لایحه برای جرم سیاسی

لایحه برای جرم سیاسی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای جرم سیاسی

لایحه برای جرم سیاسی چیست؟ و چه عملی مساوی با ارتکاب به جرم سیاسی تلقی میشود؟

ایجاد اختلال برای کشور، توهین و نشر اکاذیب ساختار جرم سیاسی را تشکیل میدهند. به بیان ساده تر اگر فردی به واسطه ی گفتارش توهین کند و یا فحاشی نماید و یا اینکه اقدام به انتشار اخباری کند که خلاف واقعیت است،

و برای کشور اختلال ایجاد نماید عمل وی جرم انگاری شده و اصطلاحا گفته میشود که او مرتکب جرم سیاسی گشته است. در این مقاله به موضوع لایحه برای جرم سیاسی می پردازیم.

ماهیت جرم سیاسی چیست؟

در بسیاری از جرایم انگیزه نقشی در ایجاد و یا عدم ایجاد جرم ندارد. اما شاید انگیزه باعث تخفیف یا تشدید در مجازات شود.

اما در ارتباط با جرایم سیاسی این انگیزه ی فرد است که نقش مستقیمی در جرم و متعاقب آن در تعیین مجازات دارد. به عنوان مثال شخصی که به انگیزه ی اصلاح کشور عمل خلافی را انجام دهد. لازم به ذکر است که چنانچه محرز گردد که شخص قصد ضربه زدن به پایه های نظام را داشته جرم او یک جرم سیاسی شناخته خواهد شد.

همچنین ارتکاب به اعمالی چون: آدم ربایی و گروگان گیری، بمب گذاری یا تهدید به بمب گذاری، هواپیما ربایی یا تهدید به ربایش هواپیما، راهزنی دریایی، سرقت یا غارت اموال عمومی یا تخریب عمدی اموال عمومی،

حمل و نگهداری مواد روانگردان و مواد مخدر، قاچاق و خرید و فروش اسلحه، پولشویی، اختلاس، ارتشا، تصرف غیر قانونی در وجوه دولتی و اختفای عمدی اموال، جاسوسی و افشای عمدی اسرار مهم حکومتی، تحریک مردم به جدایی طلبی، تحریک مردم بر علیه حکومت و تحریک آنان در ارتباط با جنگ و مسائلی از این قبیل، ایجاد اختلال در مسایل مربوط به رایانه و مخابرات، و هر جرمی که بر علیه عفت عمومی تعریف شده باشد از جمله مصادیق جرم سیاسی محسوب میشوند. در یک سخن کلی می توان جرم سیاسی را جُرمی دانست که با منافع نظام در تضاد باشد. لذا لایحه برای جرم سیاسی به این موارد مربوط است.  

لایحه برای جرم سیاسی، چگونگی تشخیص جرم سیاسی

چگونگی تشخیص جرم سیاسی: چگونه می توان یک جرم سیاسی را از یک جرم غیر سیاسی تشخیص داد؟

به منظور تشخیص جرم سیاسی دادگاه و دادسرا باید وارد عمل شوند و این افراد ذی صلاح هستند که میتوانند و صلاحیت دارند تا حدود جرم را تعین کرده و متناسب با آن مجازاتی را اعمال نمایند.

از اینرو پرونده به دادسرا رفته و متهم میتواند در تمامی مراحل از خود دفاعیاتی را ارائه نماید. وی میتواند خود را مبری از گناه دانسته و از خودش دفاع کند. قانون بر اساس اتفاقی که افتاده، جرمی که صورت پذیرفته و انگیزه ای که در کار بوده جرم وی را نامگذاری خواهد کرد. همه ی مراحل در این رویداد، تابع مقررات قانون دادرسی کیفری می باشند.

در ارتباط با لایحه برای جرم سیاسی، لازم است که بعضی از مجازات جرائم سیاسی را بدانیم:

لذا توهین به مقامات جرم سیاسی محسوب میشود و بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی: هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌ نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قُضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها را در حال انجام وظیفه، توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا به پرداخت پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

همچنین هر عملی که بر ضد امنیت داخلی انجام گردد نیز جزو جرایم سیاسی بوده و بر اساس ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی: هرگاه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی نمایند که جرایمی بر ضد امنیت داخلی یا خارج کشور مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را‌فراهم نمایند در صورتی که عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهند شد.

لایحه برای جرم سیاسی، مجازات اعمال سیاسی

در ارتباط با نشر اکاذیب نیز بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی: هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب شود و وی نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد. و بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی: هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌ توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

و در ارتباط با جرم جاسوسی نیز گفته شده که: بر اساس ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی هر کس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی کشور را عالما و عامدا در اختیار افرادی که صلاحیت ‌دسترسی به آنها را ندارند قرار دهد یا از مفاد آن مطلع کند به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد، نظر به کیفیات و مراتب جرم، به یک تا ده سال‌حبس محکوم می‌شود.

و همچنین در ارتباط با ربایش هواپیما گفته شده که هر كس به منظور ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن عمل خلافی را انجام دهد اشد مجازات برای وی قابل اجرا خواهد بود.

در انتها لازم به ذکر است که اگر جرم سیاسی محرز گردد، مجرم سیاسی با مجرم غیر سیاسی تفاوت هایی خواهد داشت، از جمله اینکه محل نگهداری مجرم سیاسی با محل نگهداری مجرم غیر سیاسی متفاوت می باشد.

مجرم سیاسی ملزم به پوشیدن لباس زندان نخواهد بود، شخصی که جرم سیاسی دارد حق دسترسی به کتاب و روزنامه و… را خواهد داشت، و اینکه مجرم سیاسی بصورت انفرادی و در بازداشتگاه انفرادی قرار نخواهد گرفت مگر به اجازه ی قانون.

در این مقاله با موضوع لایحه برای جرم سیاسی با شما بودیم. امید است که این موضوع مورد پسند شما واقع گشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×