مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر

آیا مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر امکان پذیر است؟

مهریه جزء دیونی است که بر ذمه زوج است و طبق قانون باید پرداخت شود. مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر یکی از مواردی است که در قانون به صراحت درباره آن اشاره شده است. بسیاری از وراث بین باید ها و نبایدهای درخواست مهریه زوجه فوت شده قرار می گیرند. برخی از وراث، گرفتن مهریه مادر از پدر را درست نمی دانند و ترجیح می دهند هیچ صحبتی از آن نکنند. برخی هم برای افزایش ارثیه خود، آن را کاملا قانونی می‌دانند و برای آن درخواست می دهند. در هر صورت از نظر قوانین مطالبه مهریه بعد از فوت زوج یا زوجه امکان پذیر است و می توان در دو حالت آن را درخواست داد.

مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر

مطالبه مهریه توسط زوجه از ماترک و اموال همسر بعد از فوت زوج

در خصوص مهریه و طلب آن توسط زوجه پس از فوت زوج باید بگوییم، بعد از فوت، زوجه می تواند مانند تمامی طبقات ارث (اول، دوم، سوم) از اموال و ماترک همسر فوت شده ارث ببرد. قبل از تقسیم ارث فرد متوفی، باید بدهی ها و قرض های او پرداخت شود، سپس وراث می توانند ارث او را مابین خود تقسیم کنند. یکی از این دیونی که باید پرداخت شود، مهریه زوجه است و او می تواند از وراث تقاضای مهریه کند. طبق قانون، وراث باید از محل اموال و ماترک متوفی، مهریه زوجه را پرداخت کنند.

اما در صورتی که زوجه قبل از دریافت مهریه، فوت کند، مطالبه مهریه زوجه متوفی چگونه است؟ آیا فرزندان او می توانند از پدر، مهریه مادرشان را درخواست کنند؟ یعنی آنها طبق قانون برای مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر امکان دادندادخواست دارند؟ آیا بعد از فوت زوجه پرداخت دیونی مثل مهریه که بر ذمه زوج است، باطل نمی شود؟ به غیر از فرزندان زن متوفی چه کسانی می توانند از زوج درخواست مهریه کنند؟  

طبق قانون، مهریه بدهی است که بر سایر قرض ها و طلب ها برتری دارد و نوعی حق تقدم برای همسر شخص متوفی ایجاد می کند. همین حق بعد از فوت زوجه برقرار است و وراث می توانند مهریه مادرشان را از ماترک پدر، درخواست نمایند.  

مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر (3)
مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر (3)

آیا برای مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر، فرزندان متوفی می توانند اقدام کنند؟

شاید برخی از شما حتی به این مسئله فکر نمی کردید که در صورت فوت زوجه می توان درخواست مهریه مادر کرد. در واقع وراث زوجه فوت شده می توانند به مطالبه مهریه از ماترک و اموال پدر مبادرت بورزند. طبق قانون مدنی، ماده 1082 بلافاصله بعد از جاری شدن صیغه عقد، زن مالک مهر خود است و می تواند هر نوع تصرفی بر آن داشته باشد. در واقع مهریه بخشی از اموال زن محسوب می شود و قابل تصرف است. این قانون بعد از فوت زوجه نیز کماکان از اعتبار برخوردار است و وراث زوجه می توانند از زوج درخواست مهریه کنند.

در کل در خصوص تمامی حقوق مالی، افراد از یکدیگر ارث می برند و در صورتی که طلبی بر گردن کسی باشد، بعد از فوت نیز باقی می ماند، وراث حق مطالبه آن را دارند. ورثه می تواند به نیابت از طرف مادر فوت شده خود، از پدرشان درخواست مهریه کنند. آنها برای مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر؛ حق این را دارند که دادخواست تنظیم کنند و آن را در مسیر قانونی قرار دهند.

پدر نیز حق هیچ گونه امتناعی ندارد و باید به مطالبه مهریه زوجه متوفی از طرف وراث را بپذیرد و مهریه را پرداخت نماید؛ زیرا از نظر قانون صداق زن نسبت به سایر دیون ارجحیت دارد. همچنین برای زوجه ای که در عقد موقت مرد است، همین قانون قابل اجراست. یعنی زوجه ای که عقد موقت دارد و قبل از زوج فوت کرده، در صورتی که وراثی داشته باشد، می توانند از همسر او تقاضای مهریه کنند.  

مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر (1)
مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر (1)

مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط کدام وراث، درخواست داده می شود؟

از چالش هایی که بیشتر وراث با آن درگیر هستند،مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر است. بعد از اینکه زوجه فوت می کند، تمامی حق و حقوق او پابرجا می ماند و وراث ایشان می توانند از زوج تمامی حق و حقوق او را مطالبه کنند. مهریه از جمله حقوق زوجه است که اگر در زمان حیاتش آن را از همسر خود دریافت نکرده باشد، بعد از فوت اعتبار داشته و وراث می توانند تقاضای درخواست آن را داشته باشند.

سوال اینجاست که برای مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر فقط بر ذمه فرزندان زوجه است یا اشخاص دیگری نیز از او می توانند این درخواست را داشته باشند؟ پاسخ این سوال مثبت است و به غیر از همسر و فرزندان متوفی، به پدر و مادر زوجه فوت شده، مهریه تعلق می گیرد. 

به طور کلی بعد از کسر سهم مرد از مهریه، بر اساس قوانین سهم الارث، به پدر و مادر زوجه این قرض پرداخت می گردد. پرداخت مهریه به والدین شخص متوفی به این شکل است که اگر رابطه زناشویی در زمان عقد صورت بگیرد، پدر و مادر می توانند تمام مهریه را دریافت کنند. اما اگر رابطه زناشویی در دوران ازدواج صورت نگیرد، نصف صداق به آنها تعلق می گیرد. لازم به گفتن است در صورتی که فرزندان شخص متوفی دادخواست مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر؛ ارائه می دهند، پرداخت آن به توانایی مالی زوج بستگی دارد. اگر عدم استطاعت مرد برای پرداخت صداق به فرزندان توسط دادگاه تشخیص داده شود، حکم پرداخت تقسیطی صادر می شود.

سخن آخر

یکی از سوالاتی که از وکلا پرسیده می شود، مطالبه مهریه زوجه متوفی است. آیا بعد از فوت زوجه، پرداخت مهریه کماکان اعتبار دارد و وراث او می توانند آن را طلب کنند یا نه؟ پاسخ این سوال بلی است. مطالبه مهریه مادر از ماترک و اموال پدر، دادخواستی است که از جانب وراث زوجه متوفی (فرزندان) از زوج مطرح می شود. طبق ماده 1082 قانون مدنی، زن بلافاصله بعد از عقد نسبت به مهریه خود دخل و تصرف دارد و به عنوان دارایی و اموال او محسوب می شود.

از آنجا که مهریه جزئی از دیونی است که بر تمام بدهی ها و طلب های دیگر زوج ارجحیت دارد، بعد از فوت نیز این برتری پا برجاست و ارثیه ای است که وراث می توانند آن را از زوج (پدر) درخواست کنند. البته علاوه بر فرزندان و همسر متوفی که اجازه دخل و تصرف در مهریه را دارند، والدین زن متوفی نیز، می توانند از زوج مهریه دخترشان را طلب کنند. پرداخت مهریه از طرف زوج به وراث، مشروط به توان مالی است. در صورتی که دادگاه تشخیص دهد، مرد دارایی قابل توجهی ندارد، رأی به تقسیط آن می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×