دفاع از متهم سرقت

دفاع از متهم سرقت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دفاع از متهم سرقت

دفاع از متهم سرقت

دفاع از متهم سرقت چگونه است؟ در دفاع از متهم سرقت به چه نکاتی باید توجه کرد؟ مهمترین نکات دفاع از متهم سرقت چیست؟ دفاع از متهم سرقت بر اساس کدام مواد قانونی صورت می گیرد؟ مهمترین شرایط دفاع از متهم سرقت چیست؟ دفاع از متهم سرقت بر اساس کدام بخش قانونی اتفاق می افتد؟ دفاع از متهم سرقت بر عهده چه کسی است؟ یک وکیل چگونه می تواند نسبت به دفاع از متهم سرقت اقدام کند؟

دفاع از متهم سرقت یکی از روزمره ترین اتفاقاتی است که در سیستم قضایی ایران رخ می دهد. در واقع با توجه به افزایش سرقت طی سال های گذشته، تعداد درخواست های زیادی برای دفاع از متهم سرقت وجود دارد. در واقع مسئله ای که ما در اینجا می خواهیم بررسی کنیم این است که اساسا دفاع از متهم سرقت چگونه اتفاق می افتد؟ یعنی یک وکیل چگونه می تواند از موکل خود به عنوان متهم به سرقت دفاع نماید.

مسئله ای که پیش از همه این ها باید به آن توجه داشته باشید این است که متهم مفهومی کاملا متفاوت از مجرم است. در واقع متهم فردی است که طی روند دادخواست کیفری قرار گرفته است و وقوع جرم توسط او مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین تا زمانی که جرم برای وی اثبات نشود نمی توان او را مجرم دانست. بنابراین زمانی که از عنوان ” دفاع از متهم سرقت ” استفاده می کنیم عمدتا منظور ما این است که یک وکیل باید در روند اثبات جرم بتواند از موکل خود دفاع کند و مانع از اثبات جرم برای او شود. در ادامه به ابزارهایی که وکیل در این مسیر در اختیار دارد خواهیم پرداخت.

دفاع از متهم سرقت و روند اثبات جرم

دفاع از متهم سرقت بر اساس قانون کیفری انجام می شود. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که قانون ایران بر اساس دو ساختار قانونی حقوقی و کیفری طراحی شده است. از این رو هر چیزی که در قانون می بینید و یا از قانون می شنوید همه و همه زیر مجموعه ای از این دو ساختار کلی است. دفاع از متهم سرقت نیز مفهومی است که بر اساس قانون کیفری قابل بررسی است.

نکته ای که در خصوص قانون کیفری وجود دارد این است که این قانون بر اساس مفهوم مهم جرم بیان می شود. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود چه فعلی جرم است؟ چگونه این جرم اثبات می شود؟ چه مجازاتی برای آن باید در نظر گرفته شود؟ و در نهایت این مجازات باید چگونه اجرایی شود؟ نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که قانون کیفری بر اساس اثبات جرم این می تواند بر زندگی افراد تاثیرگذار باشد. از این روست که قانون نسبت به اثبات جرم حساسیت بسیاری دارد.

در واقع بر خلاف تصور جرم در قانون هر کار خلاف قانون اطلاق نمی شود. برای اثبات جرم سه رکن اساسی وجود دارد. زمانی که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان اثبات شود می توان گفت که جرم اتفاق افتاده و متهم به عنوان مجرم شناخته میشود. این نکته بسیار مهمی است که بر اساس آن می توان دفاع از متهم سرقت را مورد بررسی قرار دهیم.

یک وکیل در دفاع از متهم سرقت از این سه رکن به عنوان سه ابزار بسیار مهم و کاربردی استفاده می کند. در واقع اگر این وکیل بتواند یکی از این سه رکن را نقض کند و مانع از اثبات آن شود می تواند حکم تبرئه موکل خود را از دادگاه بگیرد. در رکن مادی قانون به این می پردازد که آیا فعل آثار منفی و زیان برای فرد یا جامعه دارد؟ همچنین آیا این اثر قابل رویت یا اثبات است؟

همچنین قانون در رکن معنوی به این سوال می پردازد که آیا متهم با دانش و آگاهی و نیت قبلی این کار را انجام داده است یا خیر؟ در صورتی که اثبات شود عمدی در کار بوده این رکن ثابت می شود. یکی از مهمترین ارکان اثبات جرم همین رکن است که به عنوان مهمترین ابزار وکیل برای دفاع از متهم سرقت محسوب می شود. در رکن قانونی نیز به ظرف قانون در خصوص فعل اتفاق افتاده پرداخته می شود. اگر قانون حرفی از فعل و جرم زده باشد می توان گفت که این رکن اثبات می شود.

دفاع از متهم سرقت (2)
دفاع از متهم سرقت (2)

دفاع از متهم سرقت و نگاه به انواع مجازات

دفاع از متهم سرقت با وجود این که عمدتا در بخش اثبات جرم است، اما بخش دیگری از این دفاع در حوزه تعیین مجازات است. مجازات در قانون به معنی تاوان جرم است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مجازات در قانون ایران از دو بخش مهم مجازات تعزیری و مجازات حدی تشکیل شده است.

مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام تعیین شده است. در واقع اسلام بخش عمده ای از قوانین ایران را تشکیل داده است. از این رو می توان انتظار داشت که بخشی از مجازات ها توسط اسلام تعیین شده باشد. نکته مهم اینجاست که این مجازات ها غیر قابل تغییر است. یعنی بعد از صدور رای اجرای این مجازات لازم است و هیچ تغییری در آن امکان پذیر است. در واقع هیچ کسی نمی تواند نسبت به تشدید یا تخفیف این دسته از مجازات ها اقدام کند.

اما مجازات های تعزیری مجازات هایی است که توسط قانون گذار مشخص شده باشد. در واقع اگر قانون گذار بر اساس کیفیت جرم و بر اساس شرایط اجتماعی و … دست به تعیین مجازات بزند به آن مجازات تعزیری گفته می شود. نکته مهمی که در خصوص مجازات تعزیری وجود دارد این است که اساسا وکیل می تواند بر اساس شرایط قانونی نسبت به تغییر مجازات اقدام کند. به طور مثال می تواند بر اساس شرایط قانونی نسبت به تخفیف مجازات اقدام کند.

در خصوص دفاع از متهم سرقت باید به این نکته توجه داشته باشید که تحت شرایطی مجازات های تعیین شده برای سرقت حدی و تحت شرایطی دیگر می تواند تعزیری باشد. از این روست که کارکرد یک وکیل در این حوزه اهمیت بسیار بالایی دارد. در واقع وکیل در این بخش برای دفاع از متهم سرقت باید سعی کند بر اساس این دست از مفاهیم اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×