قواعد مشترک در دعاوی تصرف

قواعد مشترک در دعاوی تصرف (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

قواعد مشترک در دعاوی تصرف

بررسی قواعد مشترک در دعاوی تصرف

وجود قواعد مشترک در دعاوی تصرف موجب می شود که نحوه تنظیم دادخواست حقوقی اهمیت ویژه ای پیدا کند. شما ممکن است با دعاوی حقوقی مختلفی روبرو شوید. اما نا آگاهی از نوع دعوی و نحوه ارائه درخواست موجب رد دعوی خواهد شد.

در برخی موارد وجود قواعد مشترک در دعاوی تصرف باعث می شود که حتی افرادی که به عنوان کارشناس حقوقی خود را معرفی می کنند نتوانند از روش های حقوقی به موقع و موثر استفاده نمایید. به این ترتیب فرصت دادرسی و دفاع از حقوق موکل گرفته می شود. بنابراین برای طرح چنین دعاوی باید به وکیل متخصص در زمینه امور ملکی مراجعه کرد.

قواعد مشترک در دعاوی تصرف کدام است؟

قواعد مشترک در دعاوی تصرف موارد مختلفی را شامل می شود. اولین وجه اشتراک در تمام این دعاوی آن است که پرونده حول محور اموال غیر منقول تشکیل خواهد شد. بنابراین هر نوع ادعایی درباره اموال منقول با عنوان دعاوی تصرف پذیرفته نخواهد شد.

به این ترتیب دعاوی تصرف درباره اموال غیر منقول یا اموالی که در رابطه با مال غیر منقول استفاده می شود مطرح می گردد. مهم نیست که تصرف توسط یک شخص باشد یا گروهی از افراد مرتکب این عمل شده باشند. همچنین اقدام از سوی نهاد های دولتی و خصوصی در اصل دعوی تفاوتی ایجاد نمی کند.

یکی دیگر از قواعد مشترک در دعاوی تصرف آن است که اقدام خوانده عدوانی محسوب شود. برای عدوانی دانستن تصرفات غاصبانه بودن عمل و نداشتن اجازه مورد توجه قرار می گیرد.

از جمله قواعد مشترک در دعاوی تصرف جرم بودن این گونه دعاوی است. به عبارت دیگر قانونگذار تصرفات عدوانی که درباره اموال غیر منقول اتفاق می افتد را جرم انگاری کرده است. به این ترتیب خواهان می تواند هم از طریق دادگاه حقوقی و هم دادگاه کیفری شکایت خود را پیگیری نماید. تفاوت این دو نوع پرونده در آن است که دادگاه کیفری علاوه بر پس گرفتن اموال غیر منقول، شخص مرتکب را به مجازات زندان محکوم خواهد کرد.

دعاوی تصرف چه ویژگی دارند؟

قواعد مشترک در دعاوی تصرف با توجه به ماهیت این دعاوی یکسان است. دعاوی تصرف عبارت اند دعوی تصرف عدوانی، دعوی ممانعت از حق، دعوی مزاحمت که وکیل با توجه به نوع پرونده دادخواست مربوطه را نگارش می کند.

در هر کدام از این سه دعوی سبق تصرفات خواهان و عدوانی بودن تصرفات خوانده مورد بررسی قرار می گیرد. به این ترتیب در این نوع دعاوی ارائه سند مالکیت به عنوان ادله اثبات دعوی کارایی ندارد. بلکه تنها می تواند به عنوان اماره ای بر سبق تصرفات خواهان پذیرفته شود.

در دعوی ممانعت از حق خوانده مال را از دست خواهان خارج نکرده است اما با انجام اعمالی مانع از بهره برداری کامل وی از اموال خود می شود. در دعوی مزاحمت نیز به همین ترتیب می باشد. به طور مثال همسایه مجاور با خالی کردن مصالح ساختمانی درب منزل دیگری برای استفاده ایشان از ملک خود ایجاد مزاحمت کرده است.

قواعد مشترک در دعاوی تصرف و نحوه طرح درخواست

قواعد مشترک در دعاوی تصرف درباره مرجع صالح به رسیدگی این دعاوی نیز مطرح می باشد. درباره دعاوی تصرف دادگاه عمومی محل وقوع مال غیر منقول صالح به رسیدگی می باشد. از نکات مهم حقوقی آن است که این دعاوی بدون نیاز به تشریفات آیین دادرسی انجام می شود. بنابراین خارج از نوبت به چنین دعاوی رسیدگی خواهد شد.

از جمله قواعد مشترک در دعاوی تصرف آن است که ورود شخص ثالث در هر سه نوع دعوی مجاز می باشد. چنانچه شخص ثالث به عنوان ذینفع ادعایی مطرح کند می تواند قبل از پایان یافتن جلسه دادرسی در دادگاه حضور پیدا کرده و طرح دعوی نماید. این موضوع شامل دادرسی در مرحله بدوی و تجدید نظر خواهد شد.

یکی دیگر از قواعد مشترک در دعاوی تصرف آن است که این دعاوی قابل تجدید نظر می باشند. اما نکته حقوقی که مطرح می شود این است که درخواست تجدید نظر مانع از اجرای حکم نخواهد شد. به عبارت دیگر بلافاصله پس از صدور حکم از دادگاه بدوی حکم اجرا می شود و تقاضا تجدید نظر تاثیری در متوقف کردن آن ندارد.

بر اساس ماده 147 قانون اجرای احکام این دعوی دعاوی غیر مالی محسوب می شوند. هزینه دادرسی این نوع دعاوی نیز بر اساس آن محاسبه و دریافت می گردد.

قواعد مشترک در دعاوی تصرف (1)
قواعد مشترک در دعاوی تصرف (1)

ضرورت مراجعه به مشاوره حقوقی

یکی از قواعد مشترک در دعاوی تصرف صدور دستور موقت است. اگر افراد بیم ایجاد خرابی یا احداث بنا در املاک خود را دارند باید تقاضا دستور موقت کنند. وکیل ملکی در چنین دعاوی از روش های مختلف برای حفظ حقوق موکل خود استفاده می کند.

قواعد مشترک در دعاوی تصرف بیان می کند که جهت جلوگیری از احداث بنا، غرس اشجار، از بین بردن ابنیه و… خواهان می تواند تقاضا دستور موقت داشته باشد. اما در صورتی که بنا بر حکم دادگاه دعوی رد شود دستور موقت نیز مرتفع می گردد.

با این وجود همچنان می توان از اقدامات خوانده علیه اموال غیر منقول جلوگیری کرد. وکیل متخصص با طرح دادخواست تجدید نظر بار دیگر تقاضا دستور موقت را به دادگاه ارائه می دهد. به این ترتیب در مرحله تجدید نظر تا صدور حکم نهایی مانع از اقدامات خوانده در اموال موضوع دعوی خواهند شد.

همانطور که گفته شد از قواعد مشترک در دعاوی تصرف جرم بودن این دعاوی است. بنابراین در صورتی که شما از اصول حقوقی به خوبی اطلاع داشته باشید می توانید علیه شخص متصرف اقدامات قانونی محکمی را صورت دهید. وکیل ملکی با در نظر گرفتن نکات مختلف چنین دعاوی مطرح می کند.

وکیل ملکی قواعد مشترک در دعاوی تصرف را به روشنی برای موکل خود شرح می دهد. سپس با بررسی پرونده اقدامات حقوقی لازم را انجام خواهد داد. ممکن است یک پرونده از طریق دادگاه حقوقی به نتایج بهتری ختم شود. همچنین طرح برخی پرونده ها در دادگاه کیفری می تواند امتیازات بیشتری را به نفع موکل به وجود آورد.

دعاوی ملکی به خصوص دعاوی که با موضوع عدوانی بودن تصرفات همراه است دشواری های زیادی دارد. وکیل با در نظر گرفتن تمام جوانب طرح دعوی می کند و از حقوق موکل خود دفاع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×