لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح

شیوه مطالبه مهریه از دادگاه و نگارش لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح نیازمند سواد حقوقی و آگاهی می باشد. با توجه به گسترش اختلافات خانوادگی و افزایش پرونده های طلاق، علم کافی از صفر تا صد مطالبه مهریه حائز اهمیت می باشد. در ادامه ی این مقاله به نحوه ی مطالبه مهریه در عقد نکاح می پردازیم و تمام موارد لازم را جهت نوشتن لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح بیان می کنیم. چنانچه قصد آشنایی بیشتر با این مباحث را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مهریه چیست؟

در اصل می توان گفت که مهریه حق مالی زن می باشد که با عقد نکاح و برقراری علقه زوجیت به وی تعلق می گیرد و سپس زوجه مالک آن می شود. در چندین ماده از قانون مدنی ایران، به مطالبه مهریه اشاره شده است و به طور کلی اینگونه مقرر شده است که هر چیزی که مالیت داشته باشد را می توان به عنوان مهریه زن دانست. البته وجود شرط قابل تملک بودن را باید در این خصوص مورد توجه قرار داد. زن در هر زمان که اراده کند و به دو صورت می تواند مهریه خود را مطالبه کند. در حالتی که زوج حاضر به پرداخت مهریه زوجه باشد نیازی به مراجعه به دادگاه نخواهد بود ولی مشکل جایی بروز پیدا می کند که زوج حاضر به پرداخت مهریه زن نمی باشد و در این حالت باید برای مطالبه مهریه به روش هایی که در ادامه اشاره می کنیم توجه کرد.

مطالبه مهریه به دو روش مختلف

جهت مطالبه مهریه می توان از دو طریق متفاوت اقدام کرد. در روش اول می توان از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مهریه کرد و در روش دوم از طریق اداره ثبت می توان این کار را انجام داد. در اغلب مواقع، تنظیم دادخواست و مراجعه به دادگاه برای مطالبه مهریه، بیشتر از مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد.

مطالبه مهریه به وسیله اجرای ثبت

مطالبه مهریه به وسیله اجرای ثبت در حالتی است که زوجه و یا وکیل او با مراجعه به دفترخانه ای که عقد نکاح در آنجا ثبت شده است، تقاضای خود را مبنی بر دریافت تمام و بخشی از مهریه مطرح خواهند کرد. در این خصوص همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی زوجه و عقدنامه الزامی است. پس از اتمام روند احراز هویت و اطمینان سردفتر از صحت مدارک ارائه شده، یک برگه کاغذ چاپی به اشخاص مذکور تقدیم می گردد که تقاضای خود را در برگه ها مطرح کرده و ثبت می نمایند. در این مرحله و پس از پرداخت هزینه مختصری، در عقدنامه نوشته خواهد شد که زوجه چه مقداری از مهریه را به وسیله اجرای ثبت مطالبه می کند تا در زمان دیگری از طریق مراجع مرتبط و ذی صلاح قابل مطالبه مجدد نباشد. در صورت اتمام تمام مراحل، یک برگه اجراییه به زوجه و یا وکیل او تحویل داده خواهد شد. پس از تشکیل پرونده توسط زوجه در اداره ثبت، باید درخواست ابلاغ اجراییه مطرح شود. اداره ثبت پس از ابلاغ اجرائیه به طرفیت زوجه، مدت زمان ده روزه ای را برای زوج در نظر خواهد گرفت. اگر پس از گذشت مدت مذکور هیچ اقدام قانونی از طرف زوج صورت نگیرد، زوجه با معرفی اموال زوج می تواند شرایطی را فراهم کند که اموال وی توقیف شوند. در این مرحله نیز با کنار گذاشتن مستثنیات دین، سایر اموال توسط کارشناس قیمت گذاری شده و پس از فروش اموال زوج، مطالبه مهریه انجام خواهد شد.  

مطالبه مهریه به وسیله دادگاه

مطالبه مهریه به وسیله دادگاه روش دیگری است که به نسبت روش اول روند طولانی تری را طی خواهد کرد. در این روش بعد از پرداخت هزینه ی دادرسی، دادخواست مورد نیاز تنظیم خواهد شد. پس از ثبت دادخواست در دفتر خدمات قضایی، دادخواست به دادگاه ارسال می شود و با تعیین زمان رسیدگی ابلاغ به طرفین پرونده صورت می گیرد. ذکر این نکته الزامی است که مطالبه مهریه به وسیله ی اداره ثبت، هزینه کمتری دارد اما تنظیم دادخواست مستلزم هزینه بیشتری است. برخلاف تصور نادرست عده ای از مردم نیز باید به موضوع اشاره کرد که امکان مطالبه مهریه از هر دو نهاد مذکور و به صورت همزمان وجود نخواهد بود اما زوجه می تواند میزان مشخصی از مهریه را از اداره ثبت و میزان باقیمانده را از دادگاه مطالبه کند. تا به امروز امکان مطالبه 110 سکه از طریق دادگاه مقدور می باشد و زوجه برای دریافت باقیمانده آن، باید از طریق روش اول اقدامات لازم را انجام دهد. در این حالت اگر زوج قدرت پرداخت مهریه را داشته باشد این اقدام صورت می گیرد و در غیر اینصورت با اقساطی که مشخص خواهد شد، مکلف به پرداخت مهریه خواهد بود.

نکات مهم در نگارش لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح

در نوشتن لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح باید به نکاتی اشاره کرد که در ادامه آنها را بیان می کنیم. در نگارش این لایحه از ماده 1082 غافل نشوید. در این ماده به حق قانونی زن برای دریافت مهریه اشاره شده است. ماده 1085 نیز در نوشتن لایحه کمک شایانی خواهد کرد چرا که در این ماده به حق حبس اشاره شده است. علاوه بر موارد مذکور به این نکته نیز توجه داشته باشید که چنانچه از طریق دادگاه مطالبه مهریه را انجام دهید، قیمت روز سکه برای دادگاه معتبر خواهد بود اما در مورد اجرای ثبت این مورد وجود ندارد. با این تفاسیر، ویژگی خوبی که برای مطالبه مهریه از اداره ثبت وجود دارد، امکان ممنوع الخروج کردن زوج در همان مراحل ابتدایی می باشد ولی در حالت توسل به دادگاه، این روند در صورت قطعیت حکم خواهد بود که به نفع زوجه نمی باشد. از آنجایی که آشنایی با مواد قانونی برای مردم مشکل است، بهتر است در مورد مطالبه مهریه از راهنمایی یک وکیل خوب استفاده کنید. توجه داشته باشید که پیش از مطالبه مهریه بهتر است تمام مسائل مربوط به آن را مطالبه کنید چرا که برخلاف چیزی که اغلب مردم گمان می کنند، روند رسیدگی به پرونده طولانی مدت خواهد بود لذا با صبر و حوصله کافی قدم در این مسیر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×