سند نزدن فروشنده در قانون

سند نزدن فروشنده در قانون (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

سند نزدن فروشنده در قانون

سند نزدن فروشنده در قانون 

سند نزدن فروشنده چه عواقب قانونی دارد؟ در چه مواردی می توان سند نزدن فروشنده را مورد پیگرد قرار داد؟ سند نزدن فروشنده در قانون چه عواقبی دارد؟ خواهان در خصوص سند نزدن فروشنده چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ مهمترین شرایط در سند نزدن فروشنده چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص سند نزدن فروشنده چیست؟ در صورت سند نزدن فروشنده چه کاری می توانیم بکنیم؟ در خصوص خرید و فروش ماشین سند نزدن فروشنده قابل پیگرد است؟

سند نزدن فروشنده یکی از اتفاقات رایجی است که در نقل و انتقال اموال منقول و غیر منقول رخ می دهد. این موضوع می تواند علت های مختلفی داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل این موضوع را می توان پشیمان شدن فروشنده از انتقال ملک یا اموال خود دانست. با توجه  به افزایش روز به روز قیمت در هر زمینه ای این رفتار از سمت فروشنده ها تبدیل به یک رفتار عادی و روزمره شده است. حال این سوال مطرح می شود که آیا خریدار به عنوان خواهان می تواند نسبت به سند نزدن فروشنده اقدام قانونی و حقوقی داشته باشد یا خیر؟

مسلما قانون در خصوص احقاق حقوق طرفین در قرارداد شرایط مشخصی را در نظر گرفته است. یکی از این شرایط امکان پیگرد قانونی برای سند نزدن فروشنده است. در واقع خریدار به کمک یک وکیل حقوقی می تواند نسبت به این اتفاق پیگرد قانونی داشته باشد و مسئله را از طریق دادگاه مورد بررسی قرار دهد. حال در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

سند نزدن فروشنده و بررسی چند مفهوم

سند نزدن فروشنده عنوانی است که به چند مفهوم بسیار مهم بستگی دارد. یکی از مهمترین این مفاهیم را می توان سند دانست. در واقع سند در قانون ایران به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم شده است. سند رسمی به سندی گفته می شود که در حضور نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شده باشد. اما سند غیر رسمی یا عادی این ویژگی را ندارد.

سند ملک تک برگ، شناسنامه و … را می توان در دسته اسناد رسمی و سند هایی مانند مبایعه نامه، قولنامه، وصیت خطی یا یک سند خطی را در دسته اسناد غیر رسمی دانست. نکته ای که باید در این خصوص بدانید این است که اساسا اسناد رسمی اعتباری به مراتب بیشتر از اسناد غیر رسمی دارند. این در حالی است که در مراجع قضایی اسناد غیر رسمی نیز از وجاهت قانونی برخوردار هستند.

نکته ای در خصوص سند نزدن فروشنده بسیار اهمیت دارد این است که اساسا زمانی شما می توانید نسبت به این مسئله پیگرد قانونی داشته باشید که سند مذکور در دسته اسناد رسمی باشد. اگر بخواهیم ساده تر و با ذکر مثال این موضوع را بیان کنیم، فرض کنید که شما ملکی را به واسطه قولنامه یا مبایعه نامه خریداری کرده اید. حال قرار است در روز مشخص فروشنده نسبت به انتقال سند رسمی ملک به نام شما اقدام کند. حال این سوال مطرح می شود که اگر فروشنده نخواهد این کار را انجام دهد شما چه واکنشی می توانید نشان دهید؟ در این حالت است که به کمک یک وکیل حقوقی تهران امکان استفاده از ابزار الزام به تنظیم سند رسمی برای شما ایجاد می شود. در واقع شما بر اساس این ابزار قانونی می توانید فروشنده را ملزم به تنظیم سند کنید حتی اگر وی حاضر به این کار نشود نماینده قانون به جای فروشنده می تواند این انتقال سند را انجام دهد.

سند نزدن فروشنده چه خطراتی دارد؟

سند نزدن فروشنده شاید برای برخی از افراد اهمیت چندانی نداشته باشد. در واقع این تصور وجود دارد که مبایعه نامه یا قولنامه همان کارکرد سند را دارد و می تواند در مواقع مورد نیاز به کار بیاید. اما همانطور که در بالاتر بیان کردیم مبایعه نامه یک سند غیر رسمی است و با وجود این که دارای اعتبار قانونی است در برابر یک سند رسمی نمی توان از آن استفاده کرد. بنابراین فروشنده می تواند با در اختیار داشتن سند رسمی اقدام به فروش مجدد آن کند و یا بر اساس این سند ادعای مالکیت خود را اثبات نماید. اینجاست که مبایعه نامه نمی تواند کارکرد زیاد جالبی برای شما داشته باشد.

نکته دیگری که عملا سند نزدن فروشنده را می تواند برای ما خطرناک تر کند این است که سند حکم مالکیت فرد بر ملک یا اموال مربوطه را دارد. حال سند نزدن فروشنده بدین معنی است که عملا این فروشنده مالکیت خود را بر آن ادامه می دهد. این موضوع از نظر قانونی بار حقوقی بالایی داشته باشد. از این رو در خصوص سند نزدن فروشنده حساسیت های قانونی بالایی وجود دارد. وجود ابزاری مانند الزام به تنظیم سند رسمی از جمله این موارد است.

سند نزدن فروشنده در قانون (2)
سند نزدن فروشنده در قانون (2)

سند نزدن فروشنده در خصوص انتقال مالکیت خودرو

سند نزدن فروشنده زمانی مورد اهمیت قانون است که قانون در خصوص آن سند الزامی تعیین کرده باشد. به طور مثال در خصوص انتقال مالکیت ملک، انتقال سند دارای الزام قانونی است. همچنین تنها سند تک برگ ملکی است که می تواند به طور قطعی مشخص کند که مالک آن چه کسی است. در این خصوص سند نزدن فروشنده می تواند پیگرد قانونی داشته باشد. در کلام ساده تر خریدار در این حالت می تواند از ابزار مهم الزام به تنظیم سند رسمی استفاده کند.

اما در خصوص خودرو بحث و بررسی بیشتری لازم است. در واقع در این خصوص میان حقوق دان ها اتفاق نظر خاصی وجود ندارد. تا سال ها داشتن سند مالکیت رسمی برای خودرو الزامی بود. از این رو قانون اجازه استفاده از الزام به تنظیم سند رسمی را برای خریدار فراهم کرده بود. اما طی سال های گذشته قانونگذار سند سبز خودرو را به عنوان سند رسمی و نشان دهنده مالکیت خودرو پذیرفته است. این سند به واسطه انتقال با سند عادی نیز صادر می شود. بنابراین قانون دیگر لزومی به صدور سند رسمی و ثبت شده برای خودرو ندانسته است. از این رو اساسا در این حالت سند نزدن فروشنده نمی تواند پیگرد قانونی داشته باشد و یا خریدار از الزام به تنظیم سند رسمی در این خصوص استفاده کند. این نکته بسیار مهمی است که می تواند در موقع خرید خودرو یا فروش آن به کار بیاید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×