لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب

نوشتن لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب

نوشتن لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب

در خصوص مقوله نوشتن لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب بعد از اینکه شخصی با ادعای وقوع یک جرم دعوی و شکایت خود را در دادگاه شروع کرد و بعد از طی مرحله تحقیق و بررسی و تعقیب جرم در دادگاه امکان دارد که نظر مقام دادسرا (بازپرس یا دادیار) بر مجرم بودن یا منع تعقیب فرد باشد. اگر مقام دادرسی نتیجه بگیرد که شخص مجرم است قرار جلب به دادرسی را صادر می کند و اگر نتیجه تصمیم او برائت و گناهکار نبودن فرد باشد قرار منع تعقیب را صادر می کند. در واقع می توان گفت که اگر متهم در دادسرا بی گناه شناخته شود قراری مبنی بر منع تعقیب برای او صادر می شود.

اگر شخص شاکی به قراری که مقام دادسرا صادر کرده است معترض باشد می تواند لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب را به دادگاه کیفری ارائه کند.

قرار منع تعقیب در دو صورت قابل صادر شدن است که عبارتند از:

-رفتاری که فرد انجام داده و مرتکب آن شده است جرم نباشد.

-رفتاری را که فرد انجام داده است از نظر قانونی جرم است ولی دلیل کافی برای ثابت کردن جرم او وجود ندارد. (عدم دلیل کافی)

دادستان باید در مدت سه روز از زمان وصول، پرونده تحقیقات را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و نظر خود را کتبا اعلام کند و پرونده مورد نظر را به بازپرس برگرداند.

نکات طلایی که هنگام تنظیم لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب

افراد هنگام تنظیم لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب باید چند نکته مهم را بدانند که این نکات عبارتند از:

1-تمام مدارک و مستندات که در مراحل دادسرا داخل پرونده قرار داشته است باید دوباره پیوست لایحه اعتراضی تنظیم شده از طرف شخص باشد تا در دادگاه قاضی پرونده برای مطالعه و بررسی لایحه نیازی نداشته باشد که دوباره پرونده را مرور کند و همه ی مستندات با درج شماره پیوست در آخر هر بند لایحه ذکر شده و پیوست لایحه گردد.

2-مواردی را که دادیار و یا بازپرس در مقام رسیدگی به آن ها توجه نکرده است به صورت برجسته و پررنگ و هایلایت نشان داده شود و یا اقداماتی را که می دانید لازم است و او در مقام تحقیق آن را انجام نداده است ذکر کنید.

3-تذکر به دادگاه در مورد فقدان سابقه و یا وجود سابقه کیفری شخص متهم، اینکه در حال حاضر در زندان می باشد یا خیر.

4-متهم در مورد همان مورد شکایت، پرونده و یا شکایات دیگری دارد یا خیر؟ که اگر داشته باشد باید حتما در لایحه ذکر شود تا پرونده به همان شعبه برای رسیدگی ارسال شود.

5-پیش از ورود به ماهیت اعتراض ذکر شود که قرار صادره در چه زمان و تاریخی ابلاغ گردیده و شخص معترض در چه تاریخی با رعایت اصول و مواعد قانونی درج شده قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره ماده بیست و هفت نسبت به قرار صادره اعتراض می نماید.

چگونگی نوشتن و یا تنظیم لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب

همه ی ما می دانیم که نوشتن و تنظیم لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب باید بر مبنای قانون و مقررات باشد و کسی که آن را تنظیم می کند باید با قوانین آشنایی داشته باشد. پس بهترین کار برای نوشتن این لایحه کمک گرفتن از یک وکیل باتجربه است. هر کس باید متن لایحه مخصوص خود را تنظیم و به دادگاه ارائه دهد.

در چه مرحله ای می توان لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب را به دادگاه ارائه داد؟

شخص پس از صدور قرار منع تعقیب از سوی مرجع تحقیق به مدت ده روز فرصت دارد که به قراری که صادر شده است اعتراض کند و لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب را به دادگاه کیفری ارائه دهد.

اعتراض او در دادگاه کیفری دو مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

نکات قابل ذکر این است که اگر جرم صورت گرفته از آن دسته جرائمی باشد که رسیدگی بدوی آن در صلاحیت دادگاه کیفری یک باشد پس مرجع اعتراض به قرار نیز دیوان عالی کشور است و اگر رسیدگی به اتهام و انجام تحقیقات اولیه و مقدماتی در صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار داشته باشد پس مرجع رسیدگی اعتراض به قرار منع تعقیب دادگاه کیفری یک است.

آیا در همه دعاوی می توان به قرار منع تعقیب اعتراض و لایحه را تنظیم کرد؟

در تمام دعاوی می توان به قرار منع تعقیب اعتراض کرد و قابلیت و اعتراض به منع تعقیب هیچ ربطی به اتهام و نوع جرم ندارد. البته باید جرم صورت گرفته حتما شاکی خصوصی داشته باشد تا بتوان لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب را تنظیم و به دادگاه ارائه داد.

بعد از ارائه لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب چقدر زمان نیاز است تا پاسخ داده شود؟

بعد از تنظیم لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب و ارائه آن به دادگاه مدت زمان رسیدگی به آن قابل پیش بینی نیست ولی در کل مدت زمان زیادی طول می کشد. معمولا در یک بازه زمانی یک تا پنج ماهه رسیدگی و جواب داده می شود.

هزینه حق الوکاله برای تنظیم لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب

همانطور که می دانیم کارهای مربوط به دادگاه کار راحتی نیست و باید به کسانی سپرده شود که تمام قوانین و مقررات را بدانند. در مورد تنظیم لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب نیز فرد خود نمی تواند شخصا آن را انجام دهد و باید از یک وکیل باتجربه و کارآزموده کمک بگیرد تا نتیجه ی نهایی به نفع او باشد.

آیا بعد از ارائه لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب، رسیدگی حضوری است؟

بعد از تنظیم و ارائه لایحه برای اعتراض به قرار منع تعقیب توسط وکیل به دادگاه، رسیدگی به آن نیاز به تشکیل جلسه حضوری ندارد و به صرف توجه به موارد ذکر شده در پرونده انجام می شود. ولی متهم یا شاکی می تواند در یک وقت مناسب به قاضی رسیدگی به پرونده مراجعه کند و مواردی را جهت روشن نمودن ذهن قاضی توضیح دهد و به سود خود تلاش نماید. (البته این اقدام غیررسمی است چون در قانون همچین حقی برای شاکی و متهم وجود ندارد).

حق الوکاله وکیل برای تنظیم لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب و پیگیری آن تا مرحله صادر شدن رای دادگاه یک مبلغ ثابت نیست و بر مبنای توافقی است که بین وکیل و موکل صورت می گیرد اما تقریبا حق الوکاله یک وکیل متخصص و باتجربه دعاوی کیفری برای اعتراض به قرار منع تعقیب مبلغی در حدود پنج تا ده میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×