لایحه اسقاط کافه خیارات

راهکار های مقابله با اسقاط کافه خیارات چیست (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه اسقاط کافه خیارات

لایحه اسقاط کافه خیارات یکی از اصطلاحاتی است که در مورد قرارداد های ملکی و امثال آن کاربرد بسیار زیادی دارد. اگر در چگونگی آن و معنای واقعی که دارد آگاهی های لازم را نداشته باشیم مطمئنا متوجه زیان های بسازی خواهیم شد و جبران آنها چیزی مانند غیر ممکن می باشد. البته در مواردی هم می تواند فوایدی را برای اشخاص داشته باشد که در این لایحه به آن خواهیم پرداخت.

اسقاط کافه خیارات به چه معناست

اگر بخواهیم به صورت لغوی آن را معنا کنیم اینطور باید عنوان کرد که اسقاط در ریشه به معنای سقط کردن می باشد. برای مثال سقوط کردن از همین ریشه گرفته شده است. بر همین اساس نزدیگ ترین معنای حقوقی که می توانیم برای آن در نظر بگیریم از بین بردن است. کلمه بعدی آن کافه است. این کلمه ریشه عربی دارد و به معنای همه و کل است. خیارات نیز از ریشه خیار گرفته شده است که به معنای اختیار می باشد. با توجه به معنای که برای جز به جز این اصطلاح ذکر شد می توان اینطور نتیجه گرفت که از بین بردن همه اختیارات بهترین معنی برای آن است.

لایحه اسقاط کافه خیارات در قرارداد های ملکی به چه صورت است؟

در وهله اول باید عنوان کرد که کلیه مبایعه نامه ها و اجاره نامه هایی که به صورت پیشفرض هستند، عبارت لایحه اسقاط کافه خیارات را دارند. قرارداد های ملکی از این قبیل معمولا از طرف اتحادیه ها و مراجع ذیصلاح در اختیار مشاورین املاک گذاشته می شود و آنها قادر خواهند بود بنا به توافق طرفین این بند را حذف کنند و یا آن را ملاک قرار دهند؛ اما سوالی که این وسط امکان دارد برای شما پیش بیاید این است که اساسا چرا باید این موضوع آنقدر مهم باشد که به صورت پیش فرض آمده باشد؟ یکی از مهمترین مواردی که می توان برای جواب این سوال ذکر کرد ثبات بخشیدن به قرارداد های فی مابین است. به این ترتیب که از دست دادن برخی اختیارات می تواند در آینده ثبات قرارداد را تحکیم ببخشد. این مورد را با ذکر مثالی پی می گیریم.

فرض کنید شما به یکی از دوستان خود برای انجام برخی امورات وکالت داده اید، در این صورت شما قادر خواهید بود یک طرفه این وکالت را باطل کنید؛ اما وکالت ها و قرارداد هایی که موضوع ملکی دارند به این صورت نیستند. باطل نمودن قرارداد های بین دو طرف که مضمون ملکی دارند را به هیچ عنوان نمی توان یک طرف فسخ کرد مگر اینکه شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفته باشند که در اصطلاحات حقوقی به آن خیارات گفته می شود.

الزام پیش فرض بودن لایحه اسقاط کافه خیارات در قرارداد های ملکی

لایحه اسقاط کافه خیارات در اکثریت قرارداد ها و مبایعه نامه ها وجود دارد. برخی خیار ها وجود دارند که در صورت اسقاط آنها می توانیم سو استفاده های نابجا را از ببریم. این موارد شامل خیار غبن فاحش، خیار شرط، خیار تدلیس و خیار مجلس هستند. برای مثال امکان دارد شما یک خودرو و یا خانه ای را از کسی خریداری نموده باشید و بعد از مدتی قیمت ها به صورت سرسام آور افزایش پیدا کنند و به تبع نرخ مالی که شما خریده اید به طرز چشمگیری بالا برود. در این صورت مالک اگر به سراغ شما بیاید و ادعای عدم فروش را بکند و بگوید که از معامله پشیمان هستم و تقاضای فسخ قرارداد را داشته باشد شما می توانید به وسیله بندی که در قرارداد ذکر شده است از خود دفاع نمایید. لایحه اسقاط کافه خیارات از این جهت اهمیت دارد که فرد در هر شرایطی نمی تواند قراردادی را که به امضای طرفین و مشاور املاک رسیده است را یک طرفه فسخ اعلام کند و آن را ملغی اعلام کند. البته در این میان باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد و آن عدم اسقاط خیار تدلیس در قرارداد است. این مورد مربوط به کلاهبرداری است و تحت هیچ شرایطی نمی توان آن را از بین برد و فسخ نمود.

چگونه یک سری خیارات را در لایحه اسقاط کافه خیارات حفظ کنیم؟

اینکه لایحه اسقاط کافه خیارات در قرارداد ها برای حفظ حق و حقوقات و جلوگیری از متضرر شدن افراد در برخی مواقع ضروری است، شکی در آن وجود ندارد. در این مواقع یک سوال اساسی وجود دارد. اینکه با وجود بند مورد نظر از چه طریقی می توان شرایط فسخ را تعیین نمود؟ برای جواب این سوال باید عنوان کرد که شرایطی هم برای این کار در نظر گرفته شده است و می توان به عنوان استثنا مسائلی را قرارداد ها ذکر کرد. برای مثال می توان از متن زیر استفاده نمایید. برابر با توافقی که مابین دو طرف به امضا رسیده است، به استثنا خیار تدلیس و خیار شرط مابقی کافه خیارات اسقاط شده اند. بر همین اساس شما می توانید با استفاده از استثنائاتی که گذاشته اید قرارداد را یک طرفه فسخ نمایید.

اثر حقوقی لایحه اسقاط کافه خیارات چگونه است؟

مفهوم اصلی لایحه اسقاط کافه خیارات به این موضوع اشاره دارد زمانی که قراردادی بین دو طرف معامله منعقد می گردد، هیچکدام از آنها حتی اگر متضرر هم شده باشند نمی تواند بعد از امضا آن را یک طرفه فسخ کنند. اگر در اینگونه معامله ها گران فروشی و یا ارزان فروشی هم اتفاق افتاده باشد با استفاده از تایید عبارت اسقاط خیارات هر آنچه به پشیمانی منجر شود را از خود سلب کرده اند. اگر به مشاور املاک و جایی که معامله را انجام داده اند نیز مراجعه کنند نمی توانند به صورت یک طرفه اقدام به باطل نمودن آن کنند و باید حتما دو طرف حضور داشته و رضایت کامل داشته باشند. اگر در هر شرایطی چنین چیزی رخ دهد طرف مقابل می تواند در مراجع قضایی موضوع را پیگیری کند و از حقوقات از دست رفته خود دفاع کند.

راهکار های مقابله با اسقاط کافه خیارات چیست؟

اگر می خواهید ملکی را خریداری نمایید و از آن رضایت کامل دارید به طور حتم باید گزینه اسقاط کافه خیارات را در معامله خود بگنجانید؛ اما در صورتی که می خواهید ملکی را بفروشید اما از پرداخت مابقی پول خود اطمینان ندارید می توانید از درج کردن این شروط در قرارداد خود صرف نظر کنید تا از این طریق بتوانید راحت تر و بدون دردسر قرارداد منعقد شده را یک طرفه لغو کنید و به حقوقات از دست رفته خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×