شلاق حدی و تعزیری در قانون کیفری

شلاق حدی و تعزیری (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

شلاق حدی و تعزیری در قانون کیفری

شلاق حدی و تعزیری در قانون کیفری

شلاق حدی و تعزیری به چه معنی است؟ شلاق حدی و تعزیری چه تفاوت هایی با یک دیگر دارد؟ چرا از شلاق حدی و تعزیری استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به شلاق حدی و تعزیری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شلاق حدی و تعزیری چیست؟ در چه صورتی از شلاق حدی و تعزیری استفاده می شود؟ مهمترین موارد صدور شلاق حدی و تعزیری چیست؟ شلاق حدی و تعزیری برای چه جرایمی صادر می شود؟

شلاق حدی و تعزیری از انواع مجازات های کیفری محسوب می شود. شلاق حدی و تعزیری در نحوه صدور، جرایم مربوطه و نوع اجرا با یک دیگر می توانند تفاوت های عمده ای داشته باشند. در واقع اگر بخواهیم کمی ساده تر به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که هر دو این مجازات ها از نظر عموم یکسان محسوب می شود. به هر حال هر دو مجازات های شلاق حدی و تعزیری، از نوع شلاق است. اما مسئله ای که برای دادگاه و یک وکیل کیفری اهمیت دارد این است که حدی یا تعزیری بودن این مجازات می تواند تاثیر بسیار مهمی در نحوه دادرسی و دفاع از موکلین و همچنین اجرای آن داشته باشد.

از این رو در ادامه ابتدا سعی می کنیم با مفاهیم حدی و تعزیری آشنا شویم و سپس بر اساس این مفاهیم سراغ دیدگاه قانون در خصوص شلاق حدی و تعزیری برویم. توجه داشته باشید که تفاوت این دو نوع مجازات می تواند تاثیر عمده ای در روند پرونده و اجرای آن داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

شلاق حدی و تعزیری و نگاه به مفاهیم

شلاق حدی و تعزیری را زمانی می توانیم بهتر متوجه شویم که بتوانیم با حدی و تعزیری بودن مجازات ها آشنا شویم. در واقع نکته اصلی که وجود دارد این است که عمده قوانین ایران بر اساس و پایه اسلام تدوین شده است. در واقع حتی در قوانینی که به ظاهر نشانه ای از اسلام وجود ندارد می توان اساس و پایه های فقه در آن را به خوبی مشاهده کرد. از این رو کاملا طبیعی است که بخشی از جرایم و مجازات های مشخص شده در قانون ایران بر اساس اسلام و فقه صورت گرفته باشد.

آن دسته از مجازات ها و جرایمی که توسط اسلام مشخص شده باشد، یعنی هم جرم و هم مجازات متناسب آن توسط اسلام معرفی شده باشد حدی گفته می شود. بنابراین جرایم و مجازات های حدی به جرایم و مجازات هایی گفته می شود که توسط اسلام تعیین شده باشد. اما آن دسته از مجازات ها و جرایمی که توسط قانون گذار و بر اساس شرایط مختلفی مانند شرایط اجتماعی، افکار عمومی، نوع جرم و … تعیین شده باشد تعزیری می گوییم.

بنابراین اگر بخواهیم ساده و خلاصه بیان کنیم مجازات تعزیری توسط قانون گذار و مجازات حدی توسط اسلام و فقه تدوین شده است. مهمترین تفاوتی که میان این دو نوع جرم و مجازات وجود دارد این است که مجازات حدی بعد از صدور غیر قابل تغییر است و به صورت قاطعانه باید اجرایی شود ( مگر در حالتی که مجرم توبه کند و توبه او توسط قانون قبول شود ). اما مجازات تعزیری حتی بعد از صدور قابل تغییر و یا تعدیل است. به طور کلی می توان گفت که یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان در خصوص جرایم تعزیری کار ساده تری نسبت به جرایم حدی دارد. این موضوع در خصوص شلاق حدی و تعزیری کاملا صادق است.

شلاق حدی و تعزیری و معنای آن در قانون

شلاق حدی و تعزیری یک مجازات در قانون کیفری ایران محسوب می شود. همانطور که گفته شد تفاوت این دو مجازات در نوع حدی یا تعزیری بودن آن است. یک شلاق حدی توسط اسلام تعیین و صادر میشود. اما مجازات شلاق تعزیری توسط قانون گذار مشخص شده است.

نکته و تفاوت بسیار مهمی که میان شلاق حدی و تعزیری وجود دارد این است که تعداد، نحوه اجرا و بسیاری از موارد شلاق تعزیری قابل بررسی است. یعنی یک وکیل یا مجرم می تواند نسبت به تغییر شرایط شلاق حدی و تعداد آن درخواست هایی از دادگاه داشته باشد. در صورتی که شرایط بیان شده مطابق با قانون باشد دادگاه می تواند نسبت به تغییر موارد گفته شده اقدام کند.

اما اگر مجازات تعیین شده شلاق حدی باشد. نه تنها قاضی، بلکه هیچ فرد دیگری نمی تواند نسبت به تغییر آن اقدام کند. چرا که این حکم الهی است و باید به صورت کامل اجرایی شود. به طور مثال شرب خمر یک مجازات در قانون کیفری است و جرم آن 80 ضربه شلاق حدی تعیین شده است. با صدور این مجازات نه یک ضربه کم و  نه یک ضربه بیشتر اعمال نخواهد شد.

شلاق حدی و تعزیری (2)
شلاق حدی و تعزیری (2)

شلاق حدی و تعزیری و یک تفاوت مهم دیگر

اما تفاوت مهم دیگری نیز میتوان میان شلاق حدی و تعزیری پیدا کرد. در واقع اگر یک فرد محکوم به شلاق حدی شود بدین معنی است که این فرد دارای جرم موثر کیفری است. بنابراین یکی از مجازات های تبعی این فرد داشتن سوء سابقه به مدت دو سال خواهد بود. در کلام ساده تر فردی که به شلاق حدی محکوم می شود در کنار گذراندن دوره محکومیت دو سال از بسیاری خدمات اجتماعی و عمومی محروم خواهد بود.

اما اگر فرد به شلاق تعزیری محکوم شده باشد، عملا بدین معنی است که فرد دچار جرم موثر کیفری نشده. بنابراین این جرم و حکم مربوط به آن تنها در پرونده کیفری او درج خواهد شد و به هیچ ارگان یا نهادی به عنوان سوء سابقه تحویل داده نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص تفاوت شلاق حدی و تعزیری به آن توجه داشته باشید. اگر بخواهیم به صورت عملی نگاه کنیم اساسا شلاق تعزیری به عنوان یک مجازات ثانویه و تشدید کننده محسوب می شود. بنابراین صرف صدور این محکومیت نمی توان به صورت یقیین در خصوص موثر یا غیر موثر بودن جرم نظر دهیم. در هر صورت پیشنهاد ما این است که اگر درگیر مسیرهای این چنینی شده اید و نیاز به راهنمایی و کمک دارید، بهترین گزینه انتخاب و استفاده از یک وکیل با تجربه و مجرب است. این تصمیم می تواند تاثیر عمده ای در روند پرونده و نتیجه آن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×