نکات خرید زمین مشاع

نکات خرید زمین مشاع (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات خرید زمین مشاع

نکات خرید زمین مشاع

خرید زمین مشاع چگونه است؟ خرید زمین مشاع چه شرایط قانونی دارد؟ مهمترین نکات خرید زمین مشاع چیست؟ در خرید زمین مشاع به چه نکاتی باید توجه کرد؟ خرید زمین مشاع امکان پذیر است؟ خرید زمین مشاع پیش از افراز چگونه است؟ سند در خرید زمین مشاع به چه شکل خواهد بود؟ خرید زمین مشاع چه مشکلاتی دارد؟ مسائل حقوقی مربوط به خرید زمین مشاع چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خرید زمین مشاع چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص دعاوی مربوط به خرید زمین مشاع کدام است؟

خرید زمین مشاع یکی از اتفاقاتی است که طی سال های گذشته به وفور رخ داده است. یکی از علت های اصلی این موضوع را می توان افزایش قیمت زمین و ملک دانست. در چنین شرایطی خریدار می تواند با قیمت کمتری نسبت به خرید زمین مشاع اقدام کند. البته این قیمت پایین تر عملا نشان می دهد که خرید زمین مشاع مسائل پشت پرده خاصی دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا خرید زمین مشاع یک عمل کاملا قانونی است. در زبان ساده تر کمی پایین تر این گونه زمین ها نشان از غیر قانونی بودن آن نیست. اما مسیری که در این خصوص وجود دارد کمی پیچیده و سخت است.

حال در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازم که خرید زمین مشاع چه مسائل حقوقی دارد و چگونه می توان از این مسائل عبور کرد. در واقع می خواهیم بدانیم که آیا خرید خرید زمین مشاع در کنار سودآوری نسبتا خوبی که دارد می تواند ما را درگیر برخی از مسائل حقوقی کند؟ این ها سوالاتی است که یک وکیل حقوقی به خوبی می تواند به آن ها پاسخ دهد. از این رو پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید یک زمین یا ملک مشاع دارید حتما از یک وکیل در این حوزه کمک بگیرید.

خرید زمین مشاع و نگاه به چند مفهوم

خرید زمین مشاع زمانی قابل درک می شود که با چند مفهوم قانونی در این خصوص آشنا شویم. مسلما همانطور که مشخص است مهمترین مسئله ای که در این بین وجود دارد مفهوم مشاع است. در واقع ما باید بدانیم که مشاع چیست و قانون آن را چگونه تعریف کرده است.

اگر بخواهیم این مسئله را کاملا ساده و پیش پا افتاده توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که ملک یا زمین مشاع به مالی گفته می شود که بیش از یک مالک دارد. در واقع تعداد افراد بیش از یک نفر به عنوان مالک این ملک شناخته می شود. در این حالت گفته می شود که زمین یا ملک مشاع است و مالکین به صورت شراکتی از آن بهره می برند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اساسا هر فرد به عنوان مالک سهم مشخصی را در اختیار دارد. به طور مثال زمینی دارای سه مالک است. یک مالک سهم سه دنگ، مالکی دیگر سهمی دو دنگ و آخرین مالک نیز یک دانگ از این زمین را تحت تملک دارند.

نکته بسیار مهمی که در خرید زمین مشاع نیز بسیار تاثیرگذار است این مسئله است که اساسا با وجود این که سهم هر فرد در مالکیت زمین مشخص است اما هیچ کدام از آن ها نمی توانند بدون اجازه دیگر مالکان دخل و تصرفی در این مال داشته باشند. به نوعی همه این مالکان در تمامی اجزای زمین شریک هستند و هر تصمیم مبنی بر فروش یا اجاره و یا هر نوع تغییر دیگری مبتنی بر رضایت همه آن ها می باشد. این یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که در خرید زمین مشاع باید به آن توجه کرد.

نکات مهم در خرید زمین مشاع

همانطور که بیان کردیم خرید زمین مشاع تنها در حالتی امکان پذیر است که تمامی مالکان نسبت به این انتقال موافق باشند. حال دو حالت وجود دارد. حالت اول این است که خریدار بخواهد تمام زمین را بخرد. بدین ترتیب تمامی مالکان با اعلام رضایت اقدام به فروش ملک می کنند. در این حالت خریدار با خرید زمین مشاع آن را تبدیل به یک زمین مستقل با یک مالک می کند.

اما اگر خریدار بخواهد بخشی از این زمین مشاع را خریداری کند. به نوعی سهم یکی از مالکان را بخرد نیز آن مالک تنها زمانی می تواند اقدام به این کار کند که عملا سایر مالکین نسبت به این موضوع توافق نظر داشته باشند. بنابراین یک مالک نمی تواند به صرف در اختیار داشتن درصدی از زمین اقدام به فروش همان مقدار کند. بنابراین همه ماکلان باید نسبت به این موضوع اتفاق نظر داشته باشند. نکته ای که باید بدانید این است که اگر یک مالک خواستار فروش ملک یا زمین باشد اما سایر مالکان با این مسئله موافق نباشند، دادگاه دستور به افراز مال می دهد. به واسطه افراز هر فرد بنا بر سهمی که دارد سندی مجزا و شش دانگ دریافت می کند و مال از حال مشاع خارج می شود. همچنین اگر مال غیر قابل افراز باشد، دادگاه دستور فروش ملک و تقسیم سرمایه حاصل از فروش مال بین مالکان را می دهد.

نکات خرید زمین مشاع (2)
نکات خرید زمین مشاع (2)

خرید زمین مشاع و تقسیم آن

خرید زمین مشاع بدین معنی است که خریدار با سایر مالکان وارد شراکت می شود. اگر برای مجموعه مال سندی مشاع صادر شده باشد، نام خریدار به عنوان مالک جدید به این سند اضافه خواهد شد. اما در این سند صحبتی از درصد یا سهم هر کدام از مالکان نیست. بنابراین خریدار برای این که بتواند سندی مجزا و شش دانگ دریافت کند می تواند نسبت به افراز زمین اقدام کند. بر این اساس دادگاه دستور کارشناسی زمین را صادر می کند. بدین ترتیب اداره ثبت کارشناسی برای این زمین تعیین می کند. کارشناس بر اساس موقعیت زمین و درصد سهم هر فرد بنا بر دستور و مشخصات قانونی اقدام به افراز مال می کند. در صورتی که طرفین اعتراضی نسبت به این افراز نداشته باشند دادگاه دستور صدور سند برای هر کدام از این زمین های افراز شده به صورت مجزا را صادر می کند. بنابراین خریدار با خرید یک زمین مشاع می تواند به یک زمین مستقل با سندی شش دانگ برسد. اما این مسیر نیاز به کمک و همراهی فردی مانند وکیل حقوقی تهران یا شهرستان دارد. شاید همین مسئله است که قیمت این دست از زمین ها را مقرون به صرفه تر کرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×