند نکته مهم را در رابطه با درخواست کردن دستور موقت باید در نظر بگیرید تا به نتیجه مطلوب برسید. این چند نکته را موارد زیر تشکیل می دهند:

رجوع به دادگاه دارای صلاحیت

تنها مرجعی که قادر است فوری بودن موضوع درخواست شما را تشخیص دهد دادگاه است. آن هم دادگاهی که برای رسیدگی به درخواست ثبت شده صلاحیت داشته باشد.

تعیین تأمین مناسب

دادگاه به منظور این که خسارت های احتمالی به واسطه صدور دستور موقت قابل جبران شدن باشد، یک راهکار قرار داده است. این راهکار این است که مقدار تأمین مناسبی را تعیین کرده، آن را از خواهان می گیرد.

سپردن تأمین

خواهان موظف به سپردن تأمین در نظر گرفته شده از طرف دادگاه است. فقط در این حالت است که دستور موقت توسط دادگاه صادر خواهد شد.

عدم وجود امکان تجدید نظر در صورت رد درخواست دستور موقت عملیات اجرایی

چه دستور موقت عملیات اجرایی قبول و چه رد شود، امکان اعتراض کردن و تجدید نظر درباره آن وجود ندارد. تنها امکانی که وجود دارد درخواست تجدید نظر در رابطه با اصل رأی است. فقط در این باره امکان تقاضای رسیدگی وجود خواهد داشت. به این ترتیب، نمی توانید در مورد رد و یا قبول شدن دستور موقت هیچ گونه تقاضایی داشته باشید.

دستور موقت عملیات اجرای (1)
دستور موقت عملیات اجرای (1)

دستور موقت توقف عملیات اجرایی چیست؟

دستور موقت توقف عملیات اجرایی در واقع یک راه به منظور جلوگیری از پیامدهای احتمالی دستور موقت عملیات اجرایی است. این دو نوع دستور قانونی هیچ منافاتی با یکدیگر از نظر رعایت عدالت برای افراد مختلف درگیر با پرونده ندارند. چرا که وجود هر دوی این ها به طرفین یک دعوای حقوقی این امکان را می دهد تا بتوانند به حق و حقوق خود برسند.

دستور موقت توقف عملیات اجرایی در واقع یک راهکار است. این راهکار برای فردی است که به عنوان خوانده در یک پرونده حقوقی یا قضایی در نظر گرفته می شود. همان طور که اشاره شد، 2 طرف در هر نوع دعوای حقوقی وجود دارند. از میان این دو، فردی که احتمال شکست خوردن می دهد و بیم از دست دادن حقوق و اموال خود را دارد، عموماً خوانده است. زیرا او این احتمال را می دهد که بلافاصله پس از تعیین حکم دادگاه باید تکلیف اموال او مشخص شود. طبیعی است پس از تعیین تکلیف از طرف دادگاه دیگر زمانی را به منظور ارائه دلیل، مستندات و درخواست بررسی دوباره برای پرونده نخواهد داشت. دستور موقت توقف عملیات اجرایی در همین زمان است که مصداق پیدا می کند.

چرا دستور موقت عملیات اجرایی صادر می شود؟

دستور موقت عملیات اجرایی به این دلیل در قانون لحاظ شده است که حق و حقوق افراد در روند رسیدگی به دعاوی حقوقی ضایع نشود. به این معنی که خواهان می تواند بنابر شرایطی که قانون تعیین کرده است، رسیدگی فوری به مورد درخواستی خود را طلب کند. به این ترتیب، پرونده زودتر به سرانجام می رسد و با صادر شدن حکم دادگاه، تکلیف حق و حقوق او نیز زودتر معین می شود. بنابراین با سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پرونده امکان جبران خسارت هایی که برای او پیش آمده سریع تر فراهم خواهد شد.

در مقابل این دستور قانونی نیز دستور موقت توقف عملیات اجرایی همچنان به اجرای عدالت کمک می کند. با کمک این روش قانونی این امکان برای خوانده به وجود می آید که مجدداً فرایند دادرسی به جریان بیفتد. به این ترتیب، خوانده با کمک این دستور قانونی مانع از توقیف شدن و در نتیجه از دست رفتن فوری اموال خود می شود. بدیهی است حضور یک وکیل با تجربه در روند رسیدگی به پرونده فوق العاده کمک بزرگی خواهد بود. زیرا وکلا به همه زوایای این قبیل دستورهای قانونی تسلط کامل دارند و بهترین مسیر ممکن را پیش روی شما قرار می دهند.

دستور موقت عملیات اجرای (3)
دستور موقت عملیات اجرای (3)

کلام آخر درباره دستور موقت عملیات اجرایی

دستور موقت عملیات اجرایی و همه راه های موجود در قانون به صورتی است که تمام افراد مسیر انجام آن ها را پیدا می کنند. در واقع حتی شما می توانید با یک جست و جوی ساده در اینترنت با مراحل انجام بسیاری از کارهای قانونی آشنا شوید. گاهی نیز با پرس و جو از افرادی که این مسیر را قبلاً طی کرده اند قادر به انجام کارهای حقوقی خود خواهید بود. اما در رسیدگی به کارهای حقوقی و قضایی یک نکته فوق العاده مهم وجود دارد. انجام کارهای حقوقی در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسند ولی در حقیقت بسیار پیچیده و تخصصی هستند.

دستور موقت عملیات اجرایی و تمام دستورهای متعددی که در قانون جاری هستند ریزه کاری های بسیار زیادی دارند. تنها تخصص، تجربه و دانش یک وکیل مجرب است که به کمک او آمده، باعث می شود تا این ریزه کاری ها را ببیند. همین توجه، دقت و تسلط بر امور گوناگون است که به یک وکیل خوب امکان گرفتن بهترین تصمیم ممکن را در شرایط مختلف می دهد. ممکن است شما در یک دعوای حقوقی بهترین شرایط ممکن را داشته باشید و تنها یک قدم برای رسیدن به حق تان باقی مانده باشد. اما اصلاً بعید نیست با یک تصمیم اشتباه به دلیل ناآگاهی به مواد قانونی موجود، همه حق و حقوق خود را از دست بدهید. بر همین اساس به هیچ وجه مشورت با یک وکیل متخصص را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×