نکات مهم در تعیین داور

نکات مهم در تعیین داور (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات مهم در تعیین داور

نکات مهم در تعیین داور

تعیین داور چه شرایطی دارد؟ چه زمانی اقدام به تعیین داور می کنیم؟ مهمترین نکات تعیین داور چیست؟ در تعیین داور به چه مواردی باید توجه شود؟ در چه زمان هایی نیاز به تعیین داور وجود دارد؟ تعیین داور بر اساس کدام قوانین امکان پذیر است؟ در چه شرایطی امکان تعیین داور وجود ندارد؟ تعیین داور چه تاثیری در پرونده خواهد داشت؟

تعیین داور یکی از حالت هایی است که در قانون حقوقی وجود دارد. بر اساس تعیین داور برخی از دعوی ها و پرونده ها به داوری سپرده می شود. رای داور نیز به عنوان یک رای قانونی مورد تایید قانون قرار دارد و طرفین باید آن را اجرا کنند. نکته مهم این است که داور و رای آن از پروتکل های عمومی دادگاه های حقوقی پیروی نمی کنند. در واقع تشریفات قانونی در صدور این رای رعایت نمی شود. همین موضوع پرونده سریع تر و ساده تر به نتیجه می رسد. از طرف دیگر با سپردن برخی از پرونده با به داوری و تعیین داور برای آن ها عملا بار دستگاه قضایی تا حدودی سبک تر می شود. این موضوع هم به نفع دستگاه قضایی است و هم به نفع مراجعه کننده. زیرا برخی از پرونده ها به نظر راه حلی ساده ای دارند و به عنوان پرونده چندان سخت یا پیچیده ای شناخته نمی شوند. از این رو با سپردن این پرونده ها به داور و یا تعیین داور برای آن ها عملا باعث می شود که طرفین سریع تر به نتیجه مطلوب برسند.

نکته مهم و قابل توجه این است که اساسا رای صادر شده توسط داور قابل اعتنا و لازم الاجرا محسوب می شود. همچنین هیچ نوع اعتراض و یا تجدید نظری در خصوص رای داوری امکان پذیر نیست. بنابراین با صدور رای طرفین باید آن را اجرا کنند. مگر این که با اعتراض یکی از طرفین به دادگاه و ارائه دادخواست، درخواست ابطال رای را داشته باشد. ابطال رای نیز تنها در شرایطی اتفاق می افتد که ثابت شود برخی از شرایط قانونی در صدور رای رعایت نشده است. در غیر این صورت باید رای داور اجرا شود. همین موضوع می تواند مسئله تعیین داور را حساس تر کند. همچنین توجه داشته باشید که تعیین داور تنها در خصوص دعاوی حقوقی امکان پذیر است. بنابراین هیچ نوع دعوی کیفری از طرف داور امکان قضاوت و یا صدور رای ندارد.

تعیین داور جه شرایطی دارد؟

تعیین داور بر اساس قانون شرایط خاص و مشخصی دارد. در واقع عمدتا در قانون بیشتر به شرایطی اشاره شده است که باعث می شود فرد امکان داوری را نداشته باشد. در کلام ساده تر در قانون شرایط عدم صلاحیت داور را بیان کرده است. ما نیز در ادامه به این شرایط خواهیم پرداخت.

کسی نمی تواند داور باشد که سنی کمتر از 25 سال داشته باشد. بنابراین شرط سن داوری بالای 25 سال است. نکته بعدی این است که داور نباید ذی نفع در این پرونده باشد. همچنین داور نباید قرابت سببی یا نسبی تا درجه دو با یکی از طرفین داشته باشد. شرط بعدی که باعث می شود یک فرد به عنوان داور شناخته نشود این است که اساسا خود او یا همسرش به عنوان وراث یکی از طرفین شناخته شود. از طرف دیگر اگر داور کفیل یا قیم یکی از طرفین باشد و یا طرفین به عنوان کفیل و قیم او شناخته شود عملا داوری از وی ساقط می شود. از طرف دیگر کارمندان دولت در حوزه ماموریت خودشان نمی توانند به عنوان داور شناخته شوند.

توجه کنید که بروز هر کدام از این ها باعث می شود که صلاحیت داور از بین برود. در این صدورت رای صادر شده توسط این داور نیز از اعتبار ساقط می شود. بنابراین حتی اگر رای داوری توسط این داور صادر شده باشد با رای دادگاه به سادگی امکان ابطال آن فراهم می شود. از این رو در تعیین داور باید به این نکات توجه کرد تا داور انتخاب شده از صلاحیت کاملی برخوردار باشد. این موضوع در خصوص انواع داوری از جمله داوری اختیاری یا داوری اجباری صادق است.

نکات مهم در تعیین داور (1)
نکات مهم در تعیین داور (1)

تعیین داور و انتخاب یک وکیل در این حوزه

تعیین داور همانطور که گفته شد شرایط و نکات خاصی دارد. در بالا به این نکات اشاره کردیم. همچنین بیان کردیم که نکات گفته شده در خصوص تعیین داور در مورد انواع داوری ها از جمله داوری اختیاری و اجباری صادق است. به نوعی چه در داوری که طرفین با اختیار نسبت به برپایی اقدام کرده باشند و چه داوری که با دستور دادگاه برگزار شده باشد بر اساس این شرایط امکان تعیین داور وجود دارد.

اما در این بین نقش وکیل چیست؟ در واقع یک وکیل چه تاثیرگذاری در خصوص تعیین داور و برگزاری داوری می تواند داشته باشد؟ به نوعی می توان اینگونه گفت که مسئله ای که وجود دارد این است که با وجود این که داوری تشریفات قانونی مرسوم را ندارد اما همچنان یک مرجع قضایی و قانونی محسوب می شود. همانطور که گفته شد رای داوری غیر قابل تجدید نظر و اعتراض است. از این رو وکیل می تواند نقشی مهم در صدور این رای داشته باشد. از طرف دیگر اجرای رای داور اهمیت بسیاری دارد. به نوعی می توان گفت با توجه به این که داوری تشریفات قضایی ندارد بسیاری اینگونه فکر می کنند که رای داور نیز از اعتبار کمتری برخوردار است. اما برای این رای ضمانت های اجرایی از طرف قانون مشخص شده است. یکی از مهمترین کارکرد های وکیل در این حوزه این است که بر اساس همین ضمانت های اجرایی دست به کار شود و زمینه اجرای رای را فراهم کند.

از طرف دیگر اگر یکی از طرفین نسبت به رای اعتراض داشته باشد این کار وکیل است که بتواند از طریق دادگاه نسبت به ابطال رای اقدام کند. بنابراین ارائه دادخواست برای ابطال رای داوری و بررسی آن در دادگاه از مهمترین کارکردهای وکیل در این حوزه محسوب می شود. این  ها همه مواردی بود که در خصوص کارکرد وکیل در حوزه داوری باید به آن اشاره می شد. توجه داشته باشید که این وکیل نیز در حوزه حقوقی فعال است و توانایی اعلام جرم و یا طرح شکایت را ندارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×