زمین های ملی شده چیست؟

زمین های ملی شده چیست؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

زمین های ملی شده چیست؟

زمین های ملی شده چیست؟

زمین های ملی شده به چه اراضی گفته می شود؟ آیا تاکنون در گیر دعاوی مربوط به ر شده اید؟ چگونه می توان جریان پرونده های مربوط به زمین های ملی شده را در مراحل قضایی مورد بررسی و تحلیل قرار داد؟ برای اثبات عدم وجود زمین های ملی شده باید از چه استناداتی استفاده کرد؟ قانون در مورد زمین های ملی شده چه می گوید؟ آیا می توان در جریان دعاوی زمین های ملی شده با وجود اینکه یک طرف پرونده دولت است به دفاع از حقوق افراد پرداخت؟ چه کسی می تواند در پرونده های زمین های ملی شده مانع از تضییع حقوق افراد شود؟

زمین های ملی شده به اراضی می گویند که اثر هیچگونه احیایی در انها وجود نداشته باشد. از ملاک های اساسی که می توان یک زمین را به عنوان زمین های ملی شده به تصرف دولت در مورد آن است که هیچ گونه اثری از احیا یا هرگونه ساخت و ساز در آن دیده نشود. در جریان پرونده های مربوط به زمینهای ملی شده باید افراد استنادات قانونی و دلایل محکمه پسندی ارائه دهند و حتی بدون داشتن سند مالکیت نیز می توان اسناد مربوط ب ساخت و ساز در زمین را ارائه داد.

زمین های ملی شده و تعریف حقوقی آن

زمین های ملی شده در حالت کلی به اراضی می گویند که هیچگونه سابقه احیایی نداشته باشند و سابقه ساخت و سازی در آنها دیده نشده باشد. از این تعریف در مورد زمین های ملی شده به خوبی می توان این موضوع را دریافت کرد که منظور از زمینهای ملی شده آن دسته از اراضی نیستند که سابقه احیا داشته اند و در آنها ساخت و ساز شده است. بنابراین به خوبی می توان این موضوع را دریافت کرد که در صورت بروز هرگونه دعوی برای اثبات اینکه اراضی دارای سابقه احیا بوده است و جز زمین های ملی شده نیست باید از وکیل متخصص امور اراضی کمک گرفت تا بتوان با ارائه مدارک معتبر این موضوع را اثبات کرد.

برخی از افراد با خود فکر می کنند که منظور از زمینهای ملی شده آن است که ملک مربوطه دارای سند مالکیت نباشد اما حقیقت آن است که داشتن سند مالکیت جز آن دسته از دلیلی نیست که برا زمین های ملی شده در نظر گرفته می شود. حتی اگر ملکی دارای سند مالکیت نباشد اما در ان سابقه احیا و ساخت و ساز وجود داشته باشد جز زمینهای ملی شده نیست.

 این موضوع را دقت داشته باشید که زمین های ملی شده در هیچ صورتی به تصرف مالکیت شخصی در نمی آید بلکه این اراضی در حالت کلی به تصرف دولت در می آیند و شرایط مدیریتی آنها به دولت وابسته است. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که میخواهید جزئیات دقیق در مورد زمینهای ملی شده بدست آورید و اطلاعات خود را در این حوزه گسترش دهید به شما توصیه می کنیم از همان ابتدای پرونده جریان را به یک وکیل ملکی ارجاع دهید تا تمامی جوانب پرونده با دقت و تخصص مورد بررسی قرار گیرد.

آمار و اطلاعات سالانه به خوبی گویای این موضوع است که تعداد پرونده های ر زمین های ملی شده رز به روز افزایش پیدا می کند و نیاز مردم به یک وکیل پایه دادگستری نیز بیشتر می شود؛ چرا که درمورد ر نمیتوان به تنهایی اقدامات صحیحی انجام داد و نیاز است تا یک فرد متخصص و حرفه ای در این حوزه فعالیت کند و با تکیه بر تجربیاتی که دارد از حقوق موکلان خود دفاع کند و مانع از تضییع حقوق آنها شود.

زمین های ملی شده چیست؟ (2)
زمین های ملی شده چیست؟ (2)

زمین های ملی شده و قانون جنگل ها و مراتع کشور

زمین های ملی شده دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها جنگل ها مراتع سرسبز کشور هستند. برای آنکه بتوانید اطلاعات دقیق تری در مورد جنگل ها به عنوان زمین های ملی شده بدست آورید به موارد زیر دقت کنید:

سازمان جنگلباني مجاز است بهره‌برداري از منابع فوق را راساً عهده‌دار و يا با انعقاد قراردادهاي لازم به عهده اشخاص واگذار کند.  توده‌هاي جنگلي محاط در زمين‌هاي زراعي که در اراضي جنگلي جلگه‌اي شمال کشور و در محدوده اسناد مالكيت رسمي اشخاص واقع شده باشند مشمول ماده يک از تصويب‌نامه قانوني نيستند ولي بهره‌برداري از آنها تابع مقررات عمومي قانون جنگل‌ها و مراتع است.  عرصه و محاوط تاسيسات و خانه‌هاي روستايي و همچنين زمين‌هاي زراعي و باغات واقعه در محدوده اسناد مالكيت جنگل‌ها و مراتع که تا تاريخ تصويب اين قانون احداث شده‌اند مشمول ماده يک اين قانون نخواهند بود.

 در مورد جنگل‌ها و مراتع مشمول اين قانون که بهره‌برداري از آنها طبق اسناد رسمي يا غير رسمي به هر عنوان به اشخاصي واگذار شده اسناد مزبور از تاريخ تصويب اين قانون ملغی است و بهره‌برداران در صورت تمايل به ادامه بهره‌برداري در جنگل‌ها و مراتع فوق بايد به سازمان جنگلباني مراجعه و ترتيب قرارداد لازم را بدهند. مستثنيات اين ماده به قرار ذيل است:

سازمان جنگلباني مي‌تواند نسبت به طرح‌هاي جنگلداري که در تاريخ تصويب اين تصويب‌نامه قانوني از طرف سازمان مزبور دستور اجرا داده شده براي مدت پنج سال از اين تاريخ مفاد قراردادهاي مجري طرح را با طرف قرارداد از لحاظ بهاي درخت که به موجب اسناد رسمي منعقد شده باشد مراعات نمايد چنانچه مجري طرح خود مالک تمام يا قسمتي از جنگل باشد نسبت به سهم مالكيت سابق خود بايد به سازمان جنگلباني مراجعه و سازمان مزبور مجاز است بدون رعايت تشريفات آيين‌نامه معاملات دولتي و با توجه به هزينه‌هايي که در مورد اجراي طرح به عمل آمده قرارداد لازم براي دريافت بهره مالکانه با مشاراليه منعقد نماید.

در هر حال چنانچه مجريان طرح بخواهند از سال 1342 به بعد از جنگل‌هاي مورد طرح بهره‌برداري نمايند موظفند بهره مالکانه درختان مورد پروانه‌هاي قطع را که از سال مزبور به بعد صادر مي‌شود به سازمان جنگلباني بپردازند و چنانچه مجري طرحي به عللي قادر به اجراي طرح نشد و يا اجراي طرح را متوقف ساخت سازمان جنگلباني مراتب را با تعيين ضرب‌الاجلي به او اخطار مي‌کند در خاتمه مدت تعیین شده در صورتي كه مجري طرح مواردي را که اخطار شده انجام نداده باشد سازمان جنگلباني مختار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×