دفاع از متهم به توهین

دفاع از متهم به توهین (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دفاع از متهم به توهین

دفاع از متهم به توهین

دفاع از متهم به توهین چگونه است؟ دفاع از متهم به توهین بر اساس مدام مواد قانونی صورت می گیرد؟ مهمترین نکات در دفاع از متهم به توهین چیست؟ یک وکیل چه کارکردی در دفاع از متهم به توهین می تواند داشته باشد؟ مهمترین فاکتورهای دفاع از متهم به توهین چیست؟ دفاع از متهم به توهین بر اساس کدام مواد قانونی امکان پذیر است؟ دفاع از متهم به توهین چه شرایطی دارد؟

دفاع از متهم به توهین را شاید یکی از سخت ترین انواع کارها در مسیر دادگاه های کیفری دانست. علت این موضوع را می توان سختی جرم توهین از نظر اثبات و یا رد آن است. به نوعی جرم توهین از جمله جرایمی در قانون محسوب می شود که سخت تر می توان دست به اثبات آن زد. این موضوع در خصوص رد این اتهام نیز صادق است. از این رو عملا یک وکیل در دفاع از متهم به توهین مسیر ساده ای ندارد.

به طور کلی برای این که بدانیم دفاع از متهم به توهین بر اساس کدام فاکتور ها و به کمک چه ابزارهایی امکان پذیر است. باید با دو مفهوم بسیار مهم در ادامه آشنا شویم. اول این که بدانیم مفاهیمی مانند جرم، مجازات و البته متهم در قانون چگونه تعریف شده است و دوم باید بدانیم که توهین چیست و چرا به عنوان یک جرم به آن پرداخته شده است. همه این موارد در کنار یک دیگر این امکان را فراهم می آورد که بتوانیم دفاع از متهم به توهین را بشناسیم و مسیر آن را درک کنیم.

دفاع از متهم به توهین و مفاهیمی که در حوزه کیفری وجود دارد.

دفاع از متهم به توهین بر اساس قوانین و مفاهیم کیفری صورت می گیرد. در واقع قانون ایران از دو بخش کیفری و حقوقی ساخته شده است. بنابراین همه چیز در قانون بر اساس این دو ساختار بزرگ قانونی بیان می شود. وقتی در عنوانی از متهم استفاده می شود اساسا بدین معنی است که این عنوان یک مفهوم کیفری است. اما قانون کیفری چیست؟

برای دفاع از متهم به توهین باید کمی به مفاهیم و عناصر پایه نگاهی انداخت. به طور کلی قانون در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد و مشخص می کند که هر فرد چه حقوقی دارد و باید چه حقوقی را رعایت کند. به نوعی تعیین چارچوب روابط در جامعه از مهمترین کارکردهای این بخش از قانون محسوب می شود. اما قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود چه فعلی جرم است؟ چگونه اثبات می شود؟ چه مجازاتی برای آن لازم است؟ و چگونه این مجازات اجرایی می شود؟ همه این پرسش ها، پاسخ هایی متناسب در قانون کیفری دارد. دفاع از متهم به توهین بر اساس این بخش از قانون است که امکان پذیر می شود.

دفاع از متهم به توهین و نگاه به مفهوم جرم

دفاع از متهم به توهین بر اساس مفهوم بسیار مهمی تحت عنوان جرم قابل بررسی است. از این رو باید بدانیم جرم چیست و چگونه اثبات می شود. یادتان باشد که قانون در بخش کیفری بر اساس اثبات جرم است که می تواند بر زندگی و جان و مال افراد اثر بگذارد. از این رو انتظار نداشته باشید که قانون ساده و سریع دست به اثبات جرم بزند. یادتان باشد وقتی فردی در مسیر اثبات جرم قرار می گیرد به او متهم گفته می شود و زمانی که جرم برای او اثبات شد به او مجرم می گوییم. از این رو زمانی که از عنوان ” دفاع از متهم به توهین ” استفاده می شود، بدین معنی است که اساسا دوست داریم متهم تبرئه شود و به عنوان مجرم در دادگاه شناخته نشود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی برای اثبات جرم سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی باید به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی به اثرات فعل توجه می کند. اگر این اثرات منفی و آسیب زننده برای فرد یا جامعه باشد و اگر بتوان آن را اثبات کرد می توان گفت که رکن مادی اثبات شده است. در داستان دفاع از متهم به توهین مهمترین رکن دقیقا همین است. در واقع توهین آثاری مکتوب یا مشخص و قابل رویتی ندارد. از این رو سوگند یا شهادت یکی از طرفین این مسئله را مشخص می کند. اما قانون در بخش کیفری به نیت و قصد فرد می پردازد و مشخص می کند که آیا این فرد بر اساس دانش و آگاهی قبلی این کار را کرده است و یا سهوی در کار بوده است. این موضوع همواره یکی از مهمترین رکن ها در تمامی دعاوی های کیفری محسوب می شود. همچنین رکن قانونی به این مسئله می پردازد که آیا قانون مصداقی در خصوص این فعل بیان کرده است یا خیر. در صورتی که همه این موارد به صورت همزمان اثبات شود می توان گفت که جرمی رخ داده است و متهم دیگر به عنوان مجرم شناخته می شود.

دفاع از متهم به توهین (2)
دفاع از متهم به توهین (2)

دفاع از متهم به توهین و جرمی به نام توهین

دفاع از متهم به توهین به مسئله ای به نام توهین وابسته است. از این رو شناخت جرم توهین می تواند کارایی خوبی برای ما داشته باشد. به طور کلی حفظ آبروی هر شخص در جامعه از واجباتی است که همه افراد باید آن را رعایت کنند. توهین نسبت دادن یک یک امر دروغی و وهن آور به فرد با هدف کم کردن آبروی اوست. بنابراین هر نوع حرف یا نوشته ای که باعث شود آبروی فرد در خطر قرار بگیرد به عنوان جرم توهین شناخته می شود.

در دو ماده 608 و 609 قانون مجازات اسلامی توهین به افراد عادی از توهین به افرادی با شخصیت های حقوقی مجزا در نظر گرفته شده است. از این رو می توان حدس زد که مجازات هر کدام از آن ها کاملا متفاوت  خواهد بود و همین موضوع نیز اثبات می کند که دفاع از متهم به توهین می تواند کار سختی باشد. در نهایت می توان گفت که یک وکیل بر اساس قوانین و مقررات کیفری سعی می کند مانع از اثبات جرم موکلش شود اما در صورتی که این جرم اثبات شود سعی می کند در تعیین مجازات او تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×