قسطی کردن مهریه

قسطی کردن مهریه (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

قسطی کردن مهریه

قسطی کردن مهریه و شرایط آن در قانون

قسطی کردن مهریه به چه معنی است؟ قسطی کردن مهریه چه کارکردی دارد؟ مهمترین شرایط قسطی کردن مهریه چیست؟ در چه صورت دستور قسطی کردن مهریه توسط دادگاه صادر می شود؟ چه زمانی قسطی کردن مهریه انجام می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قسطی کردن مهریه چیست؟ قسطی کردن مهریه چگونه تعیین می شود؟ چگونه می توان از قسطی کردن مهریه استفاده کرد؟ فرصت درخواست قسطی کردن مهریه چقدر است؟ قسطی کردن مهریه توسط کدام مرجع قضایی صادر می شود؟

قسطی کردن مهریه یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در طول دادگاه های خانواده به خصوص دادگاه طلاق رخ می دهد. در واقع قسطی کردن مهریه یک ابزار برای زوج محسوب می شود که به واسطه آن بتواند از عهده پرداخت مهریه بربیاید. برای این که بدانیم اساسا این قسط بندی به چه شکل صورت می گیرد و چه شرایط قانونی دارد، باید با عنوان مهریه به عنوان یک حق نگاه کنیم. بنابراین در ادامه با مفهوم مهریه آشنا خواهیم شد تا بر اساس این مفهوم و قوانین مربوط به آن می توانیم قسطی کردن مهریه را مورد بررسی قرار دهیم.

قسطی کردن مهریه و نگاه به چند مفهوم

قسطی کردن مهریه را می توان بر اساس مفهوم مهریه و قوانین مربوط به آن مورد بررسی قرار داد. مهریه را به نوعی می توان طلب زن بر گردن مرد دانست. در واقع از دید قانون مهریه یک نوع طلب مالی محسوب می شود. بنابراین مرد در هر صورت باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

مهریه نوعی طلب و حق زوجه بر گردن زوج محسوب می شود. این حق بعد از عقد بر گردن مرد قرار می گیرد. بنابراین زوجه این حق را دارد از لحظه عقد تا هر زمانی که بخواهد نسبت به مطالبه مهریه اقدام کند. از نظر قانون و شرع تعیین مهریه از شروط اصلی صحت عقد محسوب میشود. آن چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا مهریه عند المطالبه است. یعنی هر زمانی که زن بخواهد می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام کند. گرفتن مهریه هیچ ارتباطی به طلاق ندارد. بنابراین لزوما قرار نیست که زن طی مرحله طلاق نسبت به گرفتن مهریه اقدام کند. از طرف دیگر زمانی امکان طلاق وجود دارد که شرایط مهریه و نحوه پرداخت آن مشخص شود.

نکته بسیار مهمی که در این بین وجود دارد این است که طی سال های گذشته مهریه به صورت نجومی توسط خانواده ها تعیین می شد. با توجه به میزان تورمی که طی سال های گذشته گریبان اقتصاد ایران را گرفته است عملا می توان گفت که پرداخت چنین مهریه هایی از عهده بسیاری افراد خارج است. به طور مثال امروز چه کسی می تواند به اندازه سال تولد همسر خود به او مهریه پرداخت کند. از این رو در قانون جدید مهریه سقف 110 سکه در نظر گرفته شده است. بر این اساس حکم جلب زوج تنها برای پرداخت این سقف صادر می شود. بالغ بر این سقف هیچ حکم جلبی برای زوج صادر نخواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن در خصوص قسطی کردن مهریه توجه داشته باشیم.

قسطی کردن مهریه در قانون

قسطی کردن مهریه بدین معنی است که زوج اعلام می کند که توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا ندارد. دادگاه با بررسی ادعای زوج و توان مالی وی می تواند با درخواست قسطی کردن مهریه یا همان اعسار موافقت یا مخالفت کند. در صورت موافقت دادگاه، قاضی پیش قسط خاصی را مشخص کرده و میزان اقساط را نیز تعیین می کند. اما سوال اینجاست که دادگاه چگونه این کار را انجام می دهد؟

پاسخ ساده و روشن است. هیچ قانون و شاخص خاصی برای این موضوع وجود ندارد. دادگاه گروه مستثنیات دین را کنار می گذارد و به جز آن به تمام دارایی های مالی و غیر مالی فرد نگاه می کند. در واقع دادگاه با گرفتن استعلام سه گانه از بانک مرکزی، اداره ثبت و سازمان راهنمایی و رانندگی تمامی دارایی های فرد را به دست می آورد. بر اساس این دارایی ها و درخواست زوج برای اعسار دادگاه میزان پیش قسط و اقساط را تعیین می کند.

نکته مهم اینجاست که میزان پیش قسط و خود اقساط قابل اعتراض است. بنابراین کاملا محتمل است که در خصوص قسطی کردن مهریه دو دادگاه دو روش کاملا متفاوت را در پیش بگیرند. علاوه بر دارایی ها موارد دیگری در تعیین میزان قسطی کردن مهریه تاثیرگذار است. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است. یکی از این موارد طرف درخواست کننده طلاق است. در واقع اگر طلاق از طرف زوج اتفاق افتاده باشد دادگاه نسبت به مسئله اعسار سختگیرانه تر عمل می کند. حتی در مواردی ممکن است با اعسار موافقت نکند و یا پیش قسط سنگینی را برای مرد در نظر بگیرد. این ها همه نکاتی است که در خصوص قسطی کردن مهریه باید به آن توجه داشته باشیم.

قسطی کردن مهریه (2)
قسطی کردن مهریه (2)

قسطی کردن مهریه و چند نکته دیگر

قسطی کردن مهریه شرایط خاص خودش را دارد. از جمله این شرایط می توان به این موضوع اشاره کرد که زوج بعد از تعیین میزان مهریه و حکم پرداخت آن تنها برای 30 روز مهلت درخواست اعسار دارد. در صورت درخواست زوج در این مدت زمان حکم جلب صادر نخواهد شد.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قسطی کردن مهریه شرایط خاصی دارد. مهمترین این شرایط این است که همه چیز در این خصوص به دادگاه خانواده بستگی دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا در زمان صدور حکم و ابلاغیه پرداخت پیش قسط و اقساط ماهانه زوج باید نسبت به پرداخت آن ها اقدام کند. به نوعی تاریخ صدور ابلاغیه به عنوان سر رسید اقساط محسوب می شود. به هرحال همه این موارد نشان می دهد که استفاده از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان که تجربه و تخصص کافی در این حوزه داشته باشد می تواند بسیار کارساز باشد. در واقع این مسیر به اندازه ای پیچیده و سخت است که می تواند هر کسی را به دردسر بیاندازد. از این رو استفاده از یک وکیل می تواند مانع از چنین اتفاقاتی شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×